recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - spørgsmål vedr Earc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

spørgsmål vedr Earc

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: spørgsmål vedr Earc
    Sendt: 01-Oktober-2021 kl. 09:51
Jeg overvejer at opgradere min nuværende Marantz SR6011 til en 7015, da mine forældres receiver er i stykker og tænker det var sjovere de fik min og jeg så opgraderede :D
men kan ikke finde ud af om det vil være lidt dumt, da mit TV ikke har Earc men kun arc
får jeg så noget ud af earc ?
jeg har en appletv 4 k 1. edition og en Nvidia Shield også 1. edition
vil jeg på nogen måde få noget ud af earc eller vil det kræve mere end ny receiver ?
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2021 kl. 09:59
TV skal også ha eARC for at få fornøjelse af alle funktioner.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2021 kl. 10:00
HDMI eARC skal understøttes i både TV og receiver. Hvis en af de to enheder ikke har eARC, så falder kæden tilbage på normal ARC, der maksimal videresender 2.0 PCM eller komprimeret surround.

Du vil derfor ikke få noget ud af eARC. Du skal i stedet sætte Apple TV 4K og Nvidia Shield direkte til receiver, så den kan trække lyden ud, og så videresende videosignalet til TV'et uberørt.
Til top
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2021 kl. 10:46
bege enheder er direkte tilsluttet receiveren så jerg har måske slet ikke brug for earc for at få god lyd ?
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2021 kl. 11:09
HDMI eARC er kun til forbindelsen mellem TV-skærm og receiver/soundbar. Altså f.eks. når man forbinder Apple TV 4K og Nvidia Shield direkte til TV-skærmen, og vil have TV-skærmen til at videresende lyden ned til receiver/soundbar. Eller hvis man vil have lyden ud fra TV'ets indbyggede apps og tunere.

Læs eventuelt også denne guide til HDMI ARC og eARC: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2021 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

bege enheder er direkte tilsluttet receiveren så jerg har måske slet ikke brug for earc for at få god lyd ?
Nej så er der ikke noget at bruge det til.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2021 kl. 14:59
dav Flarup

Dit nuværende TV har ikke eARC, så du vil ikke kunne bruge eARC på en ny receiver til det.  Hvis du alligevel vil opgradere receiver, vil det være ærgerligt at have købt en receiver uden eARC, når du engang udskifter TV til et med eARC.

Har dine forældres TV eARC, så de kunne få glæde af at opgradere?

PS: din gamle B&W AS2 subwoofer lyder stadig rigtig godt her hos mig Hug
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2021 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

Jeg overvejer at opgradere min nuværende Marantz SR6011 til en 7015, da mine forældres receiver er i stykker og tænker det var sjovere de fik min og jeg så opgraderede :D
men kan ikke finde ud af om det vil være lidt dumt, da mit TV ikke har Earc men kun arc
får jeg så noget ud af earc ?
jeg har en appletv 4 k 1. edition og en Nvidia Shield også 1. edition
vil jeg på nogen måde få noget ud af earc eller vil det kræve mere end ny receiver ?

Tror dine forældre også skal have dit TV LOL
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu