recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af 75": Sony vs Philips
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af 75": Sony vs Philips

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af 75": Sony vs Philips
    Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 13:15
Jeg er på udkig efter et 75" fjernsyn. Jeg har i dag et Philips 65" 65PUS8102/12, som har tjent mig godt de sidste 4 år.

Det skal bruges til:
TV-kigning (DVB-T2 + DVB-S2)
Plex
YouTube

Ting jeg har elsket ved mit nuværende Philips:
  • HDMI CEC har bare spillet max: Når konen tænder for fjernsynet, så tænder forstærkeren (ældre Yamaha) også. Når hun slukker, så slukker forstærkeren også. Når børnene tænder for PS4eren, der sidder til forstærkeren, tænder forstærker og TV også. Det har virket perfekt (i modsætning til de mange historier man hører om HDMI CEC).
  • Indbyggede Plex og YouTube apps der løbende vedligeholdes.
  • Jeg har for nyligt modtaget opdateringer til TVet. Det virker til, at det er en meget ren Android det kører, så Philips kan tilsyneladende nemt fortsætte med at levere opdateringer.
  • Ingen reklamer. Ja, det burde ikke være et plus, men efter hvad jeg kan læse, så er det et problem på andre fjernsyn. Min hjemmeskærm er skrabet ned til at indeholde YouTube og Plex.
  • Jeg har været fint tilfreds med billedkvaliteten - sidder næsten 5 meter væk.
Grund til at opgradere:
  • Vil have et større fjernsyn. 
  • Vil gerne kunne køre "mere" lyd ud via eARC, da jeg forventer at opgradere mit surround-setup til 7.1(.2). Dvs. TrueHD, Atmos, DTS:X osv. skal gerne kunne passere igennem fjernsynet.
Andre fabrikanter udelukket fordi:
  • Samsung: Overall crappy forretningsmodel. Spionage. Reklamer. Hurtigt stop for opdateringer.
  • LG: Ingen native Plex-klient.
  • Panasonic: Ingen native Plex-klient.

Jeg har et budget på cirka 12.000 og har derfor følgende modeller i sigte:

  • Philips 75PUS8506: Forventer at det er meget lig det fjernsyn jeg har nu, dog større og med eARC. Men ikke så mange fancy features - er stadigvæk HDMI 2.0b og Android TV. Kan købes for 11499 hos Elgiganten i dag.
  • Sony X85J: Her får man "rigtig" HDMI 2.1 og Google TV. Kan købes for 10.999 hos Føtex i dag.
  • Sony X90J: Storebror til X85J med bedre panel? Lidt udenfor budgettet, da det koster 14.999 hos Bilka i dag.

Jeg ved at folk vil råbe "OLED OLED OLED!", men størrelsen er vigtigere for mig - og jeg har ikke 20K til et 77" OLED Embarrassed

Jeg kommer IKKE til at bruge det nye fjernsyn til PS5/Xbox gaming.

Er der andre fjernsyn jeg bør have med i kikkerten?

Hvad ville I vælge, hvis I skulle vælge mellem 75PUS8506 og X85J?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 13:40
Særligt de store skærme og high-end TV a la OLED kommer typisk en del ned i pris under Black Friday, så hvis det ikke haster, så ville jeg da lige se tiden an.

Allerede i slutningen af juli var et 77" OLED TV (LG A1) nede i 15.000 kroner, så jeg ville nu ikke blive overrasket over, hvis det kommer noget længere ned på Black Friday. LG A1 er et 50Hz OLED-panel, ligesom Philips PUS8506 er 50Hz LCD-panel.

Mht. eARC så vær opmærksom på, at du ikke får DTS:X igennem eARC med mindre TV'et også har DTS:X support. Det kommer til de første TV engang i nær fremtid: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1632822746

Jeg har ikke prøvet appen, men ifølge Plex har de også en app til LG TV: https://support.plex.tv/articles/204080173-which-smart-tv-models-are-supported/
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 14:45
Min OLED-fladskærm har efterhånden seks år på bagen - non-4K og buet skærm Cool
Når den skal skiftes ud bliver det nok med en Philips pga. Ambilight
Men Sony er også fin med selve skærmen som lyd (nogle modeller)


Redigeret af jake51 - 05-Oktober-2021 kl. 14:48
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2021 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Særligt de store skærme og high-end TV a la OLED kommer typisk en del ned i pris under Black Friday, så hvis det ikke haster, så ville jeg da lige se tiden an.

Allerede i slutningen af juli var et 77" OLED TV (LG A1) nede i 15.000 kroner, så jeg ville nu ikke blive overrasket over, hvis det kommer noget længere ned på Black Friday. LG A1 er et 50Hz OLED-panel, ligesom Philips PUS8506 er 50Hz LCD-panel.

Mht. eARC så vær opmærksom på, at du ikke får DTS:X igennem eARC med mindre TV'et også har DTS:X support. Det kommer til de første TV engang i nær fremtid: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1632822746

Jeg har ikke prøvet appen, men ifølge Plex har de også en app til LG TV: https://support.plex.tv/articles/204080173-which-smart-tv-models-are-supported/

Jeg tænker også at jeg venter hen imod Black Friday. Hvis alt går vel kan jeg sælge det gamle fjernsyn, så jeg er klar med en fri væg til Black Friday Smile

LG A1 er en mærkelig størrelse i Danmark. Ifølge en video på YouTube, så koster A1 $2799 og C1 koster $2999 - begge i 77". En prisforskel på $200. I Danmark er prisen lige pt. 18777 kroner vs. 31999 kroner. En prisforskel på 13222 kroner! Enten er A1 meget billigt i Danmark - ellers er C1 meget dyrt!

Mange (udenlandske) anmeldere siger, at man absolut ikke bør købe A1, når prisforskellen til C1 er så lille. Men det gælder jo  "over there". Hvad tænker du omkring LG A1 vs Sony X90J, hvor prisen er næsten den samme i DK (afhængigt af tilbud)? Hvilket fjernsyn vil være bedst til HDR film? Du er i din anmeldelse meget kritisk overfor X90J i HDR - men hvordan er A1 i forhold til?

(Mit 65PUS8102/12 er helt håbløst til HDR - billedet er mørkt og mat uanset indstillinger - ifølge nettet et kendt problem med panelet) 

Du har en god pointe omkring "passthrough". På mit Philips har DTS indtil nu ikke været et problem og jeg har ikke haft nogen DTS:X kilder - men så vidt jeg kan læse, så har LG (og Panasonic) vist droppet også DTS nu, mens Philips og Sony fortsat understøtter både Dolby og DTS.

Måske skal jeg bare erkende, at jeg skal have en ekstern afspiller til Plex. En Nvidia Shield Pro burde fjerne bekymringer omkring fremtidige opdateringer af TV osv. men introducerer formentligt lidt flere fjernbetjeninger...
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2021 kl. 20:39
 TV Remote kan styre Shield, uden problemer via CEC.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2021 kl. 05:47
77" LG C1 står kunstigt højt i pris pt. Forgængeren lå fast omkring 20.000 kroner til sidst og var nede i 15-16.000 kroner flere gange. Der er ikke noget hardwareteknisk, som gør at C1 skulle være dyrere. Omvendt A1 er meget billig i Danmark pt. Det hele svinger jo lidt med tilbudsperioder og sådan.

Jeg er helt enig i, at man bør købe C1 fremfor A1, hvis prisforskellen er overskuelig.

Mht. Sony X90J vs. LG A1 vs. de andre TV, du har kig på. HDR-delen på din 65PUS8102 vil være mest lig med Sony X90J – måske et skridt op på Sonyen. Du vil få dårligere billedkvalitet med både Sony X85J og Philips PUS8506 – både HDR og i almindelighed. LG A1 vil give dig langt bedre HDR, hvilket er et grundprincip i OLED fordi lyset i hver enkelt pixel kan styres i hele spændet fra kulsort til relativt kraftig hvid. Med Sony X90J vil du omvendt få gavn af HDMI 2.1 puljen, altså mulighed for 4K i op til 120 billeder per sekund og andre funktioner, men pt. relaterer alt det sig kun spilkonsoller, så det er ikke relevant for dig.

Overordnet vil jeg mene, at du får markant mere billedkvalitet for pengene med LG A1. Dog med det minus, at 50/60Hz panelet ikke kan fremvise film i 24fps uden en vis form for behandling for at modvirke hak (24 går ikke op i 50 eller 60). Her skal du op i C1, som har 100/120Hz panel.

Philips og Sony har stadig DTS support, men de har ikke DTS:X, så jeg tror heller ikke DTS:X passthrough vil virke på disse modeller. Jeg er dog ikke 100% sikker.

Jeg synes helt afgjort, at du skal overveje en ekstern afspiller til Plex og andre ting. Nvidia Shield eller Apple TV 4K er gode bud, og jeg tror du vil blive glad for investeringen ift. de indbyggede funktioner i TV-skærmene. Begge bokse kan styres med TV-fjernbetjeningen (vha. HDMI CEC). TV kan også styres med boksenes fjernbetjeninger (vha. HDMI CEC kombineret med automatisk læring af infrarød-kommandoer).
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu