recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer eller mini dsp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer eller mini dsp

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer eller mini dsp
    Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 13:42
Jeg har en Sabaj a20 a forstærker og et sæt Mission LX 3 MKII, synes mange numre mangler bas, bas på den fede måde.

Indtil videre kan jeg købe en brugt wharfedale d10 som er hvid og venter på at høre fra hififreaks om de kan gi mig et godt tilbud på en d8'erne i sort (foretrækker sort) og som fylder mindre, begge er opgivet til 110db og 30hz 

Er også blevet anbefalet en minidsp men dacen skulle ikke være super god, men der er jeg helt oppe på en pris på 899kr + 799kr for mikrofonen og vil jeg have en fjernbetjening er det 149kr

Måske mangler jeg den der festival bas, den stramme og lidt tørre bas eller boomboks bas, om end det ikke er hifi og slet ikke behøver at være 110db  når der spilles høj, så lyder det bare fedt med den ekstra bas som man ofte ikke for ved at bruge en eq der tit fremhæver bassen ved kun 100hz og som samtidig påvirker hvor meget man kan skrue op for volumen før man oplevere forvrængning

Eneste passive højttaler som ikke fylder så meget som er til at komme til for de fleste (prisen) jeg har hørt der kan spille bas, er mission QX2, de var næsten også for meget i det lang løb (lidt unaturlig fyldig i den dybe mellemtone) så det ikke så meget super høj bas men mere harmonisk bas som føles lidt dybere, tydligere og måske lidt mere stram som når man høre store pa højttaler samlignet med en hifi højttaler med ca samme frekvensområde men med en mindre bas. 

Det er altså ikke fordi at pa højttaler lyder anderledes i bassen fordi de kan spiler højere end hifihøjttalere, for til musik derhjemme holder de fleste sig til normal lydtryk som mange kompakte hifi højttalere også kan spille 


Redigeret af gasolin - 05-Oktober-2021 kl. 13:44
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 20:09
Du er nødt til at få konkretiseret "Mangler bas på den fede måde". 

Husk at placering af højttaler og lytteposition typisk betyder mere for kvaliteten af bassen en forskellene mellem to højttalere af samme størrelse.

Det bedste råd er, at sætte dig ind i hvordan man får lavet et par målinger i lytterummet eller betale én for at gøre det. Når du ved hvad du står overfor, så kan du finde ud af hvad det bedste næste skridt er. Alt andet vil være gætværk.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 20:26
Har købt ny subwoofer 

Kan købe en DSpeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core men ved ikke om den er for dyr i forhold til at bruge samme beløb på en ældre top surround recivere med mic og alt det som den kan når den kan justere lyden aut både front højttaleeren og subben

Sub,bass på den fede måde som f.eks jbl party box som jeg hørte forrig gang jeg var med toget, den dag hvor man ikke mere behøvede at bruge mund bind eller f.eks en god stor gulv højtaler Jeg mindes jbl ls80 med en hk 980 eller 990 forstærker

Problemet er så at få det justeret så det lyder optimalt, der skal man som regl bruge mic for at det kan blive så godt som muligt uden at tilføje noget (tæpper,puder,basstraps og så videre)


Vil gerne holde mig under 2000kr


Redigeret af gasolin - 10-Oktober-2021 kl. 20:33
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 22:01
Men hvad vil du opnå og hvad gør, at du ikke opnår det nu? Det er farligt bare at prøve en masse og man ender med at famle i blinde og spilde en masse penge.

Få styr på placering og bas i dit rum med den/de højttalere/subs du har. Og her mener jeg ikke, at du får den JBL party box lyd du vil have, men at det fundamentale er i orden (du sidder ikke i nogle dips, bassen er ensartet selvom du rykker lidt på hovedet, overgangen mellem HT+subs er i skabet). Når du har styr på de ting, kan du bruge en simpel DSP til at give dig den boom-box lyd du gerne vil have. (Det er højst sandsynligt at hæve området 50-100hz en del).

(Kan også være du har 100% styr på de ting - nu tillader jeg mig bare at give et generisk råd)
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 22:38
Kan kun gå efter specs da jeg ikke har noget fornuftigt at måle med, derfor vil jeg vil jeg gerne have noget at måle med, en surround receiver kan det for et beskeden beløb, men det er ikke som sådan en ny forstærker jeg er ude efter.

De fleste anlæg har nogen lyde der er for svage og nogen der er for kraftige, kan jeg får den optimeret f.eks ned til 40hz så behøver den ikke fremhæves,  idet den så har i forhold til kun at bruge mine mission lx 3 mk II, en mere flad frekevnsgang fra der hvor mine falder og ned til 40-50hz, hvis mine begynder falder ved 80 hz og nogen frekvenser over 80hz er for lave så vil det gi mere bass hvis den optimeres så den først falder ved f.eks 50hz.

Det jo klart man bør kunne høre forskel når man lytter til en  live konceret med et kæmpe anlæg og så en koncert med at alm sæt højtaler, selv uden subwoofer på sit anlæg, der vil jeg gerne have en større forskel end nu, der er dog stadig forskel på 2 meget forskellig numre uden subwoofer, synes bare ikke min mission lx 3 MK II går så dybt som specene indikere.

Bedre balance i bassen, op til midten af 20'eren på min forstærker ville være nice, min højttalere er opgivet til 105db så bassen skal kunne følge med når den er blevet optimeret, om jeg kan spille 105 db med mine mission lx 3 ved jeg ikke, men jeg synes at jeg kan spille højt nok, min forstærker er opgivet til 2x 50 watt i 8 ohm og 2x90 watt i 4 ohm, som nok er med 10% thd da det er en klass d forstærker som subben også er, der er på 200 watt og 8"

Klart en 10" vil gi lidt mere tam tam og måske mere stram bass, men synes den lukkede sub lød lidt bedre end en argons 10" med 2 basporte

De fleste dsper kan justeres så man fjerner noget af bassen (high-pass filter) fra fronterene og det vil selvfølgelig også være med til at gi en bedre lyd


Redigeret af gasolin - 10-Oktober-2021 kl. 22:41
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 23:07
Din forstærker kan ikke slæbe dine højttalere, når du vil spille lidt højt, med mindre at du går efter forvrænget lyd.

Du kan putte alt muligt DSP på den, men hvad nytter det, når den ingen effekt har?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 23:22
Min forstærker kan sagtens trække min front højttalere, opgivet til 88db (de dykker ned til ca 4.1ohm), forstærkeren er opgivet til til 2x50 watt i 8 ohm som er nok, jeg spiller ikke super højt, som f.eks ham inden  på hifigalleri med en denon pma15600 og et dali concept 8, som gerne vil have noget der spiller højere og med mere bas 

Forstærkeren på 200 watt sidder i subben Wink
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 00:03
2x 50 watt ved 10% forvrængning.
Hvad kan den i 8 ohm ved under 0,1% forvrængning?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 00:14
Altså jeg tænker det er på 10% thd da de fleste class d forstærker er opgivet til 10% ved max effekt eller omvendt, den max effekt de opgir er ofte ved 10% forvrængning

Redigeret af gasolin - 11-Oktober-2021 kl. 00:24
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 06:11
Min lille surroundforstærker er opgivet til 2x 100w ved 0,08% forvrængning i 8 ohm
Eller 200 W i en kanal ved 10% forvrængning i 6 ohm.

10% forvrængning lyder forfærdeligt og ingen bare semi-seriøs producent opgiver effekten ved 10% forvrængning!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Altså jeg tænker det er på 10% thd da de fleste class d forstærker er opgivet til 10% ved max effekt eller omvendt, den max effekt de opgir er ofte ved 10% forvrængning
Det har intet med Class D eller A/B at gøre. Det er generelt for producenter som bare ønsker at pumpe tallene. Pas på med at bruge termer som "de fleste".

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Min forstærker kan sagtens trække min front højttalere, opgivet til 88db (de dykker ned til ca 4.1ohm), forstærkeren er opgivet til til 2x50 watt i 8 ohm som er nok, jeg spiller ikke super højt, som f.eks ham inden  på hifigalleri med en denon pma15600 og et dali concept 8, som gerne vil have noget der spiller højere og med mere bas 

Forstærkeren på 200 watt sidder i subben Wink
FYI: Hvis du sidder 3m fra en højttaler som har 88db følsomhed, så skal den have 183w for at ramme 100db.

Mit råd til dig vil stadig være at finde ud af, om de fundemantale ting er korrekte. Og derefter en MiniDSP så du kan justere bassen så du får din JBL boom box lyd. At vælge en masse udstyr ud fra den tro, at lige netop den kombination giver det boost de steder du vil have det, kræver en del held for at ramme rigtigt.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu