recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket 75-85" TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket 75-85" TV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Janders Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Oktober-2021
Sted: København
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Janders Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket 75-85" TV
    Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 16:38
Jeg er så "uheldig" at konen har foræret mig en PS5, og det kombineret med at jeg med alderen knap nok kan læse underteksterne på mit 12 år gamle 55" tænker jeg det er tid til en opgradering!

Hvad skal jeg vælge?
Jeg har Samsung i dag, men er ikke religiøst anlagt så kan også kigge andre veje. Budgettet er vel mellem 12.000 og 18.000 kr., og det skal selvfølgelig være 4K, 120 Hz og så videre, men jeg har svært ved at sætte mig grundigt ind i tingene - der er jeg åbenbart for tungnem.

Elgiganten prøvede at prakke mig et Samsung Q77A på, men jeg syntes jeg kan fornemme at det er en "lokal" Elgiganten model og lader til at være identisk med det billigere Q70A?

Har i nogle forslag til hvad jeg bør kigge på som kan holde sig inden for budgettet?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 06:03
Q77A er en variant af Q70A, ja.

Hvis det er til brug sammen med PlayStation 5 så kan HDMI 2.1 være en overvejelse værd. Det er det system som tillader, at PS5 kan sende spil i op til 4K 120 billeder per sekund til skærmen – og nogle andre ting. Du kan læse mere om betydningen af HDMI 2.1 ift. konsoller og TV-skærme her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1573109582

Hvad du skal vælge kommer an på dine øvrige krav, men et bud kunne være 85" Sony XH90. Skærmen er "billig" fordi den er ved at udgå (afløseren er XJ90). Står pt. til 15.999 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/2-5208335/TV/Sony-KD-85XH9096-Sammenlign-Priser

Afhængigt af hvornår du vil købe, så overvej også om det er værd at vente på Black Friday. Særligt de store TV-skærme og high-end TV sættes en del ned på prisen på dagen. Ikke nødvendigvis mere end når skærmene er ved at udgå, men for 2021-modellerne skal man så helt hen til forår/sommer 2022.

Jeg tror ikke, at det er usandsynligt, at 77" OLED kommer ned i den øvre ende af dit budget til Black Friday. Så får du så godt som markedets bedste billedkvalitet, herunder mulighed for at opleve HDR (High Dynamic Range), som er nyeste videoformat. Det er nemt at supportere i software, men stiller store krav til hardware før man kan tale om HDR-billedkvalitet.
Til top
Janders Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Oktober-2021
Sted: København
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Janders Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 15:34
Tak for tippet på Sony! Det kigger jeg lidt på. Nogle steder står der at det ikke har HDMI 2.1, andre steder står der at det har 2 porte!?
Det ser også ud til at have refresh rate på 100Hz og ikke 120Hz - bør det ikke være 120 når man har PS5? 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 17:08
Sony XH90 har HDMI 2.1, men visse funktioner åbnes først med senere firmware. Du kan finde korrekte og opdaterede specifikationer på Sony og andre mærker i TV-databasen: https://www.flatpanels.dk/sony_xh90_2020.php

Når et skærmpanel angives som 100Hz så kan det også køre 120Hz, uanset om man bruger det i Europa eller Nordamerika. Om man angiver det som det ene eller andet afhænger bare af ens perspektiv/region.

Vær dog opmærksom på at Sony XH90 ikke holder fuld opløsning ved 4K 100/120Hz. Der sker et eller andet sløring i videoprocessen. Det er måske ikke noget du lægger mærke til, men blot så du ved det. Det er løst på afløseren Sony X90J.

Hvad du dog ikke får med nogen af de to Sony 90-modeller er god HDR-billedkvalitet. Her skal du op i et OLED TV.

Den største billedmæssige udvikling på PS5 er efter min mening brugen af HDR i spil (kombineret med PS5’s ray-tracing).


Redigeret af Rasmus Larsen - 06-Oktober-2021 kl. 17:12
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu