recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oberon vs Ikon On Wall
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oberon vs Ikon On Wall

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KalleJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Juli-2010
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KalleJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Oberon vs Ikon On Wall
    Sendt: 09-Oktober-2021 kl. 14:04
Hey folks.

Jeg går med tankerne om at få sat surround op igen. Jeg har været nede i Hifiklubben og lytte til Dali's Oberon On Wall og synes de lyder fantastiske i forhold til størrelsen. Så tanken var 4 af dem plus centeren og selvfølgelig en subwoofer. Men... Nu tænker jeg også i brugt, og dermed kommet frem til at Dali's gamle Ikon On Wall (mk2) kunne være et godt alternativ som brugt?
Måske endda bedre...
Nogle der har inputs? 😊😊😊
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2021 kl. 18:53
Hold fingrene fra Dali Ikon On-Wall (mk2)!!! Dem skal du ikke købe!!!

Just kidding. Jeg er selv helt vild med dem. Der kommer løbende nogen til salg på DBA og de bliver også solgt.

Ikon On-Wall har som surroundhøjttalere i et 5.1 eller 7.1 setup den fordel, at de er vinklede. Det gør at de kan hænge fladt på væggen, men stadigvæk ramme dig korrekt fra siden og bagfra, jf. Dolbys guides:


I teorien gør det sig også gældende, hvis de anvendes fortil. Som LR kan de være vinklet mod din position og C kan være vinklet op fra under fjernsynet. Sådan solgte Dali dem også, dengang de var på markedet, men det er mit indtryk, at det er svært at få fronthøjttalerne til at "ramme" rigtigt - medmindre du sidder ligeså gæt på fjernsynet, som du sidder på surroundhøjttalerne (og det gør folk sjældent).

I dag er Dalis Opticon, Rubicon og Epicon kendetegnet ved "wide dispersion". Lyden fordeles meget bredt (kun i det horisontale plan!) og derfor kan de hænge fladt på væggen og stadigvæk ramme de fleste lyttere.

Jeg er selv gået med et setup, hvor jeg har Dali Rubicon LCR som LCR og så et par brugte Dali Ikon On-Wall mk2 som surround i 5.1.

Jeg vil foreslå dig at gøre det samme, men med Opticon LCR (eventuelt mk2) som LCR, da de er et mere prisvenligt alternativ til Rubicon. Det er væsentligt at fronthøjttalerne har samme tone, mens det er OK at "blande" forskellige modeller til front og surround.

Men ellers kunne et fint kompromis være 3 Oberon LCR i front og så et par brugte Ikons som surround. Personligt har jeg ikke meget "fidus" til centerhøjttalere - hverken æstetisk eller funktionelt :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu