recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømkabler

 Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Det som strøm skriver at de teoretiske ting vedr inductans og impedans i et i et højttalerkabel, har samme betydning for lyden i et netkabel.

Det forstod jeg godt. Der er bare ikke noget som tyder på at han har ret ud over at Strøm selv mener at kunne høre det. Og hvis det virkelig er lidt som i et ht kabel så vil jeg ligesom andre påpege at det er ganske lidt af det samlet kabel som bliver skiftet.

JeTex er kommet med en anden mulighed

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Hvordan man kan argumentere så skråsikkert og ubehøvlet og samtidig have så lidt forståelse for det han skriver om.

Mig? Man kan sagtens "forstå" hvad Strøm skriver uden at være enig. "skråsikkert og ubehøvlet" kunne også nemt være Strøm.

Jeg mangler stadig
  • En teoretisk forklaring på hvordan netkabel skulle påvirke lyden
  • At nogen kan høre forskel uden vide hvad kabel der bliver brugt
  • Eller troværdige lytter beskrivelser
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Så du mener, at strømforsyningen ikke er en del af signalvejen i en forstærker, og dermed ikke tager del i lyden på en højttaler.

Nu tager vi den lige sådan helt insekterotiker vejen:
Strømforsyningen er ikke en del af signalvejen i en forstærker.

Strømforsyningen kan dog uden tvivl ændre på lydkarateristikken i en forstærker.


Klaus


Det er der så delte opfattelser af, hvorvidt en strømforsyning er eller ikke er en del af signalvejen.

Det er noget som er kommet. Jeg har ikke hørt om denne udvidelse af begræbet signalvej før der var nogen som skulle forklare hvorfor et strømkabel kunne påvirke lyden.

Jeg er for mange år siden udlært Radiomekaniker og der var signalvejen den vej signalet tog igennem forstærkeren, det er stadig det som jeg bruger til signalvej. Min fjernbetjening påvirker også lyden uden at være en del af signalvejen (lyd niveau op/ned sluk/tænd signal kilde m.m.).
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det er der så delte opfattelser af, hvorvidt en strømforsyning er eller ikke er en del af signalvejen.


Åbenbart :-)

Jeg er dog (som udlært elektronikmekaniker og ikke radiomekaniker) enig med FLarsen i at signalvejen er signalets vej gennem forstærkeren (heraf ordet signalvej). Strømforsyningen sidder ikke i signalvejen, det samme gør displayet på forstærkeren heller ikke - begge dele kan dog godt have indflydelse på lyden!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Jeg mangler stadig
  • En teoretisk forklaring på hvordan netkabel skulle påvirke lyden


Det er ret simpelt, træk strømmen til din kraftige effektforstærker gennem nogle 10 meter lange 0,14mm2 kabler.
Så vil det høje strømtræk sænke spændingen og forstærkeren klippe langt før (og absolut ikke have styr over strømkrævende højttalere).


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Jeg mangler stadig
  • En teoretisk forklaring på hvordan netkabel skulle påvirke lyden


Det er ret simpelt, træk strømmen til din kraftige effektforstærker gennem nogle 10 meter lange 0,14mm2 kabler.
Så vil det høje strømtræk sænke spændingen og forstærkeren klippe langt før (og absolut ikke have styr over strømkrævende højttalere).


Klaus


LOL Men det er vel næppe det vi ellers snakker om her
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Det som strøm skriver at de teoretiske ting vedr inductans og impedans i et i et højttalerkabel, har samme betydning for lyden i et netkabel.

Det forstod jeg godt. Der er bare ikke noget som tyder på at han har ret ud over at Strøm selv mener at kunne høre det. Og hvis det virkelig er lidt som i et ht kabel så vil jeg ligesom andre påpege at det er ganske lidt af det samlet kabel som bliver skiftet.

JeTex er kommet med en anden mulighed

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Hvordan man kan argumentere så skråsikkert og ubehøvlet og samtidig have så lidt forståelse for det han skriver om.

Mig? Man kan sagtens "forstå" hvad Strøm skriver uden at være enig. "skråsikkert og ubehøvlet" kunne også nemt være Strøm.

Jeg mangler stadig
  • En teoretisk forklaring på hvordan netkabel skulle påvirke lyden
  • At nogen kan høre forskel uden vide hvad kabel der bliver brugt
  • Eller troværdige lytter beskrivelser
Jeg har altid tænkt, at udskiftning af strømkabel og bedre stikdåser osv, ja gider knap nok skrive om ordvalget. Men vil da godt sætte et enkelt ord på, sindssygt.
Men da muligheden bød sig, for en helt gratis hjemmetest, uden købstvang, tja hvorfor ikke prøve. Erfaringerne blev gjort på mit tidligere NAIM setup, og kabelvalg blot videreført til mit nuværende setup.

Strømkabel fra vægudtag : skærmet  Supra LoRad SPC 3x2,5mm2 40th Anniversary til Ansuz Mainz8 X-TC stikdåse.

Kabler fra stikdåse til komponenter :
Det dyreste strømkabel med et tilsyneladende indbygget filter, blev hurtigt dømt ude, lyden blev flad og diskantområdet lød meget trist. Pris 18000 kr, dog udgået model på tilbud til 4000 kr. 
Det billigste kabel i testen, et Isotek til 995 kr, var bedre end førnævnte. Jeg gik derfor lidt videre med Isotek strømkabler, og valget faldt til sidst på Isotek EVO3 Sequel og EVO3 Premier. 
Der kunne dog ikke fremskaffes et langt nok kabel til cd afspiller, så her blev et Supra kabel fremstillet (samme kabel som tidligere omtalt).
Min indgangsvinkel til testen var, at det var fuldstændig latterligt, og ville ikke bruge fem flade ører. Men jeg blev "desværre" hurtigt klogere, desværre som i, at nu ville det koste penge alligevel.
Lyden blev bedre, hvis man ser bort fra det dyre kabel. 
Der var nu mikrodetaljer som fik lidt mere plads i lydbilledet, lyden blev bredt lidt mere ud, hvor den med gamle strømkabler og stikdåse var mere sammenpresset i midten af lydbilledet. Lyden fremstod mere roligt, ikke at der før var "støj", men alligevel virkede lyden mere støjfri.
Jeg har med mit nuværende setup ikke prøvet A/B sammenligning, men blot brugt samme kabler og stikdåse, og dermed nok bare besluttet, at der vil være samme forskel som på mit tidligere NAIM setup.


Redigeret af JeTex - 31-Oktober-2021 kl. 12:54
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Det som strøm skriver at de teoretiske ting vedr inductans og impedans i et i et højttalerkabel, har samme betydning for lyden i et netkabel.

Det forstod jeg godt. Der er bare ikke noget som tyder på at han har ret ud over at Strøm selv mener at kunne høre det. Og hvis det virkelig er lidt som i et ht kabel så vil jeg ligesom andre påpege at det er ganske lidt af det samlet kabel som bliver skiftet.

JeTex er kommet med en anden mulighed

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Hvordan man kan argumentere så skråsikkert og ubehøvlet og samtidig have så lidt forståelse for det han skriver om.

Mig? Man kan sagtens "forstå" hvad Strøm skriver uden at være enig. "skråsikkert og ubehøvlet" kunne også nemt være Strøm.

Jeg mangler stadig
  • En teoretisk forklaring på hvordan netkabel skulle påvirke lyden
  • At nogen kan høre forskel uden vide hvad kabel der bliver brugt
  • Eller troværdige lytter beskrivelser

Der var ikke noget af det jeg skrev der var møntet på dig. Du har ikke været ubehøvlet. Det kan godt være Strøm mindre venlige skriverier er blevet slettet. Der er i hvert fald forsvundet en del indlæg.

Det var møntet på Strøm. Han kom jo netop med den teoretiske forklaring, med henvisning til nu slettede links, hvor det blev beskrevet hvorledes induktans og kapacitans kan påvirke lyden. Det omhandler højttalerkabler og er slet ikke relevant i denne tråd, men Strøm mener jo at akkurat de samme betragtninger som gælder for højttalerkabler også gælder for hvorledes lyden påvirkes af netkabler, selvom der ikke går noget analogt signal gennem netkablet. Det er jo nonsens


Redigeret af slumbert - 31-Oktober-2021 kl. 14:39
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 15:44
Jorden er rund, vacciner virker, udledning af drivhusgasser bidrager til global opvarmning og I kan ikke høre forskel på hvilken strømledning I bruger til jeres hi-fi grej. Ligesom I heller ikke kan høre forskel på højttalerkabel så længe kablet ikke er for tyndt. 
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 16:14
Og jeg... Med mit ca. 10.000 Kr.-anlæg, bekymrer mig ikke om strømkabler - mine ører er også blevet gamle, henover årene... Det eneste, jeg gør, er at vende strømkablerne, hvis jeg mærker en sitren i fingrene, når jeg kører dem henover frontpanelerne.

Bruger bare de kabler, som fulgte med anlægget, og en ganske almindelig forlængerledning hen til det.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu