recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerne direkte i bafflevæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerne direkte i bafflevæg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalerne direkte i bafflevæg
    Sendt: 03-November-2021 kl. 18:28
Min bonusknægt på snart 13 år så småt begyndt at blive nysgerrig på, hvad der egentlig foregår nede i vores bio "bag kulisserne". Forleden forklarede jeg ham lidt om bafflevægge, og han stillede mig et rigtigt godt spørgsmål, som jeg faktisk ikke kunne give ham et simpelt svar, så nu spørger jeg jer: i stedet for, som de fleste gør, at sætte hele højttaleren ind i et stort hul i væggen, så den flugter med væggen, kan man så ikke bare sætte blot højttaler-enhederne direkte i væggen? Altså, pille enhederne ud af deres kabinet og montere dem i væggen? 
Jeg svarede, at det kunne man vel godt, men at jeg ikke var sikker på det var den bedste løsning, men jo mere jeg selv tænker over det virker det jo egentlig logisk nok, da det vel er hele idéen med at bygge væggen: at det er væggen, som er højttalernes baffle i stedet for kabinettet. Men hvad siger I? Har det originale kabinet en funktion ifm en bafflevæg?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 18:44
Ved en normal højttaler med kabinet, lukket eller basrefleks, har kabinettet i hvert fald to funktioner. Et, at adskille udstrålingen fra forsiden og bagsiden af enhederne, så de ikke udfaser. To, generere mere bas (i et basreflks kabinet) og holde styr på membranen så den ikke så nemt slår i bund. Det hele er (bør være) designet til at virke sammen hvor kabinetvolumet er en vigtig parameter. 

Så nej, man kan ikke "bare" tage enhederne ud af kabinettet, men man kan sagtens få højttalere der er lavet til at spille i en åben baffle, - loft højttalere f.eks. Men hvor godt det så er kan man stille ? ved.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 19:43
En højttaler i (kabinnet) har selv en baffle som er frontpladen. Den er nøje udregnet og formgivet til at yde det bedste for højttaler enhederne. Så at flytte enhederne ind i en bafflevæg er ret dumt, da lyden blir så meget anderledes og ubrugelig.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 22:52
Man kan godt montere højttalerenhederne i en væg. Spørgsmålet er, hvad der er på bagsiden af højttaleren. Hvis man bare laver et hul svarende til højttalerkabinettet og stiller højttaleren så forpladen flugter med væggen, så ser jeg ikke det store problem, man skal dog nok regne med at bassen bliver noget forstærket og ujævn på grund af rummets dimensioner. Hvis man laver et rundt hul og monterer en højttalerenhed så bagsiden vender ud mod et andet rum eller omverdenen så vil der være nogle udfordringer. For eksempel når man smækker med døren til rummet vil man formentlig rive membranen itu på grund af trykforskellen mellem forside og bagside. I øvrigt vil højttaleren nok lyde lidt tam, idet den vil mangle den basforstærkning som kabinettet er designet til at give, den vil spille i en såkaldt uendelig baffel. Højttalerenheder beregnet til montering i biler er robuste og vil være velegnet.
Powered by beer and chips
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2021 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Har det originale kabinet en funktion ifm en bafflevæg?
Konkret svar: Det originale kabinet har en funktion ift. højttalerens design (baffle wall eller ej).
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2021 kl. 11:06
Takker alle for de fine forklaringer!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu