recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Diskret udeantenne til DVB-T
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Diskret udeantenne til DVB-T

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Diskret udeantenne til DVB-T
    Sendt: 10-November-2021 kl. 10:11
Hej.

Jeg har pillet mit monstrum af en antennestang ned, da den både havde parabol og sverige antenne jeg aldrig brugte, og så sad det på en stang op ad muren og så grim ud på huset.

Nu er den væk, så jeg er på udkig efter en mere diskret lille sag, der måske kunne monteres på siden af huset der nu vender bedst mod senderen. Bor i Brønshøj og er tæt på både Gladsaxe så regner ikke med at få problemer med en mindre antenne.

Jeg ved dog at det kan blive nødvendigt med power injector. Jeg vil helst bare trække et kabel fra antennen til muren og direkte i dåse på væggen. Og så antennekabel til TV derfra. Kan man lave power injection selvom det er forbundet gennem dåse? Tidligere var der nemlig et kabel fra en boks indørs, via et hul under dåsen, direkte ud til antenne (den store), og så et andet kan tilbage igen til dåsen fra antennen.

Håber det er forståeligt. På forhånd tak.
Mvh dan.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 10:29
Jeg ved godt at den ikke er helt så diskret, men alligevel

Kræver ingen strøm (standbyforbrug 24 timer i døgnet, 365 dage om året) og har ikke en forstærker der brænder af.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 10:32
Bare for forståelsen: Du efterspørger en diskret, udendørs UHF-antenne med indbygget 230V strømforsyning?

Den her er måske mere diskret:

Og måske er det ikke nødvendigt med den optionelle eksterne strømforsyning.


Redigeret af jensoest - 10-November-2021 kl. 10:34
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 10:42
Her i Aalborg, ikke mange kilometer fra senderen, har jeg brugt en FM stueantenne, en såkaldt T antenne, som stort set ikke er andet end en ledning. Den har jeg monteret udendørs på min udestue med et par tegnestifter, og den virker upåklageligt. Det koster kun få kr. og meget lidt arbejde at prøve.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Bare for forståelsen: Du efterspørger en diskret, udendørs UHF-antenne med indbygget 230V strømforsyning?


Den her er måske mere diskret:

Og måske er det ikke nødvendigt med den optionelle eksterne strømforsyning.


Jeg havde tænkt noget a la denne. Den kan fint hænge på siden af en mur.

Men den kræver jo en power inserter (dvs den før strøm via antennestikket). Og spørgsmålet er om jeg kan sætte den ind indendørs og via mit stik føre strømmen ud til antennen.

@fltk: Det er måske lige spartansk nok .
Mvh dan.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

 
Men den kræver jo en power inserter (dvs den før strøm via antennestikket). Og spørgsmålet er om jeg kan sætte den ind indendørs og via mit stik føre strømmen ud til antennen.

Der kan du.
Har du ikke et loftsrum antennen kan være i?


Klaus


Redigeret af KlausDM - 10-November-2021 kl. 13:13
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Hej.
Nu er den væk, så jeg er på udkig efter en mere diskret lille sag, der måske kunne monteres på siden af huset der nu vender bedst mod senderen.


Strong ANT 45 er en klassiker, som man ikke kommer galt afsted med.
https://www.computersalg.dk/i/7449287/strong-srt-ant-45-grå-mono-dvb-t-dvb-t2-fm-uhf-vhf-3-m-110-x-65-2-x-201-6-mm

Den ser rimelig neutral ud, har indbygget 4G LTE  filter, har en injector og fleksibel vægmonteringskit medfølger. Du kan selvfølgelig også montere det på en mast. Du kan læse mere i dette datablad: https://www.strong.tv/downloads/leaflets/ANT45_LL_DK.pdf
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

  har indbygget 4G LTE  filter, 

Hej.

Undskyld at jeg spørger. Hvad skal man bruge et  indbygget 4G LTE  filter i dagens Danmark?
Og vil det sige at de ikke har om designet antennen til det nye TV frekvensbånd. 

Så antennen er beregnet til både at modtage TV signaler samt 200 MHz af de laveste mobilfrekvenser? 
Kan det IKKE give forstyrrelser?

Hilsen Carsten.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

  har indbygget 4G LTE  filter, 

Hej.

Undskyld at jeg spørger. Hvad skal man bruge et  indbygget 4G LTE  filter i dagens Danmark?
Og vil det sige at de ikke har om designet antennen til det nye TV frekvensbånd. 

Så antennen er beregnet til både at modtage TV signaler samt 200 MHz af de laveste mobilfrekvenser? 
Kan det IKKE give forstyrrelser?

Hilsen Carsten.


Et "4G LTE filter" betyder blot, at antennen indeholder et filter, som forsøger at filtere visse frekvensbånd fra - i praksis typisk frekvesner over 790 MHz.

Men i teorien har du overhovedet intet at bruge LTE filteret til, da afstanden mellem de frekvensbånd der bruges til mobiltelefoni (4G/5G) i dag ligger længere væk fra de frekvensbånd der benyttes til TV.
Jeg udpensler det lige: I teorien burde 700 MHz frekvensbåndet være i tilpas afstand til DVB-T frekvensbåndet, så der ikke kunne være forstyrrelser.

I praksis er LTE filteret dog stadigvæk relevant i visse dele af landet. Det er f.eks. de dele af landet, hvor deres sendes DVB-T på kanal 47 eller 48 (682 og 690 MHz). I takst med at der bliver udrullet flere og flere mobilmaster, der benytter 700 MHz så opstår der problemet med indstråling rund om i landet.

Men som jeg også skrev, så virker de fleste LTE filtre først fra 790 MHz (de filtre der sidder i antennerne), så i praksis virker de kun imod 800 MHz frekvensbånd, der benytter til 4G i Danmark. Det nye 700 MHz frekvensbånd virker filtrene ikke imod.

Har man problemer med 700 MHz støj, så kan man købe et ekstra filter: https://www.av-connection.dk/?ML=1993


Redigeret af Branchekender - 11-November-2021 kl. 11:51
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2021 kl. 08:14
Er du sikker på, at du har brug for en udendørs antenne, når du bor i Brønshøj i nærheden af Gladsakse. Du burde have masser af signal til en stueantenne. For eksempel denne, monteret i vinduet: https://www.elgiganten.dk/product/tv-lyd-billede/tv-tilbehor/tv-tilbehor/digital-tv-antenner/tv-antenne/strong-jordbaseret-dvb-t-antenne-ant28/ANT28
Powered by beer and chips
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu