recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 surround vs Atmos soundbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

5.1 surround vs Atmos soundbar

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KleitusIV Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KleitusIV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1 surround vs Atmos soundbar
    Sendt: 28-November-2021 kl. 10:41
Hej,

Undskyld hvis dette har været uddebateret til døde. Jeg har forsøgt at google rundt, men ikke rigtig fundet et svar...

Jeg har i øjeblikket en Sony 1070 surround receiver (der IKKE understøtter Atmos) sammen med et 10 år gammelt Focal Dome 5.1 satelit system. Det spiller som sådan ganske fint.

Jeg tænker på om lydkvaliteten er mærkbar ringere eller bedre ved at skifte til en high-end soundbar der understøtter ATMOS (jeg kigger på den nye Sony HT-A7000 med sub). 

Jeg købte for nylig en simpel Samsung soundbar til sommerhuset og var imponeret over lydkvaliteten og surround-effekten, så jeg overvejer at simplificere stuen ved at fjerne alle satelitterne og kablerne og den store kasse under TV'et og erstatte det med en fed soundbar. Hvis lydoplevelsen oven i købet bliver bedre vil det jo være helt fantastisk.

Nogen der er gået "bagud" fra 5.1 speakers (satelitter) til soundbar?
Til top
KleitusIV Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KleitusIV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 11:16
Det skal lige tilføjes at jeg bor i lejlighed, så at udskifte med kæmpe gulvhøjttalere er ikke muligt. Derfor jeg har de små Focal Dome i øjeblikket, som er monteret i loftet i de 4 hjørner af stuen (og den 5. på et møbel under TV'et). 

En soundbar vil forsimple (ingen ledninger eller receiver under TV'et) og give ATMOS, hvilket jeg ikke har i dag. Med den store Sony soundbar kan jeg også tilføje trådløse baghøjttalere hvis det bliver nødvendigt.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 13:24
Nu bliver den Soundbar rost mange steder, og hvis du køber sættet med surround højtalere med, vil du få mere ud af det
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Onaj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 18:04
Se evt. mit svar i denne tråd
Har dog ikke fået Atmos til at virke pga mit gamle TV osv. 
(Har fundet løsning på dette og skal nu lytte på Atmos ) 

https://forum.recordere.dk/hvilke-af-disse-4-soundbars-vil-i-anbefale_topic164377.html

Redigeret af Onaj - 10-Januar-2022 kl. 18:48
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:
Til top
KleitusIV Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KleitusIV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 19:45
Tak for input!

Jeg kan så tilføje at jeg også hoppede på Q960A fra Samsung her med juleudsalget til 7K. Fantastisk lyd!

Den viser dog Dolby Atmos i displayet når jeg spiller fra Netflix, selvom mit TV kun har Arc og ikke eARC. Jeg har ikke testet andre apps om den også kan få det igennem, og jeg ved ikke om det er en komprimeret udgave vs ukomprimeret.

Men lyden er virkelig fed i den soundbar, og at slippe af med alle de mange kabler og receiver er bare lækkert. Uden tvivl kan et stort setup med gulvhøjtalere være bedre, men når man kommer fra et 10 år gammelt 5.1 Dolby Digital satelit system er der god mening i at skifte til en af de gode soundbarer.

:-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu