recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pc, netværk og synology
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pc, netværk og synology

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pc, netværk og synology
    Sendt: 01-Januar-2022 kl. 16:05
Hej

Sidder og kigger lidt på mit netværk.

Når jeg går i stifinder kan jeg ikke under computer se mine Nas, på de stationære jeg har tændt pt(4 stk)
Tænder jeg den bærbare kommer de med det samme.
Har kigget og syntes alle indstillinger er ens i netværk og deling. Men der er nok et eller andet jeg overser.

Har overvejet at nulstille mine synology, men vil have dem tømt først og tager evigheder via filestation.

kan se begge enheder under andre enheder og medieenheder, men så starter den bare op på synology startside til login

Hvad filan overser jeg?



Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2022 kl. 21:00
har du enabled "SMB v1.0" i Windows?
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2022 kl. 23:10
Nope, har jeg nu, det virkede på den ene pc.
Den anden bruger windows 10 prof, aner ikke om den er anderledes, men skal lige have kigget på det i morgen.

Mange tak for hjælpen
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2022 kl. 11:06
Det burde ikke være nødvendigt med SMBv1, specielt da det er en stor sikkerhedsrisiko.
Jeg har selv 3 Synology NAS af forskellig årgang og har ikke SMBv1 installeret på nogen af mine pc'er, som alle kan tilgå dem.

Har du prøvet om du kan tilgå dem direkte på server navn eller IP?
Åben windows-stifinder og skriv det direkte i adresse feltet, f.eks. \\192.168.1.xx (brug den aktuelle IP) eller NAS navnet.

Hvis du kan det, burde du se alle delte foldere på NAS'en og kan så "Map Network Drive" (ved ikke hvad det hedder på dansk Windows) og tildele det et drev-bogstav.
Derefter vil du altid have direkte adgang og se det under Computer.

Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2022 kl. 20:06
Sikkert et lidt kontroversielt svar,

men jeg gætter på at du ikke selv administrere/er alene bruger af alle 5 maskiner på dit netværk,
så en bedre løsning ville nok være at slå SMB fra på NAS serveren i stedet,
og så bruge webbrowser til at overføre filer.

Tænker at det nok er de færreste som bruger deres NAS dagligt, så workflowet bliver formentligt ikke ændret alt for meget.

fordelen er til gengæld at de fleste ransomware spreder sig via eksempelvis SMB,
så ved at bruge webbrowser til at tilgå filerne minimere du risikoen en del.

alternativt ha flere brugere, med hver deres rettigheder, så de brugere som har adgang til SMB, har kun adgang til nogle af de mindre vigtige filer.
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2022 kl. 20:50
Har prøvet at tilgå dem via stifinder og adresse linjen, så virker det, kan dog kun gemme dem som hurtig start, men fungerer fint, men kun hvis smb er slået til i nas.(har slået det fra på pc)

Hvis jeg vil tilknytte som netværksdrev kommer beskeden at netværksstien ikke er korrekt(noget i den stil) at tilknytte hver mappe som drev kommer heller ikke til at fungerer.

Til Suk
Jeg bruger selv 2 af maskinerne, og det er dem, jeg skal have til at køre med Nas.
De andre har jeg bare afprøvet for at se hvor fejlen evt kunne være.
Umiddelbart vil jeg give dig ret i at man ikke bruger det dagligt, og der er den web baseret fin nok.

Men jeg er i gang med den store rengøring, og vil starte forfra med begge mine nas, dvs de skal tømmes, det hele sorteres forfra (de har ikke været brugt i noget tid) og der syntes jeg godt nok at den webbaseret del er helt håbløst (kan godt være det er fordi jeg bruger den for lidt)
Men vil nu hellere køre via stifinder
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 19:03
Theilo:

Er der ikke mulig for at sætte "SMB version" på NAS'erne?


ja, Det er meget nemmere med SMB og derved "mounte" drev til stierne.


Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2022 kl. 13:03
mrdoc22 jo ikke noget problem.

Men der foregår noget mærkeligt på mine pc.

Men er endt med dette her, som fungerer for mig.
Gå i nas og sætte smb version ned til 1.0
Enable smb 1.0 på pc.
Taste mit Nas navn ind i adressefeltet i stifinder, og derefter vælge den til visning i hurtig adgang.
Det virker for begge nas og når jeg klikker på den og en af mapperne åbner de sig nede i netværk feltet i stifinder.

Derefter har jeg fjernet smb1.0 på pc og valgt smb 1.0 fra i Nas

Syntes det fungerer fint på denne måde
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2022 kl. 10:02
Det hjalp med en ny installation af windows.
Nu kan jeg tilknytte drevene, som jeg vil.
Eneste der skulle gøres denne gang var netværksregistrering der skulle slåes til
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu