recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo og surround setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereo og surround setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
home_user Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Januar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér home_user Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stereo og surround setup
    Sendt: 10-Januar-2022 kl. 21:38
Hej alle

Jeg har i dag et setup med en Denon AVR-2313 i et 5.1 setup.
Går med tanker om at få mit gamle NAD stereo anlæg koblet til - af 2 grunde.
1) Vil gerne bruge NAD 2600 effektforstærkeren til at drive mine fronter.
2) Vil gerne kunne koble en pladespiller til - og så skal jeg bruge min NAD 1155 forforstærker.

MEN...Hvordan hulen kobler jeg tingene sammen/til. 
Hvis jeg kun brugte effektforstærkeren er jeg med på at forbinder preout FL/FR på Denon til L/R indgangen på NADén....Men hvad så når jeg har forforstærkeren i spil??
Smile


Har mokket en Jørgen Clevin tegning sammen (det siger lidt om alderen på mig)  Wink
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 06:09
Hvis du tager front udgangen fra reciveren og sætter den ind i AUX indgangen på forforstærkeren eller CD indgangen, så skal du skrue helt op for forforstærkeren og din reciver styre så resten. Men det er en farlig affære fordi du selv skal huske at skrue ned efter film og inden du sætter andet på dit stereo setup.
Vil det ikke være nemmere at købe en separat riaa forstærker og sætte den imellem pladespiller og reciver, droppe forforstærkeren og fast have effektforstærkeren sat til din reciver?

Frank 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 06:53
Pladespiller til phono indgang på 1155
REC OUT fra 1155 til analog indgang på Denon forstærker.
PRE OUT på Denon til indputs på 2600PE

Så virker 1155 som RIAA og du kan styre volumen med din fjernbetjening.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
home_user Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Januar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér home_user Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 08:50
Slettet

Redigeret af home_user - 11-Januar-2022 kl. 08:51
Til top
home_user Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Januar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér home_user Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 08:51
Slettet

Redigeret af home_user - 11-Januar-2022 kl. 08:52
Til top
home_user Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Januar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér home_user Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Hvis du tager front udgangen fra reciveren og sætter den ind i AUX indgangen på forforstærkeren eller CD indgangen, så skal du skrue helt op for forforstærkeren og din reciver styre så resten. Men det er en farlig affære fordi du selv skal huske at skrue ned efter film og inden du sætter andet på dit stereo setup.
Vil det ikke være nemmere at købe en separat riaa forstærker og sætte den imellem pladespiller og reciver, droppe forforstærkeren og fast have effektforstærkeren sat til din reciver?

Frank 

Tak for svaret. Jeg sad faktisk i går og kiggede på RIAA forstærkere, da jeg helst ikke vil bøvle med volume justering. Måske det det er det nemmeste - skal dog lige prøve det andet forslag afSmile
Til top
home_user Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Januar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér home_user Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Pladespiller til phono indgang på 1155
REC OUT fra 1155 til analog indgang på Denon forstærker.
PRE OUT på Denon til indputs på 2600PE

Så virker 1155 som RIAA og du kan styre volumen med din fjernbetjening.


Klaus

Takker. Det må jeg lige få prøvet og så overveje om det bliver løsningen eller en lille RIAA
Til top
rafgut Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rafgut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2022 kl. 11:32
Jeg har et lignende setup hvor både surround-reciever og analog stereo forforstærker skal spille via samme effektforstærker.

Jeg bruger sådan en phono-omkskifterboks:

Jeg har løst det ved at preout fra analog forforstærker går til indgang 1 og preout-out fra surround-reciever til indgang 2 på omskifter. Og så fra omskifterens udgang til effektforstærker.

Fungere upåklageligt. Der er selvfølgelig et lille manuelt drej på knappen, alt efter om der skal ses film ellers høres musik.

Jeg har haft en riaa tilsluttet surround-recieveren, men det var bare ikke helt det samme, som at bruge den gode gamle analoge forforstærker ;-)
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2022 kl. 20:55
Jeg har ca. samme setup. Jeg har fået det til at fungere fint med volume på kl. 12. Så man skal ikke nødvendigvis skrue helt op
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu