recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI kabel

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI kabel
    Sendt: 17-Januar-2022 kl. 11:51
Hej
Vi har i hjemmet talt om at føre et HDMI kabel fra arbejdsværelsets pc (evt. andet udstyr) til stuens 4k tv, der nok er 1.5 år gammelt. Afstanden er nok op til 15 meter. Hvilket mærke / type skal vi gå efter for også at være en smule fremtidssikret? Hvor finder vi dette kabel til fornuftig pris?
Kan man overhovedet samle sådan et kabel igen hvis man kapper stikket af fordi man gerne vil lave et så lille hul op til loftet som muligt?
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2022 kl. 12:31
Du skal få efter et optisk kabel, og så bare finde noget i en prisklasse du er komfortabel med. Søg på aoc HDMI. De findes i udgaver med micro-hdmi med medfølgende "hætte" som omdanner til alm HDMI, netop for at gøre føring nemmere
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2022 kl. 12:54
brug Airtame 

Alternativt brug Chromecast hvis det er en PC, AppleTV hvis det er en MAC, men Airtame er nok det bedste alternativ til HDMI kabler


Lange HDMI kabler er dyrt, og problematisk
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2022 kl. 14:06
Hvad er det der skal vises fra arbejds-PC'en? Hvis det er videofiler, så overvej en løsning som Plex (virker på mange enheder) eller Infuse (kun til Apple TV boksen). Så læses videofilerne direkte over hjemmenetværket og det er meget brugervenligt med en fuld brugerflade på TV-skærmen.
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2022 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvad er det der skal vises fra arbejds-PC'en? Hvis det er videofiler, så overvej en løsning som Plex (virker på mange enheder) eller Infuse (kun til Apple TV boksen). Så læses videofilerne direkte over hjemmenetværket og det er meget brugervenligt med en fuld brugerflade på TV-skærmen.


Det er ikke afgjort endnu, gerne noget op til og med 4k da det er et 4k tv. Jeg har min egen opsætning med eget software bortset fra afspiller. Jeg har min egenudviklet video/lyd streamer skrevet .NET C#. Den kører over http. Kort fortalt browser man ind på min hjemmeside hvor man finder f.eks. et http adresse til en film der ligger på en harddisk ekstern eller intern. Så kopierer man linket og åbner sin favorit afspiller f.eks. VLC og afspiller så ved at åbne streamen. Eller hvis VLC er associeret med .strm eller .xspf filtype kan VLC åbnes og starte afspilning med et klik på et link på min hjemmeside.
Det kan være matroska filer, 4k, 8k, lyd whatever format. Streameren sender alt ud uden nogen form for komprimering. Streameren sender små bidder data afsted og virker på lokalt netværk og internet samt kan køres gennem https hvis det skal være.



Redigeret af tvviewer - 18-Januar-2022 kl. 19:59
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 09:01
Hvis du har ethernet-adgang begge steder, så overvej, om det ikke er pengene værd at kigge på en HDMI-over-LAN-løsning.

Så slipper du også for kabelføring etc.

(Dog skal det siges, at hvis du har ethernet begge steder, ja så vil en Plex-løsning eller lignende være den vej, som jeg ville gå. Selv hvis fjernsynet kun var på WIFI, så ville jeg nok stadigvæk gøre det, og så leve med at 4K måske ikke lige kunne køre smooth, og så kun gå med 1080p)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Så kopierer man linket og åbner sin favorit afspiller f.eks. VLC og afspiller så ved at åbne streamen. 

Hej.

VLC findes til flere platforme. Men som du beskriver det, ville jeg kigge på en lille ekstra PC, en såkaldt
NUC, til at stå ved siden af stuens 4k tv. Den vil ikke være ret meget dyrere end et optisk HDMI Kabel.

Hilsen Carsten.

Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 12:32
Vi overvejer lige nu et 15m hdmi 1.4 kabel til 249 kr. Det er en overkommelig pris, men der er jo så  hdmi version 2.0 og 2.1 derude allerede. Er hdmi 1.4 for gammelt allerede? Det omtalte kabel har specs som følgende, så vi får 4k ved 30 Hz.

  • Connector 1: HDMI™ type A/Plug
  • Connector 2: HDMI™ type A/Plug
  • Comply with HDMI™ 1.4 High Speed with Ethernet
  • Resolution: Ultra HD up to UHD 4K/30 Hz (3840 x 2160)
  • Data rate: Up to 8.16 Gbps
  • Supports: HEC, EDID, HDCP, ARC, CEC, 3D
  • Supports: Dolby Digital, DTS, MPEG, DVD audio, SACD, Dolby Digital Plus, True HD and dts-HD audio data
  • 2x shielded
  • Plastic housing
  • Color: Black
  • Gold plated
  • Length: 15 m


Redigeret af tvviewer - 19-Januar-2022 kl. 12:33
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 12:59
Hvis du er heldig virker det.

15 meter er som regel noget lort, min klare anbefaling er at finde enn løsning der IKKE kræver 15 meter hdmi kabel.
Det vil du blive glad for i længden.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

15 meter er som regel noget lort


Ikke nødvendigvis. Jeg har et 15 m HDMI kabel mellem min boks i stuen og mit TV i soveværelset, og det fungerer fortrinligt. Kablet har indbygget forstærker og virker kun i den ene retning. Mener jeg købte det hos AV Cables for ca 5 år siden.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu