recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Win10 SMB ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Win10 SMB ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Win10 SMB ?
    Sendt: 24-Januar-2022 kl. 09:12
Hej,

Nogen der kan fortælle mig hvorfor Win10 bliver ved med at nulstille/ændre mine indstillinger når det kommer til SMB ?

(Settings/Apps/Programs and Features/Turn Windows Features On or Off/SMB 1.0-CIFS File Sharing Support)

SMB 1.0-CIFS File Sharing Support (3 underpunkter):

1 – SMB 1.0/CIFS Automatic Removal

2 – SMB 1.0/CIFS Client

3 – SMB 1.0/CIFS Server

Ofte når jeg restarter PC, så er denne indstilling sat tilbage til default i Win10 ? (default ”1” tilvalgt, ”2+3” fravalgt)

Konkret er punkt 2+3 af ovenstående 3 punkter valgt fra efter restart – det kræver så manuel tilvalg igen + restart, hvilket er brandirriterende.

Samsung QE75Q9FN / BenQ W1070 / 110" Lærred
VU+ 4K Zero / HTPC NUC / Synology NAS 2415+ / PS4 Pro
Yamaha DSP5 / Yamaha NS700 5.1 Speaker Setup / ButtKicker LFE Kit


Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2022 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Nogen der kan fortælle mig hvorfor Win10 bliver ved med at nulstille/ændre mine indstillinger når det kommer til SMB ?

Microsoft?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2022 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Nogen der kan fortælle mig hvorfor Win10 bliver ved med at nulstille/ændre mine indstillinger når det kommer til SMB ?

Microsoft?


Ja korrekt, MS Windows 10.


Har så fundet ud af at den "automatic remover" som altid er tilvalgt, har den funktion at disable SMB1.0 efter nogle dage - Men jeg har jo brug for den mulighed sOM SMB1.0 giver (let tilgang til oversigt over filer mellem PC internt i huset + NAS server / samt flytning af filer imellem de samme enheder).

Så hvis ikke man må bruge SMB1.0, hvad er alternativet så, som giver samme mulighed ?
Samsung QE75Q9FN / BenQ W1070 / 110" Lærred
VU+ 4K Zero / HTPC NUC / Synology NAS 2415+ / PS4 Pro
Yamaha DSP5 / Yamaha NS700 5.1 Speaker Setup / ButtKicker LFE Kit


Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2022 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Nogen der kan fortælle mig hvorfor Win10 bliver ved med at nulstille/ændre mine indstillinger når det kommer til SMB?
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Microsoft?
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Ja korrekt, MS Windows 10.

Jeg mente nu, at Microsoft sikkert kunne fortælle dig det. Vi andre kan kun gætte

Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Så hvis ikke man må bruge SMB1.0, hvad er alternativet så, som giver samme mulighed?

SMB 2.0 eller 3.0?

Det kræver dog selvfølgelig, at andre enheder i hytten også kan bruge disse versioner.

Se evt. her (hvis du ikke allerede har fundet den):
How to detect, enable and disable SMB
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2022 kl. 10:42
#HeartWare

Ok ja selvfølgeligt skulle jeg have læst det sådan (mht. microsoft), åbenbart ikke helt "Mandag" vågen ;)

Tak for link, vil kigge nærmere på det - for uinder settings hvor jeg finder SMB1, har jeg indtil nu ikke kunnet se noget SMB2 - så kigger lige nærmere på den artikel der.

Mange tak, og go' Mandag! :)


Redigeret af Seal - 24-Januar-2022 kl. 10:42
Samsung QE75Q9FN / BenQ W1070 / 110" Lærred
VU+ 4K Zero / HTPC NUC / Synology NAS 2415+ / PS4 Pro
Yamaha DSP5 / Yamaha NS700 5.1 Speaker Setup / ButtKicker LFE Kit


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4578
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2022 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Ofte når jeg restarter PC, så er denne indstilling sat tilbage til default i Win10 ? (default ”1” tilvalgt, ”2+3” fravalgt)


Hej.

Citat: 'SMBv1 has significant security vulnerabilities and we strongly encourage you not to use it.'

Fra ovenstående link:  https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file-server/troubleshoot/detect-enable-and-disable-smbv1-v2-v3

 

Jeg har ikke dit problem, og har lavet en bedre vejledning til nye versioner af Windows 10 om hvordan jeg slår SMB ver "1" fast til.

Ved at følge den, mener jeg at du kan få løst dit problem.

Nederst til venstre i 'Type here to search' RUN

i Run App tastes 'optionalfeatures'

Windows Feature skærmbilled kommer frem.

tryk på '+' foran “SMB 1.0/CIFS File Sharing Support”

sæt 'v' foran  “SMB 1.0/CIFS Client“

'OK*

Efter ca 1 minut 

'Restart Now'

igen Nederst til venstre i 'Type here to search' RUN

igen i Run App tastes 'optionalfeatures'

igen Windows Feature skærmbilled kommer frem.

Feltet foran er nu 'SORT'  “SMB 1.0/CIFS File Sharing Support”

Og kan clickes SORT ELLER HVIDT. SORT er SMB 1.0/CIFS File Sharing Support valgt til.

Hilsen Carsten.




Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu