recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Halogenpære
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Halogenpære

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2022 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Guld medlem Guld medlem skrev:

Jeg ved godt, at LED har et meget mindre strømforbrug end glødepærer og halogen, det er hvad det er.

Grunden til at jeg har startet den her tråd, er at jeg har 6 LC2 i min stue med 9 forskellige lampesteder programmeret. Det er så dejligt nemt og hurtigt at tænde lyset i stuen med beo4 og vil gerne fortsætte med den løsning.

Et skift til en ny og mere moderne løsning orker jeg ikke så jeg skal til at bruge en app eller siri til at tænde præcis det lys jeg ønsker, og hun fatter aldrig hvad jeg siger.
Det bestemmer du naturligvis selv.

Dit spørgsmål omkring industribrug. Da jeg arbejdede hos elektriker for mange år siden brugte man også betegnelsen. Det betød bare at pære var mere robust og kunne tåle mere volt. På byggepladser og ligende kunne strømmen godt peake lidt en gang i mellem. Sådanne pærer kunne sagtens bruges andre steder.
Tak for info Wink
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2022 kl. 13:21
Grunden til at der står at de er til industribrug, gætter jeg på at være en måde at omgås forbudet mod alle former for glødepærer inkl. halogenpæren, som trådte i kraft 1/9-2018.



Redigeret af Axlon - 31-Januar-2022 kl. 13:22
Mvh Jesper
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2022 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Grunden til at der står at de er til industribrug, gætter jeg på at være en måde at omgås forbudet mod alle former for glødepærer inkl. halogenpæren, som trådte i kraft 1/9-2018.

Det er ulovligt at producere dem. Ikke at sælge dem.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2022 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Guld medlem Guld medlem skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Grunden til at der står at de er til industribrug, gætter jeg på at være en måde at omgås forbudet mod alle former for glødepærer inkl. halogenpæren, som trådte i kraft 1/9-2018.

Det er ulovligt at producere dem. Ikke at sælge dem.
Ing.dk skriver noget andet:
60 år med halogenpærer slutter lørdag den 1. september: Pæren bliver nemlig forbudt at sælge. Det vil stadig være muligt at købe halogenpærerne, så længe de er på restlager i butikkerne. Men efter det tager LED over.

Mvh Jesper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2022 kl. 16:54
Ing.dk er ekstrabladet med mest tekniske artikler.

Det er forbudt at producere og importere glødepærer i EU og det har det været i mange år efterhånden.
At der så bliver ved med at være pærer i butikkerne, kan man kun undre sig over......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2022 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ing.dk er ekstrabladet med mest tekniske artikler.

Det er forbudt at producere og importere glødepærer i EU og det har det været i mange år efterhånden.
At der så bliver ved med at være pærer i butikkerne, kan man kun undre sig over......


Klaus
Det er vel fordi der stadig er kunder som ønsker den ægte vare.
Til top
ildocteur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2005
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ildocteur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2022 kl. 07:55
Hvis du har 9 lampesteder, som hver skal bruge en 42 watt halogen pære, så er det et samlet forbrug på 378 watt, hvilket ca. 75% forbruget i hele mit hus (280m2 med to hjemmeboende teenager, som ikke ved at man kan slukke for noget som helst) når der ikke er tændt for de store stræmslugere (*vaskemaskine, ovn mv.)

Med elpriser der til tider ligger omrking 3-4 kroner pr. kWh ville jeg nok overveje om det ikke var på tide at slippe mageligheden ved det kendte B&O setup og kigge efter moderne LED alternativer. f.eks. Ikea Trådfri eller Philips Hue.

Hvis penge ikke betyder noget for dig så husk miljøet og at der ikke findes RGB halogenpærer :-)



Redigeret af ildocteur - 01-Februar-2022 kl. 07:59
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2022 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:

Hvis du har 9 lampesteder, som hver skal bruge en 42 watt halogen pære, så er det et samlet forbrug på 378 watt, hvilket ca. 75% forbruget i hele mit hus (280m2 med to hjemmeboende teenager, som ikke ved at man kan slukke for noget som helst) når der ikke er tændt for de store stræmslugere (*vaskemaskine, ovn mv.)

Med elpriser der til tider ligger omrking 3-4 kroner pr. kWh ville jeg nok overveje om det ikke var på tide at slippe mageligheden ved det kendte B&O setup og kigge efter moderne LED alternativer. f.eks. Ikea Trådfri eller Philips Hue.

Hvis penge ikke betyder noget for dig så husk miljøet og at der ikke findes RGB halogenpærer :-)

Jeg er ligeglad med miljøet og penge er ikke noget problem.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2022 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Guld medlem Guld medlem skrev:

Jeg er ligeglad med miljøet og penge er ikke noget problem.
LOLLOL
Så skynd dig at købe de Halogenpærer, gerne nogle ekstra som du kan have liggende.
Det er ikke til at vide hvor længe de fortsat er til at skaffe.
Mvh Jesper
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2022 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Guld medlem Guld medlem skrev:

Jeg er ligeglad med miljøet og penge er ikke noget problem.
LOLLOL
Så skynd dig at købe de Halogenpærer, gerne nogle ekstra som du kan have liggende.
Det er ikke til at vide hvor længe de fortsat er til at skaffe.
Har købt 50 Clap
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu