recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oled eller Qled
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oled eller Qled

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
mino Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2005
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mino Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 22:14
Er selv gigantisk OLED fan, men ...

Det er bare ikke alle som synes at "korrekt" og "naturligt" er bedst.

Det er nok lidt nemmere at forstå på lydsiden, hvor nogen fx vil have mere bas end der egentligt er indspillet. Eller have hævet / dæmpet andre frekvenser.

Det blev nævnt tidligere, at har man først været udsat for en af de slemme varianter af fabriks indstillinger, så kan det tage tid at oplevet et korrekt billede som pænt. Det er helt rigtigt, og her må man jo bestemmer sig for om det er noget man ønsker.

OP her er muligvis ikke i den kategori - men kan stilles tilfreds med mindre end perfekt på billedsiden - og så er de ekstra penge måske bedre bugt andet sted - hvor OP får mere af det som er vigtigt for OP.

Man ved kun selv, hvad som er bedst for en selv :-)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2022 kl. 10:44
Hvis man har oplevet et Oled TV der er professionelt calibreret, så er der ikke noget at komme efter. Lys, farver og kontrast ER kraftigt, og der er en Dag og Nat indstilling. Jeg bruger altid Nat indstillingen også om dagen, for panelet er så godt at kun direkte sollys på det gør at man ikke kan se noget. 

Så gør jer selv den tjeneste at få jeres Oled TV calibreret, og nyd hvor flot et billede det kan komme til at præstere.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2022 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

QLED er oprindelig betegnelsen på en teknologi der ligesom OLED  styrer lyset på pixel niveau. Samsungs marketingsafdeling snuppede navnet og bruger det nu på traditionel LCD, derfor "QLED" . 


Og OLED er en teknologi hvor en pixel består af tre organiske lysdioder, en rød, en grøn og en blå, derfor kan LG ikke lave OLED ved kun at bruge dioder der lyser hvidt, derfor skal OLED også i anførelses tegn.


Meget spændende!

Den kommende OLED-paneltype, QD-OLED, fra Samsung Display er heller ikke RGB. Det er en blå OLED-pixel. Så det må være "OLED". Spørgsmålet er så bare hvad skærmteknologien er? LOL

Definition af en skærmteknologi har intet at gøre med hverken filtre eller RGB. Ud fra din definition så ville monokron epaper heller ikke være en skærmteknologi... CRT og plasma ville heller ikke være skærmteknologier...
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2022 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

QLED er oprindelig betegnelsen på en teknologi der ligesom OLED  styrer lyset på pixel niveau. Samsungs marketingsafdeling snuppede navnet og bruger det nu på traditionel LCD, derfor "QLED" . 


Og OLED er en teknologi hvor en pixel består af tre organiske lysdioder, en rød, en grøn og en blå, derfor kan LG ikke lave OLED ved kun at bruge dioder der lyser hvidt, derfor skal OLED også i anførelses tegn.


Klap nu kaje, med al dit forkvaklede vrøvl!!
Det er kun i din krøllede hjerne, at OLED består af en rød, en grøn og en blå diode! Det er noget DU har fundet på, men har INTET med betegnelsen OLED at gøre. Eller hvor ser du det i beskrivelsen - organic light-emitting diode,


Redigeret af Flippo - 09-Marts-2022 kl. 11:58
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2022 kl. 22:57
Blot til info, er der ingen grund til at svare Fury - han har pause fra forum.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Kimjodder Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2017
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimjodder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2022 kl. 14:41
Update - Rendte i Power og købte LG OLED65B16LA - Blev spurgt om jeg ville købe kalibrering - og sagde nej, da jeg havde set diverse Youtube videoer om gode settings.

Nu går jeg ikke meget op i TV, så tænkte jeg kunne starte med de settings når jeg streamer fra min Apple TV som er det eneste vi bruger.

Men skæbnen var, at de kun havde en Calman kaliberet skærm stående, så jeg fik skærmen med kalibrering.

Er denne mere værd end de 2 A4 sider som er fulgt med, eller har jeg skudt papegøjen ?

Kim


Redigeret af Kimjodder - 18-Marts-2022 kl. 14:44
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2022 kl. 19:14
Det er bedre end ingen calibering.  

Og er du tilfreds så er alt godt 
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1662
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2022 kl. 01:38
Bare pas på du ikke har fået en demo model eller udstillingsmodel. De kan have gået tusindvis af timer. 
Til top
Kimjodder Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2017
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimjodder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2022 kl. 10:16
De er jo pakket ud/ind når de er kalibreret - men den havde den store film foran skærmen - så antager den er ny....

Og nu ved jeg ikke hvordan det ville stå uden kalibrering  - men det ser fint ud ;o)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu