recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilslutning af subwoofer til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilslutning af subwoofer til forstærker

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 12:51
Umiddelbart vil jeg sige variabel output, så sub følger niveau på de øvrige højttalere i setup, når du skruer op/ned på forstærker volumen. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 15:58
Med reference til manualen, al styring af subniveau foregår vis DSP i sub, jeg ville derfor vælge fixed output.
Du skal justere input følsomhed så den matcher output niveau fra forstærker. Det hele er meget fint beskrevet i manualen.


Redigeret af JeTex - 14-Marts-2022 kl. 16:12
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 17:31
Jeg er enig med dig i, at der er meget, der står fint beskrevet i manualen, men jeg har endnu ikke kunnet finde noget om fixed eller variabel output fra forstærkeren til sub'en. Deraf spørgsmålet :) 

Tak for input. 
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Umiddelbart vil jeg sige variabel output, så sub følger niveau på de øvrige højttalere i setup, når du skruer op/ned på forstærker volumen. Wink

Det fungerer også umiddelbart super godt. Jeg er bare nysgerrig på, om der er noget at vinde ved at vælge fixed stedet for, da det ser ud til at man kan begge dele :) 

Tak for dit besyv :) 
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2022 kl. 08:30
Umiddelbart vil jeg tro, at dit anlæg lyder bedst, hvis du undlader at bruge subben. Den kan nok ikke meget, som dine højttalere ikke kan selv, og du slipper for problemer med tilpasning af subben, som kan være noget langhåret. Hvis du vil køre med subben sådan som dynaudio har tænkt sig at man skal, så mangler du en effektforstærker. Meningen med at køre signalet gennem subben er, at skære bunden af højttalerne, så de ikke spiller den bas, som subben skal overtage. Hvis både højttalerne og subben spiller bas, så bliver det let noget rod med at de forstærker hinanden ved nogle frekvenser og modvirker hinanden ved andre frekvenser, samtidig med at dynamikken bliver mudret.
Du skal altså tage lyden ud af din Hegel's variable udgang til subben, og videre fra subben til en effektforstærker, som driver højttalerne. Det ser ikke ud, som om du kan gøre det med den effektdel, der sidder i Hegel.
Hvis du kører højttalerne direkte fra Hegel og subben fra den variable udgang, så skal du i hvert tilfælde dele subben så lavt som muligt for at undgå overlapning.
God fornøjelse.
Powered by beer and chips
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2022 kl. 14:31
Hej sd,
Tak for udførligt svar og vejledning. Jeg får meget forskellige svar angående loop-funktionen ved at køre signalet fra subwooferen tilbage til Hegel forstærkeren via unbalanced inputs (Analog in). Som i øvrigt lige er blevet skiftet ud med en H390, men det gør jo ingen forskel. 

Det lyder som om du har styr på dine teorier og jeg takker mange gange og prøver det af i setuppet. 

God dag :) 

Mvh Søren
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu