recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - tykkelse på højttalerkabel ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tykkelse på højttalerkabel ?

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2022 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

har selv et søvkabel og et mere alm kabel

Har du prøvet at lytte i blindtest, om du kan høre forskellen, når du ikke ved hvilket kabel der bliver brugt?

Mener du at skin effect er et issue ved almindelige højttalerkabler?


Klaus

Mener du der er jitter med et dårligt usb eller bare digitalt kabel ?

Vil du ikke svare på spørgsmålet?
Det var dig selv der bragte skin effect ind i debatten.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2022 kl. 08:55
Inden debatten kører helt af sporet Shocked vil jeg høre om der er nogle der har en holdning til (det ved jeg der er Wink) om jeg skal købe samme kabel til alle højttalerne eller om det er bedre at ofre noget mere på fronterne (og måske centeren) og så køre lidt billigere til de 8 andre (det er jo også her det løber op med mellem 100-200 meter kabel)
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2022 kl. 09:04
Det b.la supra der mener der skin effekt, derfor har de tin på deres kabler
Taget fra information af kablet 

Supra Mini og Supra Classic højttalerkablerne er et godt standard højttalerkabel, som hæver sig over de alm. no-name/discount højttalerkabler ved at være fremstillet under strengere kvalitetskontrol, og derved er du sikret en renere kobberkvalitet. Dette bevirker at lydkvaliten er bedre end hos de standard kabler, men også fortinningen af kablet gør at skin-effekten minimeres og hæver kvaliteten.


Ville uden tvivl vælge samme kabel til alle højttalerne da jeg går ud fra de alle er fra samme  mærke og serie som også er det mest optimale for at få så harmonisk lyd som muligt, 2,5 mm² er ok til baghøjtaleren for at spare lidt og så 4,0 mm² til fronterne.

Supra laver deres classic i en brændhæmmende version som også kan være at overveje frem for dem alm version, hvis du skal have dem i væggen
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2022 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Inden debatten kører helt af sporet Shocked vil jeg høre om der er nogle der har en holdning til (det ved jeg der er Wink) om jeg skal købe samme kabel til alle højttalerne eller om det er bedre at ofre noget mere på fronterne (og måske centeren) og så køre lidt billigere til de 8 andre (det er jo også her det løber op med mellem 100-200 meter kabel)
Du skal købe det billigste OFC kabel i 2,5 kvadrat til det hele, der er ikke behov for tykkere kabel.

Og ja, hvergang der spørges til kabler, løber det af sporet Wacko
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2022 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Inden debatten kører helt af sporet Shocked vil jeg høre om der er nogle der har en holdning til (det ved jeg der er Wink) om jeg skal købe samme kabel til alle højttalerne eller om det er bedre at ofre noget mere på fronterne (og måske centeren) og så køre lidt billigere til de 8 andre (det er jo også her det løber op med mellem 100-200 meter kabel)

Debatten kører altid af sporet når det drejer sig om kabler :)

Du kan høre om min fremgangsmåde som var en balance mellem performance og budget:
Jeg har mange højttalere og lange kabeltræk. Så selvom jeg har meget dyrt udstyr, går jeg stadig op i, at tænke på budget. 
Derfor var min løsning:
 - LCR: 6mm2. Langt det meste lyd er i disse og det menneskelige øre er også klart mest "kritisk" i lydene herfra. Her vil jeg ikke spare.
 - Subs: 6mm2. Meget strøm - tykt kabel. Her vil jeg heller ikke spare.
 - Surround og Atmos: 2.5mm2. Her ville jeg helst 4mm2 men det var en forskel på over 10.000kr hos mig. Set i lyset af hvilke lyde der er i disse højttalere og ift. øret ikke er så kritisk når ting kommer oppefra og bagfra, så var det for mig det rigtige sted at spare.

Derudover så jeg denne video: https://www.youtube.com/watch?v=kR12Ttuxobs
Audioholics har lavet andre også.

Som gasolin siger, så er der i fysikkens verden skin-effect og andre ting. Det er kendt og målbart - specielt i høje frekvenser... Ala 100.000hz. En smule over hvad øret kan håndtere.

EDIT: Havde jeg valgt Gasolin's kabler, havde prisforskellen været 34.000kr for mine surrounds og Atmos...Ouch


Redigeret af Jonas_h - 25-Marts-2022 kl. 11:48
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2022 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Det b.la supra der mener der skin effekt, derfor har de tin på deres kabler



Ja, en ting er hvad en virksomhed kan finde på at skrive i rekvalmegassens hellige navn.
En anden ting er fysik.
Det er dog ikke det mit spørgsmål til dig gik på.

Mit spørgsmål gik på om du mener at skin effect har noget at sige på almindelige højttalerkabler.
Det har du ikke svaret på endnu.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2022 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

en, er der taget højde for dette ....Wink




Altså den der fremstiller højttaleren anvender de kabler som du bruger? Hvis de er så magiske, giver det jo ingen mening at blande demWink
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2022 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

en, er der taget højde for dette ....Wink




Altså den der fremstiller højttaleren anvender de kabler som du bruger? Hvis de er så magiske, giver det jo ingen mening at blande demWink

Ja, der er producenter som tilbyder at "skræddersy" deres højttaler med kabler efter kundens ønske og såmænd også visse komponenter i delefilteret, oa..... præcis som du kan skræddersy en dyr bil efter egne præferencer. 

Bond Cool

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu