recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp søges til forbedret Wifi-ydelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp søges til forbedret Wifi-ydelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Windermere Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Windermere Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp søges til forbedret Wifi-ydelse
    Sendt: 25-April-2022 kl. 19:52
Jeg har lige opgraderet mit wifi hos Stofa fra 200/50 MBit til 1000/100 MBit. Det er via tv-stikket (coax), og i den forbindelse fik jeg teknikerbesøg, fordi der skulle skiftes et stik. Jeg har på intet tidspunkt endnu fået højere wifi-hastigheder end 400MBit. Jeg har kørt hastighedstest med både iPhone, Macbook, Lenovo bærbar, og ingen enheder har kunnet trække mere end højst 410-420 Mbit. Når jeg måler via LAN til en bærbar pc, kan jeg trække op til lidt over 800MBit. Jeg ved godt, man ikke kan forvente lige så høje hastigheder via wifi, men at man får under halvdelen, havde jeg alligevel ikke ventet.

I mit setup har jeg slukket for Stofa-routerens (Technicolor) wifi og kører via Lan-kablet til en Deco M4 mesh. Det er denne mesh, der ikke kan måle til mere end 400. Jeg har også målt på routerens eget wifi-signal, og resultatet er det samme.
Gør jeg noget forkert? Er alt, som det skal være? Skal jeg brokke mig til Stofa? 

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2022 kl. 22:56
Kan dine enheder du tester med overhovedet trække mere end 400 trådløst?

1GB kan yderst sjældent udnyttes og 95% af brugerne har det fordi det kan lade sig gøre.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér godowsky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 16:46
Trådløst giver vel altid 1/2 hastighed, så 400 er ikke så dårligt :)

Redigeret af godowsky - 26-April-2022 kl. 16:47


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af godowsky godowsky skrev:

Trådløst giver vel altid 1/2 hastighed, så 400 er ikke så dårligt :)
hvorfor skulle det give halv hastighed ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af godowsky godowsky skrev:

Trådløst giver vel altid 1/2 hastighed, så 400 er ikke så dårligt :)

Min AppleTV i stuen tester som regel 250 til 270 Mbit på min 300 linje, så nej.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 19:23
jeg trækker 400/540 på 600/600 linie. På en ipad Pro. 

Er det på 5Ghz wifi du tester? Eller 2.4Ghz? 

Såvidt jeg se er 300 Mbps max ved 2.4 på din Deco. 
Er der nogle tykke murstensvægge imellem routeren og enheden?




Redigeret af OleA - 26-April-2022 kl. 19:29
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 20:21
Alt er som det skal være.

400 Mbits/s er rigtig fint trådløst, og generelt kan man ikke sige "Jeg får kun X% af det jeg har bestilt".
Det du modtager trådløst har intet at gøre med, hvilken hastighed du har bestilt. Du modtager 400 Mbit/s trådløst, havde Stofa solgt 400 Mbit/s, så havde du også modtaget 400 Mbit/s trådløst, havde de solgt 500Mbit/s, så var det også 400 Mbit/s du ville modtage trådløst, og solgte de 10.000 Mbit/s, så var det også 400 Mbit/s du ville modtage trådløst.




Til top
Revorge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Fyn
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Revorge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 20:39
Det lyder umiddelbart til, at dit WiFi performer ganske hæderligt. 

Deco M4 Mesh er en AC1200 (Wifi5) enhed, som har en teoretisk max hastighed på 300mbps på 2.4ghz båndet og 867mbps på 5ghz båndet - for begge bånd gør det sig gældende, at det er ved brug af 2 streams. Dette er imidlertid som nævnt en teoretisk hastighed, som kun kan opnåes under helt perfekte "laboratorie forhold", hvor AdgangsPunkt og klient er placeret helt tæt på hinanden.

I praksis skal man derfor sjældent forvente, at kunne trække mere end omkring 70% af det teoretiske max. Derudover tilkommer så, at de fleste wifi klienter maksimalt kan håndtere et eller to streams - hvorfor det som oftest er slutenheden, altså fx. din Iphone, MacBook eller bærbar, som begrænser din maksimale wifi hastighed. Altså vil de af dine enheder, som fx. kun understøtter en stream typisk max trække omkring 300mbit på 5ghz båndet (867 / 2 * 0,70 = 303) - det dobbelte (under helt optimale forhold), hvis klienten understøtter to streams. Hvis det er meget interferens (forstyrrelser fra fx. naboers wifi netværk eller andre trådløse enheder) i dit område, så kan den reele hastighed tilmed være markant lavere.  

Hvis du vil læse mere om teknologien bag WiFi, hvordan det fungere i praksis og hvorfor de hastigheder, som diverse wifi routers og adgangspunkter markedsføres med i praksis er dybt urealistiske - så kan jeg anbefale dette link - herunder særligt afsnit 6: https://www.duckware.com/tech/wifi-in-the-us.html

Forøvrigt - så gælder det for de fleste internetudbydere, at den hastighed som du køber kun garanteres via en kablet netværksforbindelse direkte til udbyderens eget udstyr. Det står som oftest "med småt" et sted i deres betingelser - netop fordi hastighederne via wifi er så usikre og påvirkes af en lang række "udefrakommende" faktorer. 

Redigeret af Revorge - 26-April-2022 kl. 21:21
Til top
Windermere Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Windermere Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2022 kl. 23:09
Tusind tak for gode svar - jeg er blevet MEGET klogere!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu