recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lg oled b1 vs b7
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lg oled b1 vs b7

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1014
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lg oled b1 vs b7
    Sendt: 26-April-2022 kl. 06:01
Er der forskel på et b1 og b7 som sådan, hvis man ser bort fra HDMI 2,1?

Har været lidt off på tv udviklingen siden jeg købte b7.

Er opgraderingen værd? LOL
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 06:40
Billede kvaliteten er meget tæt så ikke meget at se der.  

B7 lider lidt af BI når de er godt brugte. 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 06:57
Jeg synes ikke det er opgraderingen værd målt på rå billedkvalitet. Så skal det være for at få størrelsen på TV'et opgraderet i samme omgang.

HDMI 2.1 puljen med eARC, 4K120, VRR mv. er fin at få med. eARC særligt ift. tilslutning af ekstern lyd. 4K120 er mere ift. fremtidsperspektivet for der er ikke meget at bruge det til her og nu.

Hvis du vil sammenligne funktioner på de to modeller side-om-side, så kan du vælge dem med det orange ikon i TV-databasen her: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php
Til top
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1014
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 15:25
trist at der ikke er sket mere på billede kvaliteten. 
B7 er en 2017 model og b1 er 2021 model, havde håbet jeg fik mere med i pakken på kvaliteten. 

Jeg syntes dog b7 modellen hakker af helvede til i nogle film, håber denne den er udbedret med det nyere.

Elgiganten har b1 77t + 32t til 15000, 32t tv’et kan sælges til cirka 1500 

Virker til at være A1 pris LOL
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2022 kl. 16:22
Vel ikke trist når oled bare et tæt på toppen.  

Nok ikke nemt at ramme de sidste procent.  

Hakken må være dårlig indstilling eller dårlig kilde 


Redigeret af hansie - 26-April-2022 kl. 16:23
Til top
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1014
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2022 kl. 07:12
hakken indstilling? 
Nu kunne jeg ikke lade være med at søge på Google omkring emnet. Slutter og judder på lg oled er hvis ikke et lille emne, der er stor omtale omkring dette på alle sider, inkl denne. Flere prøver at tweake sig ud igennem indstillinger. 
Jeg er en af de personer der lider kraftigt af dette.
Håber det nyere tv er bedre på punktet 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2022 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Jeg syntes dog b7 modellen hakker af helvede til i nogle film, håber denne den er udbedret med det nyere.

Det er ikke TV'et, der hakker, men indholdet. Det er filmet i lav billedfrekvens på 24fps, hvilket hakker af natur. Det ses ikke i samme grad på projektorer og LCD TV fordi de har iboende slør i bevægende billeder.

Så man kan sige, at OLED pga. den ekstremt hurtige responstid, viser indholdets svaghed mere tydeligt. Det samme gør de hurtigste LCD TV med scanning backlight og deslige.

I takt med at HDR og mere lysstærke scener vinder indpas, så bliver det endnu mere udtalt. Læg mærke til, at de hakkende billeder ses i større grad i udendørsscener end dunkle scener indendørs eller om natten.

Dolby og Disney har lavet en del forsøg på området og er vist nået frem til at sammen med HDR-indhold så er 32fps (tror jeg det var) minimum for at indholdet ikke skal hakke.

Det er ikke anderledes på nyere OLED fordi det ikke er en svaghed i skærmen. Løsningen ville være at Hollywood begyndte at optage film og serier i højere billedfrekvens. Det gør de næppe foreløbigt fordi man i indholdsskabelsesprocessen tager udgangspunkt i biografstandarder, hvilket vil sige projektor-teknologi. En lappeløsning er at bruge motion smoothing på lav indstilling på skærmen.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2022 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Jeg syntes dog b7 modellen hakker af helvede til i nogle film, håber denne den er udbedret med det nyere.

Det er ikke TV'et, der hakker, men indholdet. Det er filmet i lav billedfrekvens på 24fps, hvilket hakker af natur. Det ses ikke i samme grad på projektorer og LCD TV fordi de har iboende slør i bevægende billeder.

Så man kan sige, at OLED pga. den ekstremt hurtige responstid, viser indholdets svaghed mere tydeligt. Det samme gør de hurtigste LCD TV med scanning backlight og deslige.

I takt med at HDR og mere lysstærke scener vinder indpas, så bliver det endnu mere udtalt. Læg mærke til, at de hakkende billeder ses i større grad i udendørsscener end dunkle scener indendørs eller om natten.

Dolby og Disney har lavet en del forsøg på området og er vist nået frem til at sammen med HDR-indhold så er 32fps (tror jeg det var) minimum for at indholdet ikke skal hakke.

Det er ikke anderledes på nyere OLED fordi det ikke er en svaghed i skærmen. Løsningen ville være at Hollywood begyndte at optage film og serier i højere billedfrekvens. Det gør de næppe foreløbigt fordi man i indholdsskabelsesprocessen tager udgangspunkt i biografstandarder, hvilket vil sige projektor-teknologi. En lappeløsning er at bruge motion smoothing på lav indstilling på skærmen.


Jeg er meget forbløffet over at høre at man er nået frem til at 32 fps burde kunne gøre det?!? Shocked

Normalt spiller jeg på OLED skærm med VRR med som oftest 80-120 fps afhængigt af spillet. Men når jeg fra tid til anden kører gamer-pc'en ind i stuen for at spille på surrondanlæg og projektor og jeg grundet HDMI 2.0 derinde er begrænset til at spille med 60 fps cap i spillene, så fristes jeg altså ofte til at benytte frameinterpolation på en casual spil-titel fordi 60 fps "hakker" for meget når man kommer fra de højere fps. (det hører så med at D-ILA har tr+tf på <4 ms, så det lige som med OLED er nemt at se, i modsætning til LCD paneler der vel typisk har omkring 40 ms, mens OLED har 2-3 ms - og svjv så hurtigt som <1 ms hvis man tager udgangspunkt i at 80% af lyset er forsvundet - så for lave fps bemærker jeg let begge steder)

Så blot 32 fps som et fix er lige godt forbløffende for mig at høre. Men det må vel være den der med at alt er relativt, så hvis det er 24 fps man er vant til, så er 32 fps jo sikkert at regne som en åbenbaring (det er jo trods alt hele 33% hurtigere) hvor det allerværste hakkeri fortaber sig på måske en LCD skærm? Jeg hæfter mig også ved at også konsolspillere idag jo også er blevet vant til og vil have 60 fps og ikke længere betragter mig som snobbet for at mene at 30 fps er direkte uspilbart. Så jeg håber bestemt også at Hollywood begynder at øge billedfrekvensen, selv om det giver udfordringer for folk med mindre plastiske hjerner (der taber filmillusionen) og den højere temporale resolution stiller større krav til produktionen, fuldstændigt lige som højere spatial resolution gør det.

Redigeret af TBC1 - 28-April-2022 kl. 02:11
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu