recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny eller gammel antenneforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny eller gammel antenneforstærker?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny eller gammel antenneforstærker?
    Sendt: 08-Maj-2022 kl. 18:49
Vi bor p.t. i lejlighed hvor tv-signalet fordeles til de enkelte rum via en antenneforstærker af typen DKT Comega DA-4PMR med fire udgange.

Om kort tid vil vi flytte i hus, hvor antennesignalet kommer ind i kælderen i et teknikskab og så også derfra skal fordeles til de enkelte rum. Bør vi afmontere den gamle antenneforstærker og tage den med til huset eller ville det smartere være at købe en modernere?

Har kigget lidt på Triax IFA-384 (eller evt. IFA-388 med otte udgange). Kan så forstå, at Triax modellen ikke har returvej modsat den fra Comega, men ved ikke om det i praksis er relevant, da bredbåndssignal (i det omfang det ville blive relevant) ville blive taget før signalet ryger i antenneforstærkeren.

Tager gerne imod input. Også mht. alternativer til de to modeller jeg har nævnt. Jeg kan forstå, at DA-4PMR (og DA-8PMR) er udgået, men ved ikke hvad der er kommet i stedet for.

På forhånd mange tak.

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2022 kl. 18:53
Måske skal du lige skrive hvor signalet kommer fra.

Er det Yousee eller anden fællesantenne?

Er der internet?
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2022 kl. 22:01
Glemte at skrive, at det er kabel-tv. Stofa i vores nuværende lejlighed og YouSee i huset. Det med Internet har jeg været inde på.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2022 kl. 13:56
De forstærkere, som godkendes efter de nye regler, er uden returvej, fordi TDC/Stofa gerne vil have modemmet foran i de moderne antenneanlæg.

Som du er inde på, så betyder returvejen ingenting, når modemmet kobles på foran. Det er heller ikke sikkert, at det overhovedet er nødvendigt med en forstærker. Dvs. prøv først uden.

Hvad kan en nyere model, som den gamle ikke kan (hvis den fungerer korrekt)? Tja, hvis den bruger en smule mindre strøm...
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2022 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

De forstærkere, som godkendes efter de nye regler, er uden returvej, fordi TDC/Stofa gerne vil have modemmet foran i de moderne antenneanlæg.

Som du er inde på, så betyder returvejen ingenting, når modemmet kobles på foran. Det er heller ikke sikkert, at det overhovedet er nødvendigt med en forstærker. Dvs. prøv først uden.

Hvad kan en nyere model, som den gamle ikke kan (hvis den fungerer korrekt)? Tja, hvis den bruger en smule mindre strøm...

Tak for input. Det dækker sig lidt med mine egne overvejelser (inkl. strømforbruget). Det er dog altid godt at spørge når man ikke lige er helt sikker. Så mange tak. Thumbs Up
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2023 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

De forstærkere, som godkendes efter de nye regler, er uden returvej, fordi TDC/Stofa gerne vil have modemmet foran i de moderne antenneanlæg.

Som du er inde på, så betyder returvejen ingenting, når modemmet kobles på foran. Det er heller ikke sikkert, at det overhovedet er nødvendigt med en forstærker. Dvs. prøv først uden.

Hvad kan en nyere model, som den gamle ikke kan (hvis den fungerer korrekt)? Tja, hvis den bruger en smule mindre strøm...

comega forstærker er godkendt af Yousee og Stofa dette står på den jeg har 

Ligeledes har comega returvej også 
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2023 kl. 18:24
Jeg ville forsøge at tage den gamle forstærker med for at se om det virker. Gør det ikke, må du købe en ny. Jeg har selv anvendt en gammel forstærker til Stofa/Norlys, og den fungerer upåklageligt.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2023 kl. 18:36
Tråden er 1½ år gammel, så mon ikke det for længst er afklaret. SmileWink
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu