recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Cloud Services
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Online backup nok?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Online backup nok?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Online backup nok?
    Sendt: 09-Juni-2022 kl. 18:11
Hej alle sammen. 

Her i familien bruger vi alle Google photos til at tage backup af vores billeder gennem hele livet. 

Men jeg fik den tanke at hvad nu hvis der skulle ske noget på Google photos. En fejl, en hacker konto eller noget tredje. Så har jeg ingen anden backup. 

Hvad gør i andre. Har i 2 kopier eller har i kun online backup? 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 18:24
Online OG off-line. Husk venligst, at Google Fotos komprimerer billederne! Fx OneDrive, Mega og Google Drev komprimerer ikke.

Off-line, bruger jeg USB-pinde og ekstern harddisk, og kopierer bare manuelt vha. Kopier/ Sæt ind-metoden.

Husk også, at Google for længst har lukket ned for gratis ubegrænset plads på Google Fotos, for gratister...


Redigeret af mnielsen - 09-Juni-2022 kl. 18:28
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Hej alle sammen. 

Her i familien bruger vi alle Google photos til at tage backup af vores billeder gennem hele livet. 

Men jeg fik den tanke at hvad nu hvis der skulle ske noget på Google photos. En fejl, en hacker konto eller noget tredje. Så har jeg ingen anden backup. 

Hvad gør i andre. Har i 2 kopier eller har i kun online backup? 
ja har både en sync hos en cloud tjeneste samt en offline backup på en stor sløv gammeldags hdd
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Hej alle sammen. 
Her i familien bruger vi alle Google photos til at tage backup af vores billeder gennem hele livet. 

Men jeg fik den tanke at hvad nu hvis der skulle ske noget på Google photos. En fejl, en hacker konto eller noget tredje. Så har jeg ingen anden backup. 

Hvad gør i andre. Har i 2 kopier eller har i kun online backup? 

Okay. Hvad tager du billeder med? Vi bruger nemlig en Android og en iPhone. Og så ryger de bare automatisk op på Google fotos. Og det er ikke den komprimeret udgave vi bruger, vi har indstillet til fuld opløsning. 

Jeg ved egentlig ikke hvordan jeg så nemmest også tager en lokal kopi af billederne. Det virker som meget ekstra arbejde? 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 19:38
Kameraer... 
Sony DSC-HX60V eller Canon EOS 350D

Telefonen har verdens ringeste kamera - en billig Huawei-et eller andet...


Når jeg laver lokal kopi, så markerer jeg alt, jeg har i billedmappen, højreklikker på det, klikker på Kopier.

Så finder jeg den eksterne dims, jeg nu vil bruge, i Denne PC.

Her højreklikker jeg så, og klikker på Sæt ind. Det har altid virket fint for mig.

Online-backup:
Der uploader jeg bare via browseren...


TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 22:57
Backup af billeder til Google Photos kan sagtens ske i fuld opløsning i dag.

I Googles gratis udgave, har man stadig 15GB data man kan benytte sig af.

Jeg har dog selv betalt for 2TB plads hos dem, som vi deler i familien.
På denne måde får vi alle lagt en backup af billederne op på hver vores photos.
JEg har tillid nok til Google, til at de har styr på deres backup, så vil ikke mene at man BEHØVER have sine filer liggende andetsteds.
MEN med egne erfaringer i at få ødelagt en ekstern (backup) harddisk, så kunne et prof firma ikke genskabe alle billederne, og dem som blev genskabt, ligger nu i et værre rod, med forkerte filnavne (alle filer er blandet rundt)

Min backup-strategi er derfor som flg.:
- Alle billeder og filer der skal gemmes, ligger i en mappe på husets NAS.
- Denne mappe kopieres til en ekstern NAS, som står i garagen. (skal senere flyttes til en anden adresse)
- Samme mappe sendes krypteret til en "storage box" hos hetzner.com, hvor alle filer ligger krypteret (vha. rclone.)

Overstående er ikke helt efter 3-2-1 princippet, men jeg føler mig sikker nok.

Hvis du ønsker at tage backup af alle dine filer på mobilen, så kan jeg anbefale "FolderSync Pro" til android.

Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Backup af billeder til Google Photos kan sagtens ske i fuld opløsning i dag.

I Googles gratis udgave, har man stadig 15GB data man kan benytte sig af.

Jeg har dog selv betalt for 2TB plads hos dem, som vi deler i familien.
På denne måde får vi alle lagt en backup af billederne op på hver vores photos.
JEg har tillid nok til Google, til at de har styr på deres backup, så vil ikke mene at man BEHØVER have sine filer liggende andetsteds.
MEN med egne erfaringer i at få ødelagt en ekstern (backup) harddisk, så kunne et prof firma ikke genskabe alle billederne, og dem som blev genskabt, ligger nu i et værre rod, med forkerte filnavne (alle filer er blandet rundt)

Min backup-strategi er derfor som flg.:
- Alle billeder og filer der skal gemmes, ligger i en mappe på husets NAS.
- Denne mappe kopieres til en ekstern NAS, som står i garagen. (skal senere flyttes til en anden adresse)
- Samme mappe sendes krypteret til en "storage box" hos hetzner.com, hvor alle filer ligger krypteret (vha. rclone.)

Overstående er ikke helt efter 3-2-1 princippet, men jeg føler mig sikker nok.

Hvis du ønsker at tage backup af alle dine filer på mobilen, så kan jeg anbefale "FolderSync Pro" til android.


Mange tak for svar, Det lyder som om du har en rigtig god backup strategi. Jeg tror jeg vil prøve og få lavet en lokal kopi af vores billeder på en ekstern hdd også. og så må det være en månedlig opgave og få lagt nye billeder over. 

Jeg sad lige og legede med det igår, Men fandt ud af at google photos ikke har en nem funktion til at få lov til at hente alle sine billeder ned på en gang. 

Man kan maks markere 500 billeder ellers går den i fejl når den skal downloade. og hvis man bruger google takeout for at få alt ud så ligger alt meta data i en separat fil som så skal sættes sammen bagefter. (Men har fundet et program der kan det, så det er nok vejen jeg går) Men egentlig tankevækkende for besværligt det er at få sine egne billeder ud af tjenesten igen. 



Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Man kan maks markere 500 billeder ellers går den i fejl når den skal downloade. og hvis man bruger google takeout for at få alt ud så ligger alt meta data i en separat fil som så skal sættes sammen bagefter. (Men har fundet et program der kan det, så det er nok vejen jeg går) Men egentlig tankevækkende for besværligt det er at få sine egne billeder ud af tjenesten igen. 

Tankevækkende? Nej, Google gør ALT for at “eje” dig, og dine data! Bl.a. også grunden til, at jeg ikke benytter Google mere end højst nødvendigt. Ingen Gmail o.s.v. Og dropper min Android til fordel for iPhone.
Google følger dig, selv hvis slukker for både WiFi og mobilnetværk, ja selv hvis du slår “Flytilstand” til, tracker Google dig.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Man kan maks markere 500 billeder ellers går den i fejl når den skal downloade. og hvis man bruger google takeout for at få alt ud så ligger alt meta data i en separat fil som så skal sættes sammen bagefter. (Men har fundet et program der kan det, så det er nok vejen jeg går) Men egentlig tankevækkende for besværligt det er at få sine egne billeder ud af tjenesten igen. 

Tankevækkende? Nej, Google gør ALT for at “eje” dig, og dine data! Bl.a. også grunden til, at jeg ikke benytter Google mere end højst nødvendigt. Ingen Gmail o.s.v. Og dropper min Android til fordel for iPhone.
Google følger dig, selv hvis slukker for både WiFi og mobilnetværk, ja selv hvis du slår “Flytilstand” til, tracker Google dig.

Gør de det så ikke også, ligeså snart, man går på nettet? Alt og alle følger én... Selv Facebook, selv om man ikke har nogen konto.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2022 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Man kan maks markere 500 billeder ellers går den i fejl når den skal downloade. og hvis man bruger google takeout for at få alt ud så ligger alt meta data i en separat fil som så skal sættes sammen bagefter. (Men har fundet et program der kan det, så det er nok vejen jeg går) Men egentlig tankevækkende for besværligt det er at få sine egne billeder ud af tjenesten igen. 

Tankevækkende? Nej, Google gør ALT for at “eje” dig, og dine data! Bl.a. også grunden til, at jeg ikke benytter Google mere end højst nødvendigt. Ingen Gmail o.s.v. Og dropper min Android til fordel for iPhone.
Google følger dig, selv hvis slukker for både WiFi og mobilnetværk, ja selv hvis du slår “Flytilstand” til, tracker Google dig.
Google oplyser præcis hvad de gemmer om dig og du kan slå stort set alt fra.

Apple derimod kan du ikke engang oprette en konto hos, uden at give dem dit mobil nummer.
Du kan ikke bruge en iPad, uden at du giver dem dine mobil oplysninger. Ouch
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu