recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Uhyggeligt langsomt wifi ved fastspeed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Uhyggeligt langsomt wifi ved fastspeed

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 12:27
Husk også du sikkert har en del enheder på Wi-Fi som suger båndbredde.... De deles jo om den....

Blot en tanke. Men tænker de hastigheder du har på Wi-Fi er ganske fine. Men der kan være mange kilder, som gør at hastighed går ned.

Kablet netværk til de enheder der kræver høj hastighed, er vejen frem. Det har jeg også selv måtte erkende. Jeg har kablet næsten alt, på nær mobile enheder som telefoner og tablets. Men ATV, NAS osv. er kablet og det fungere fantastisk :)
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af HenrikN HenrikN skrev:

Husk også du sikkert har en del enheder på Wi-Fi som suger båndbredde.... De deles jo om den....

Blot en tanke. Men tænker de hastigheder du har på Wi-Fi er ganske fine. Men der kan være mange kilder, som gør at hastighed går ned.

Kablet netværk til de enheder der kræver høj hastighed, er vejen frem. Det har jeg også selv måtte erkende. Jeg har kablet næsten alt, på nær mobile enheder som telefoner og tablets. Men ATV, NAS osv. er kablet og det fungere fantastisk :)

Jeg synes det er lidt bøvlet at skal have kabel til mit tv og mit gamle internet virkede fint selvom det "kun" var en 200 eller 300mbit forbindelse. 

Nu oplever jeg at det tager langtid at loade streamingtjenester osv. 
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 13:13
Altså hvis du har prøvet at optimere på kameler mm, så tænker jeg du et skal prøve en ny router.

Tænker den boks fra din udbyder må kunne sættes i bridge mode.

ASUS ac86u kan tit findes til en 500 kr på DBA.
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2022 kl. 10:38
Hos Fastspeed kan du bare skifte Icotera routeren ud med din egen router, det virker "plug and play".
Så har du også fuld kontrol over indstillingerne i routeren og dit netværk.
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
Stryx Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stryx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2022 kl. 09:01
hvad forventer du af hastighed over trådløs, 200 mbit er ikke så ringe på fastspeed standard router. Jeg får Max 350-400 på mit eget 5 GHz netværk
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2022 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Stryx Stryx skrev:

hvad forventer du af hastighed over trådløs, 200 mbit er ikke så ringe på fastspeed standard router. Jeg får Max 350-400 på mit eget 5 GHz netværk
Jeg forventer at streaming via mit tv fungerer mindst lige så godt som på min tidligere 300mbit forbindelse hos fibia. Dvs ingen load tider midt i en film eller at jeg bliver smidt af nettet nogle gange.



Redigeret af furious jt - 08-August-2022 kl. 07:00
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2022 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Stryx Stryx skrev:

hvad forventer du af hastighed over trådløs, 200 mbit er ikke så ringe på fastspeed standard router. Jeg får Max 350-400 på mit eget 5 GHz netværk

Jeg har 600/600 hos dansk kabel tv. Jeg får ca. 400/550 trådløst. Kablet får jeg som regel lidt mere end de 600. 


Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
stoner Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-November-2008
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stoner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2022 kl. 15:16

Mit forslag til løsning, hvis du vil blive hos fastspeed, behold deres router og køb dit eget Mesh setup, bemærk det skal understøtte wifi 6 (802.11 ax), hvis du vil have den bedste ydelse.  Hvis du bor i et almindeligt et plans hus, burde 2 enheder være rigeligt til at sikre en rigtig god ydelse.

En hastighed på 100 – 200 mbit/s via Wifi er alt for lidt på en 1000 mbit/s forbindelse. Du skal som minimum kunne trække 600 – 700 mbit/s via Wifi, tæt på routeren med det rigtige setup. Det kræver dog dine klienter understøtter wifi 6, som blev taget i brug i 2019, hvilket mange gør. Prøv evt. at lave en test med en enhed, som du er sikker på understøtter Wifi 6.

Den Icotera router Fastspeed leverer understøtter kun wifi 5, hvilket nok er en stor del af årsagen til den ringe ydelse. Du nævner at den kablede forbindelse er ok, betyder det du får meget tæt på 930 mbit/s download, hvis ikke er der formentlig en fejl hos Fastspeed eller fiberselskabet, som du skal adressere inden du går videre.

 

Du kan finde et wifi 6 mesh system her: https://www.pricerunner.dk/sp/wifi-6-mesh.html

 

Du forbinder Mesh Master routeren med et cat 6 Ethernet kabel til en ledig port på Fastspeed Icotera Routeren som sættes i Bridge mode, således DHCP og Wifi slåes fra og den kun fungerer som modem. Mesh systemet sættes derefter op med SSID, aktivering af DHCP osv. til at køre det trådløse netværk.

Jeg har selv gode erfaringer med ASUS Zen Wifi AX XT 8, det yder rigtigt fint, men er i den dyre ende.

 

Fordelen ved tilkøb af Mesh system er at du kan være ligeglad med den Router som udbyderen tilbyder og du kan bare vælge den billigste udbyder.

 

Bor i parcelhus 120 m3, har Telenor fiber 1000/500  mbit/s med tilvalg af deres glimrende wifi 6 router. Har ingen relationer til Telenor, de havde en kampagne for et år siden som jeg hoppede på.

Kablet speedtest ligger klippestabilt på 934/495 mbit/s. 

På Wifi ca. 5 meter fra Router 700/495 mbit/s. og 10 meter fra Router gennem væg ca. 500/450 mbit/s. Testet med Iphone 11 Pro.

 


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2022 kl. 19:00
jeg ville så gå langt udenom mesh, især AiMesh fra Asus.
Fik det aldrig stabilt.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2022 kl. 12:53
Hvis det er samme model router som tidligere, og den gamle kørte fint, ville jeg ikke købe ny, men istedet fokusere på fejlfinding.

Fejlfinding er tricky, så du må systematisk til værks. Her er hvad jeg ville gøre:

1) Under fejlfindingen, så giv 2,4 og 5Ghz forskellige navne, så du ved hvad du måler på, og anvend kun samme enhed, indtil du får stabile, gode resultater. Test 2-3 steder i huset, hvor netværk anvendes mest (f.eks. stuen, børneværelset og kontoret)
2) Opdater firmware på routeren
3) Fjern gæstenetværk
4) Fjern al unødvendig understøttelse fra 2,4 Ghz (f.eks. a/b/g) og 5 Ghz netværk
5) Anvend kun 1 krypteringform, f.eks. WPA2
6) Slå al QoS fra (bør kun anvendes hvis du ved hvad du roder med)
7) Brug Acrylic Wifi til at kortlægge netværk inden for rækkevidde, og prøv at skifte kanal til der hvor der er færrest netværk og lavest styrke. På 2,4Ghz, så brug kun channel 1,6 og 11. På 5Ghz er overlap ikke et issue, og du kan derfor prøve 2-3 tilfældige frekvenser

Hvis intet af dette virker, ville jeg konkludere at routeren er defekt (du har tidligere haft en magen til der virkede), og bede om at få en bytter.

Held og lykke.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu