recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Ipad og blue light?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Ipad og blue light?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kvaaen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kvaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Ipad og blue light?
    Sendt: 03-Oktober-2022 kl. 14:22
Hej alle,

Jeg kan igennem arbejdet og lønnen købe mig en Ipad. Jeg overvejer derfor at skifte min nuværende Onyx Boox ebogs læser som er Android baseret med Mofibo installeret, ud med en Ipad.
Jeg overvejer en Ipad mini eller en "normal" ipad. 
Den normale ipad er billigere og mere end rigeligt til mit behov, men Ipad Mini er mindre og sikkert federe at læse på i sengen.

Har i den forsindelse 2 spørgsmål.
1. hvilken Ipad skal jeg vælge og hvorfor? 
2. Er der nogen måde man effektiv kan fjerne blue light fra skærmen på en Ipad? Jeg læser én times tid i sengen inden jeg skal sove nemlig. 

På forhånd, tak.
Mvh.

Anders Nielsen
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2022 kl. 14:38
IPad har noget der hedder Night Shift, som laver farverne varmere. 
Jeg har det indstillet til automatisk at slå til om aftenen.
Venlig hilsen
KB
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2022 kl. 14:40
Jeg tror, at du vil finde det anstrengende at skifte en ebogslæser med eInk-skærm ud med en bagbelyst LCD-skærm ved sengetid. Det er naturligvis rart, at man kan undlade at tænde natlampen, men lyset fra en bagbelyst skærm kan omvendt holde dig vågen – uanset hvor meget blåt lys du fjerner.

Alle nyere iPad/iPhone produkter har 'Night Shift', som sænker farvetemperaturen, altså reducerer mængden af blå. Værd dog opmærksom på, at reduktion af blåt lys på en LCD-skærm er lidt omsonst. Ja man kan frafiltrere noget af de blå lys ved at bruge en varmere farvetemperatur, men det blå lys er der stadig i LED-bagbelysningen og noget af det slipper igennem. Hvis man reelt vil fjerne blå lys, så er det en OLED-skærm, man skal have fat i. OLED findes ikke i iPad.

Jeg prøver ikke nødvendigvis at tale dig fra en iPad for det er en super enhed, som vi ejer flere af herhjemme, men jeg synes ikke, at det er en god ebogslæser. Hverken i aftentimerne eller udendørs.
Til top
Shumway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Shumway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2022 kl. 15:13
Enig.
Jeg ville aldrig skifte min ebogslæser ud med min iPad.

En ebogslæser kan ikke så meget, men det den kan, gør den næsten til perfektion. At læse bøger på en e-ink skærm er det bedste næst efter papir :)

Jeg har bestemt en ipad, som jeg bruger meget. Den er rigtigt god til rigigt mange ting. Bare ikke som ebogslæser i min optik.

Jeg synes ikke det er fedt at læse bøger på en LCD skærm. Kontrast og baggrundsbelysning er bare ikke godt til boglæsning. Og så er skærmen på en ipad god til at reflektere andre lyskilder. Dertil kommer højere vægt og de konstante afbrydelser i form a push beskeder der vil have din opmærksomhed :)

Ja, jeg ved godt at det sidste kan man nemt gøre noget ved.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2022 kl. 15:54
Har selv læst E bog på terrassen i fuldt solskin på iPad, så der kan den fint bruges
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu