recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4K Dolby Vision / HDR finurligheder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4K Dolby Vision / HDR finurligheder

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4K Dolby Vision / HDR finurligheder
    Sendt: 12-Oktober-2022 kl. 10:05
Har et Philips 65OLED705 - ved ikke om det bare er modellen/mærket eller om det er streaming kvaliteten fra diverse streaming tjenester, men 4K Dolby Vision står bare helt enormt meget bedre end 4K HDR - langt bedre lysstyrke, kontrast, farvemæthed osv. 

Med det in mente, sætter jeg mig til at skulle se den nye LOTR serie på Amazon Prime 
Starter på mit AppleTV der i video/skærm settings er indstillet til 4K Dolby Vision, konstaterer så at LOTR serien kun sendes i 4K UHD HDR - ikke Dolby Vision. Det pudsige er så at når jeg istedet hopper over i det indbyggede Google TV og vælger Amazon Prime appen der, så sendes det pludselig i 4K UHD Dolby Vision og kvalitets forskellen er mindblowing. 

Er der nogen som har en forklaring på at Amazon Prime ikke sender LOTR ud i Dolby Vision på AppleTV 4K - men gør det på Google TV ?  Confused

ps: jeg har ikke nærstuderet om Dolby Vision bare mangler helt generelt i AppleTV  Amazon Prime appen, eller det kun er LOTR



Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2022 kl. 10:15
Der er forskel på HDR10 og Dolby Vision formaterne, men ikke dag og nat, og forskellen vil primært have udslag på lidt dårligere skærmhardware, dvs. LCD TV med zone-styring. Kompatibilitet på tværs af skærmklasser og hardware er en af de primære fordele ved at bruge dynamiske metadata scene-for-scene, altså ligesom Dolby Vision bruger.

Så du burde ikke se kæmpe forskel på dit OLED TV. Det kan skyldes billedindstillingerne. Hhv. SDR, HDR10 og Dolby Vision har særskilte billedprofiler og indstillinger på TV-skærme inkl. Philips OLED705.

Det er korrekt, at Amazon Prime Video appen ikke understøtter Dolby Vision på Apple TV 4K pt. Det understøttes på visse andre platforme, men endnu ikke alle.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2022 kl. 14:19
PS: Mere om Amazons relancering af Dolby Vision her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1662971770
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu