recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wifi extender versus Mesh
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Wifi extender versus Mesh

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
kennls Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2022 kl. 08:22
Du har to valg:

1: Du er klar til at trække et par netkabler rundt i huset, så gå efter Unifi eller andre kvalitets wifi produkter. Dette vil give dig et stabilt wifi signal med et par AP i loftet fordelt i huset. Når du så trækker kabler, så træk ekstra til de værelser, hvor der er stationære computere.

2: Du gider ikke trække kabler, så gå efter et mesh podukt

Gå kun efter produkter med opdateringer osv. Netværksudstyr er noget af det mest udnyttede af hackere sammen med gamle versioner af windows.

Jeg har selv Unifi 6 i huset, har trukket kabler rundt til unifi AP, stue og kontor, resten af huset kører wifi.
Til top
LeChuck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2011
Status: Offline
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LeChuck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2022 kl. 13:59
Jeg skiftede selv til Unifi for en seks års tid siden, og det har været en rigtig god oplevelse. For et par år siden tilføjede jeg en Cloud Key 2 Plus og kameraer, men ellers er det den oprindelige hardware. Hastigheden er stadig fin til vores behov (300 ned på det trådløse). På et tidspunkt vil jeg opgradere til WiFi 6, og der er det dejligt at kunne nøjes med at smide nye AP'ere på.
Men selvom Unifi er blevet noget mere brugervenligt, er det stadig ikke rettet mod folk hvis erfaring med netværk begrænser sig til at sætte udbyderens router op. Dertil kommer prisen, og de mange forskellige produkter. Nu har jeg ikke lige tjek på den nuværende Unifi hardware, men så vidt jeg kan se kan du ikke få et komplet setup med tre AP'er for under kr. 6000. Og så skal man også ud og købe kabler, samt trække dem og bruge tid på opsætning.

Til sammenligning købte jeg Google Nest WiFi til min søster, da hendes tidligere router pludselig stillede træskoene. Det var mere eller mindre et impuls køb, men de har overrasket positivt. Opsætningen var nem (trin for trin med QR koder), de få indstillinger de har er letforståelige (f.eks. prioriterer man ved drag'n'drop i app'en), hastigheden er fin til hendes brug (hun har ikke mere end 300 mbit net, og det maxer den ud) og dækningen er kanon (fuld hastighed overalt med base og to AP'er i hendes 130m2 hus). De passer sig selv (opdatering foregår helt automatisk), og der har ikke været et eneste problem i de halvandet år hun har haft dem. Alt det til kr. 2249 (på det tidspunkt, i dag koster de kr. 1699) og der blev kun brugt en halv times tid på opsætning.

Min pointe er at min søster og hendes datter reelt ikke ville kunne mærke forskel på et Unifi setup til minimum kr. 6000 (plus den tid man bruger på, og evt. hjælp til, montering) og deres nuværende som i dag kan købes for kr. 1699. Jeg vil tro det samme gælder for mange danske husstande, selvom det måske ville være en god ide med WiFi 6, specielt hvis man har / planlægger at købe mange smarthome dimser. Hvis vi bliver ved Google, kan jeg se man så vil ende omkring de kr. 3500.

Når en uden den store forstand på netværk kommer herind og spørger om råd, kan jeg forestille mig det er temmelig overvældene at få af vide "du skal købe Unifi hvis det skal være godt". Hvis nogen af dem går ind og kigger på Unifis hjemmeside, vil de alene under accesspoints se 23 forskellige produkter.... 
Misforstå mig ikke, Unifi og lignende systemer er fantastiske. Hvis du har specifikke krav, interesse i netværk eller bare vil have det bedste af det bedste, så er det uden tvivl vejen at gå. Men hvis man har relativt normale behov, og bare vil have "godt og stabilt" WiFi uden at investere store mængder tid og penge, er Unifi efter min mening at skyde gråspurve med kanoner. 

Så mit råd til trådstarter: 

Drop extenderen, som Mufti siger er det sjældent en god løsning.

Hvis du vil have det bedste af det bedste, og har tiden / lysten til at sætte dig ind hvad du skal købe og hvordan du skal sætte det op, så vælg Unifi eller noget i samme klasse.

Hvis du bare vil have god dækning i huset, så køb et Mesh sæt med en base og to AP'er. Sæt basen ved fiberboksen, et AP hvor du har routeren nu og et AP ved TV'erne. Brug en halv times tid til opsætning, og så er du kørende.
Som orm08 skriver kan det være en god ide at vælge et sæt der understøtter WiFi 6, specielt hvis du har mange enheder (10+) eller behov for høj hastighed (over 500 mbps). 

Hvis du vil gøre det rigtig godt for dine drenge, så gør som kennis og andre skriver. Træk kabler til værelser med stationære computere / konsoller med LAN port. Specielt hvis dine drenge spiller spil hvor latency betyder noget.

Som afslutning vil jeg sige jeg er helt på hold med kennis og hedberg. Hvis det ikke er sikkert o.m et netværks produkt modtager regelmæssige opdateringer, ville jeg personligt gå langt udenom det
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2022 kl. 16:03
Jeg vil gerne lige knytte en kommentar til det med at man skal sætte sig ind i UniFi for at kunne bruge det. Det er klart det giver mest værdi, men man kan konfigurere de basale features på Unifi’s access punkter med en mobil telefon. Man behøver ikke en controller eller større viden om netværk. Kender flere der kører på den måde. 




Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2022 kl. 13:39
Og mit råd. Drop Unify, køb et par billige TP-Link accesspunkter. Spar en masse penge og få bedre performance. Du kommer ALDRIG til at savne de features der ikke er i Omada.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2022 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Og mit råd. Drop Unify, køb et par billige TP-Link accesspunkter. Spar en masse penge og få bedre performance. Du kommer ALDRIG til at savne de features der ikke er i Omada.

Det er lidt offtopic, men det er efterhånden mange år siden jeg har sidst prøvede TP-Link's Omada, så er lidt nysgerrig på dine erfaringer med produktet (opret gerne en tråd om produkterne og fortæl løs om erfaringerne). 

Hvilke features mangler TP-Link i forhold til Ubiquiti Unifi? 
Hvad har du af målinger på performance siden du siger Omada er hurtigere? Afhængig af konfiguration, så får jeg over 900Mbps på mine Unifi 6 AP's med 1Gpbs interface. 




Redigeret af hedberg - 11-November-2022 kl. 18:47
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu