recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED-spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED-spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: OLED-spørgsmål
    Sendt: 04-November-2022 kl. 10:08
Jeg har nu anskaffet mig en Sonos Arc + sub, og for at få det optimale ud af det, skal jeg have skiftet TV'et også. 

Jeg har altid været overbevist om, at det næste primære TV i huset skulle været OLED, men jeg er kommet i tvivl af følgende årsager:

  • Sidste år købte jeg et Philips OLED705, som blev returneret pga. defekt. Jeg oplevede dog, at da jeg så The Dune i DV på HBO Max-app'en på Apple TV 4K, at billedet var så klart, at det mindede om soap opera-effekten. Det var så klart, at det så kunstigt ud, også selvom jeg havde indstillet TV'et efter de gængse anbefalinger. Er der andre, der har haft den oplevelse?
  • Jeg kommer til at se masser af sport på TV'et, og jeg vil blive sindssyg, hvis dimming algoritmerne synligt ændrer på billedet, mens jeg gør det. Af samme årsag har jeg udelukket Sony, fordi jeg kan læse mig til, at deres algoritme er mest aggressiv, men er det også et reelt problem på andre OLED-skærme?
Vi har levet fint med både billige og dyre Samsung LCD-skærme i årevis, og jeg vil hellere købe et nyt LCD-TV og fortsætte med de begrænsninger, det giver, end blive irriteret over ovenstående på daglig basis.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 10:29
Dune vises vel i Dolby Vision - som har sin egen profil. Den har du garanteret ikke pillet i
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 10:41
Enig med Kim. Du har garanteret kigget på Dolby Vision-billedprofil med motion smoothing. Sådan er Dolby Vision som udgangspunkt indstillet i Philips TV.

Du skal huske at åbne menuen med billedindstillinger på TV'et tre gange og indstille særskilt. Når det kører i SDR, når det kører i HDR10 og når det kører i Dolby Vision.

Jeg ser sport på OLED TV hver uge, mest fodbold, og dimming-algoritmen generer mig ikke. Visuelt slår den ikke igennem i synlig grad. Det er på et LG OLED TV.


Redigeret af Rasmus Larsen - 04-November-2022 kl. 11:01
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 10:42
For at få det optimale billede på Oled TV, kan det betale sig at få det prof. Kalibreret. Ellers kan man opleve et unaturligt billede når indstillingerne er taget fra Nettet og ikke passer til eget TV.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 11:01
Tak for svar.

Det er et år siden, jeg havde OLED-TV'et hjemme, og jeg kan simpelthen ikke huske, om jeg har været inde og indstille det flere gange, men eftersom andre ikke har haft soap opera-oplevelsen, så gætter jeg på, at det må være forklaringen. 

Så er LG i hvert fald en mulighed. Nogen med Panasonic eller Philips OLED, der har erfaringer med at se sport på dem? Også gerne ishockey, hvor jeg tænker den hvide is kan være en udfordring.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 11:54
Det må være forklaringen. Dolby Vision forårsager ikke soap opera-effekt, ej heller OLED. Kun billedindstillinger.

Jeg har da set lidt ishockey og det ser fint ud. Det er jo indendørs så det er mere scener fra vinter-OL ved højlys dag, der kan giv en mindre reduktion i lysstyrken. Nyere OLED TV har over 150 nits lysstyrke ved hvid i fuld skærm, så det er begrænset, hvad det betyder – vinter-OL er ikke 100% APL, altså 100% hvid.
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 12:47
Er dimming algoritmerne blevet bedre i de nyere modeller? Jeg kan da huske, at jeg har læst mange indlæg om LG, hvor folk har beklaget sig over det ved almindelig fodbold-kigning.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 13:11
Det er to særskilte ting, bare for ikke at blande dem sammen.

OLED-panelet / kredsløbet har en maksimal effekt, som det kan trække og fordi strømforbruget hænger sammen med lysstyrken i selv-emitterende skærme såsom OLED, så vil en helt hvid skærm blive dæmpet mest. Hvis f.eks. 50% af billedet er lyst, så falder den maksimale lysstyrke også. Vi tager målinger på det i alle vores TV-anmeldelser på Flatpanels (se 'Målinger' afsnittet).

Og så er der en dimming-algoritme, som slår ind, når der er statiske elementer i billedet. Det er beskyttelse mod burn-in. Denne dimming-algoritme fungerer ikke helt optimalt i LG Displays WOLED-panel, der sidder i de fleste OLED TV, idet den nogle gange dæmper lyset pga. f.eks. en måltavle under en fodboldkamp eller HUD i et konsolspil. Det er ikke hensigtmæssigt. De fleste klager herhjemme kom da TV 2 sendte EM-fodbold i HDR. Under normale fodboldkampe i SDR ser jeg det personligt ikke – jeg ser ret meget fodbold.

Den er blevet mindre aggressiv for et par år tilbage, men hvis du vil have noget, der dimmer mindre, så kig på QD-OLED. De er dyrere.
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 13:36
Jeg er med på den forskel, og det er udelukkende dimmingen under sport, jeg er bekymret for. 

Prisforskellen op til QD-OLED er for stor, til at de er i spil, så det bliver enten OLED eller LCD, men ud fra dine kommentarer tænker jeg, at jeg prøver OLED. Der kommer sikkert et tilbud til black friday, og så er der jo fodboldkampe nok at teste på under VM. 

Desværre må jeg nøjes med 65", for det er nok ikke en supergod idé at lade TV'et stå foran en tændt brændeovn :-). Det tror jeg i øvrigt også, konen vil protestere ganske voldsomt mod.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2022 kl. 20:11
Jeg er stadig VOLDSOMT glad for mit Sony AF8 65". Absolut INTET at udsætte på billedet. INTET! Ser alt muligt og meget fodbold. Er indstillet efter Rting´s test. Står på spot on dejligt! :-D Håber det holder evigt! Clap
Kan selvfølgelig kun anbefale Sony. Aldrig set Pana. Aldrig kunne lide Philips. LG hakkede ved panorering. Så Sony´s ry for billede behandling, kvalitet/holdbarhed tests gjorde udfaldet for mig og har jeg nævnt jeg er GLAD!?!?!LOL

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu