recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Effektforstærker til Dali Evidence 870
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Effektforstærker til Dali Evidence 870

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Effektforstærker til Dali Evidence 870
    Sendt: 11-November-2022 kl. 14:40
Hej! Jeg har mig et par gamle Dali Evidence 870, som jeg gerne give lidt mere strøm end de får i dag. De sidder pt. koblet på en Yamaha RX-V777 surround-receiver, men jeg vil gerne bruge den smule power den receiver har til nogle små center/rear/side speakers i stedet for.

Den har pre-out, så af hvad jeg kan læse mig frem til vil det være perfekt med en effektforstærker koblet på - jeg har set mange forskellige bud - men en af dem der bliver ved med at poppe op er NAD 216THX og 218THX - fælles for de fleste andre der leder efter forstærkere til disse højtalere er dog at det er 5, 10 eller 15 år siden :-) :-)

Jeg forestiller mig noget brugt/nyt i et budget på 3-4000 kr.

Det primære brug af dem er til TV/film/serier - og så ellers noget musik når vores 2-årige virkelig skal give den gas i stuen :-)

PS: Jeg har godt set https://forum.recordere.dk/dali-evidence-850-sammen-med_topic165259.html som er "næsten samme højtaler" - men mit budget er "lidt" anderledes :-)

Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2022 kl. 14:42
Jeg har også fået anbefalet nogle nyere klasse D forstærkere der jo bruger væsentligt mindre strøm og plads - men er det tilnærmelsesvis det samme output jeg får? F.eks. https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-mpa-s125nc-rca-stereo-class-d-power-amplifier-ncore-2x125w-4-ohm-p-12756.html
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2022 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af spriz spriz skrev:

.....
Jeg forestiller mig noget brugt/nyt i et budget på 3-4000 kr.
Brugt, lidt over dit budget på DBA er der 2 stk Lyngdorf SDAI 2175 til 4500-5000:

https://www.dba.dk/integreret-forstaerker/id-1091891772/

https://www.dba.dk/integreret-forstaerker/id-1095853328/

Alternativt rent power udgave SDA 2175, men den er der vist ikke nogen af lige nu.
Link til en der nok er solgt:
https://www.dba.dk/effektforstaerker-tact-sda/id-1094970192/


Redigeret af JørgenT - 11-November-2022 kl. 16:31
Mvh. JørgenT
Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 10:09
Tjek! Er de der Lyngdorf bedre end en effekforstærker jeg kan koble på min eksisterende receiver? Såvidt jeg kan se får jeg bare en masse unødig elektronik imellem signal og højtaler - men det er måske bare mig?

Og får jeg ikke 2 steder at tænde/slukke, skifte input og styre volumen?



Redigeret af spriz - 14-November-2022 kl. 10:10
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af spriz spriz skrev:

Tjek! Er de der Lyngdorf bedre end en effekforstærker jeg kan koble på min eksisterende receiver? Såvidt jeg kan se får jeg bare en masse unødig elektronik imellem signal og højtaler - men det er måske bare mig?

Og får jeg ikke 2 steder at tænde/slukke, skifte input og styre volumen?
SDA 2175 er et rent effekttrin du kobler på PRE OUT på din reveiver, så volumen styres af receiver.
ON/OFF kan styres fra standby af receiver TRIGGER OUT.
Standby forbrug overholder dog ikke dagens krav til nye produkter (så vidt jeg husker bruger den et par watt i standby)
Der har jeg lavet et Solid State relæ på 230V side, der også styres af TRIGGER OUT, så der slukkes helt for SDA, når receiver er slukket/standby.

SDAI 2175 opsættes med maks volumen på det input som kobles på receiver PRE OUT (huskes i OFF) så den virker på samme måde, og styres på samme måde som ovenstående. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 15:04
Tjek! Så er praktikken jo simpel nok - hvad med strøm og kvalitet - er det bare et meget bedre bud end en gammel analog NAD 218 THX for eksempel?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 16:23
Pas, kender ikke NAD'en LOL
Mvh. JørgenT
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2022 kl. 12:54
Emotiva får stor ros i diverse anmelderser. Men jeg ved ikke om de forhandles i Danmark.


LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2022 kl. 08:36
Jeg endte med at købe en brugt NAD C272 igår til 2000 Thumbs Up
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2022 kl. 12:07
C272 er okay til dem men 218 meget bedre. 2175 spiller dødssygt. 

Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2022 kl. 12:32
dødssygt som i kedeligt?

Yes, 218thx havde været at foretrække men jeg fandt ud af den fysisk ikke kan være i mit møbel - og så tænkte jeg at jeg må nøjes - og så cirka halv pris :-)

Nu hvor det i øvrigt er en forforstærker kan det være den en dag ryger i garagen når jeg får lavet noget rack-teknik-skab koblet på stuen
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2022 kl. 13:37
Ja netop kedelig. Men jeg er ikke til andet end AB forstærkere har jeg fundet ud af. Har hørt flere "digitale" og ejet 4 forskellige.. Men i længden er de bare uden spilleglæde, punch og dejlig klang. Kun Lyngdorf TDAI3400 kom tæt på men holdt heller ikke i længden. 
Så efter 4 år med kedelig lyd, er jeg nu lykkelig tilbage med en dejlig AB forstærker :-) 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu