recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTS/DD via tv og toslink
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTS/DD via tv og toslink

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 05:28
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Optisk (toslink) kan højest klare 2.0 PCM pga. båndbredden. 

Du kan da sagtens overfører dd og dts med toslink.

I tidernes morgen havde jeg ikke problemer med dd/dts vis toslink til min receiver fra dvd afspilleren 

Ja som komprimeret bitstream. På PCM, altså udpakket/ukomprimeret lydtransmission, klarer optisk i TV-skærme og afspillere højest 2.0 PCM.


Redigeret af Rasmus Larsen - 20-Januar-2023 kl. 05:31
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 09:46
Nå. Men nu virker det.... HURAAH!

Jeg sad i går aftes og fedtede rundt for at sammenligne lyden mellem apps på tv'et og boxen. Og pludselig fik jeg DD fra HBO Max på boxen.

Hovedsynderen til mine tidligere problemer med at få andet end PCM 2.0 igennem var at fjernsynet var sat til at bruge sine egne højtalere. Så det fortalte kilderne, at det gerne ville have et 2.0 signal. Optisk ud kører så bare hele tiden alligevel selvom tv'et bruger egne højtalere. Det underlige er, at det sendte DD over optisk når tv'et spillede fra sine egne apps.

Jeg havde faktisk på et tidligere tidspunkt (måneder siden) været inde og pille i den indstilling. Men lod den stå på tv, fordi jeg ikke oplevede nogen forskel og det var meget rart at børnene kunne bruge tv'ets højtalere som backup hvis anlægget svigtede. Den indstilling ligger et andet sted i tv'ets menu, så der var jeg slet ikke inde i den her omgang.

Den anden nøgle for at få det til at virke fra alle apps på boxen var at sætte boxen til S/Pdif lyd. Ved alle andre indstillinger er det lidt hit'n'miss om det er PCM 2.0 eller DD der kommer ud. TV'ets lydindstillinger er alle sat til default/auto på nær det jeg beskrev ovenfor.

Men det roder med min ellers velfungerende CEC opsætning. Jeg bliver tilsyneladende nødt til at vælge mellem at tænde og slukke tv'et på dets remote og så at bruge anlæggets IR fjernbetjening til lydstyrken. Men det er jeg ikke ikke færdig med at eksperimentere med.

Nu har jeg brugt lidt tid på at beskrive det godt, for det tilfælde at nogen andre finder tråden engang fordi de har samme problem.

For lige at dryppe lidt malturt i glæden, så har jeg fået en pixelfejl (måske har jeg bare først spottet den nu, fordi jeg har siddet helt henne ved skærmen og stirret). Én pixel midt på skærmen lyser rødt hele tiden. Jeg har heldigvis købt Elcare onsite ved Elgiganten, så jeg regner med de bare kommer og skifter skærmen. Jeg kan ihvertfald ikke lige finde nogen mindstegrænse for pixelfejl i aftalen.

Jeg håber de når at annullere ordren på lydextractoren inden de sender den. Ellers får de den retur.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 09:54
Godt du fik fundet årsagen.

Med optisk kan man som udgangspunkt ikke styre lydstyrken på den forbundne lydenhed, med mindre der findes et hjælpesystem såsom infrarøde koder. CEC virker kun når hele kæden er HDMI.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 11:41
Jeg tror problemet er at boxen ikke magter at justere lydstyrken på DD inden den sender signalet ud på HDMI. Når CEC er slået til prøver den ikke engang. Når CEC er slået fra prøver den, men et eller andet crasher, så der kommer en fejlbesked på skærmen som først forsvinder når jeg har powercycled boxen.

I begge tilfælde kan jeg skrue ned lokalt på boxen uden problemer hvis materialet er i stereo.

Jeg er ikke helt færdig med et eksperimentere, dog.

Lidt træls med den inkonsistens. Måske er det nok til at jeg vælger at køre PCM2.0 i det daglige med PLII. Og så kun køre DD når jeg skal se noget hvor lyden er vigtig. Det der med bare at have én remote betyder en del, og ingen andre i husstanden vil bemærke forskellen på DD vs PLII med mindre jeg fortæller dem det. Hvis jeg vil have både convenience og bedst mulig lyd, må jeg jo gribe til muldvarpeskindet og købe en rigtig receiver. Det er det nok ikke værd for mig.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 11:53
Der kan ikke justeres noget mht. lyden så længe den ligger som DD eller DTS bitstream. Tænk på det som ZIP-fil, der ikke er udpakket endnu. På et eller andet tidspunkt i kæden skal lyden udpakkes til PCM, før den kan afspilles.

Hvis du på et tidspunkt udskifter udstyr, så sørg for at det understøtter eARC, så du kommer ud over alt dette bøvl med forældede forbindelser og stereo der opmikses til surround vha. Pro Logic II. Som erstatning for Logitech Z5500 kunne en soundbar med baghøjttalere måske være en løsning, hvis du på et tidspunkt vælger at købe nyt.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 14:36
Ja, det giver mening. Det må være en fejl i tv-boksens kode at den overhovedet kan finde på at forsøge at skrue ned inden streamen er pakket ud.

Jeg er blevet meget klogere i løbet af den her tråd. Og jeg fik jo den lyd jeg håbede på. Resten er bare et spørgsmål om bekvemmelighed.

Tak og god weekend.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2023 kl. 04:10
Jeg kan oplyse dig om, at du ikke er den eneste, der tror, de har digital surround-lyd, da deres udstyr jo skilter med det!
Jeg har flere gange oplevet, de hos f.eks. Elgiganten sælger anlæg, der understøtter den digitale surround-lyd, men ikke har solgt de rigtige kabler til kunden, med det resultat, at det ikke er  forbundet korrekt, så der aldrig opleves andet end Pro Logic eller lign., hvilket mange synes lyder super fedt, lige indtil jeg har fixet det for dem, så de kan få den fulde og tiltænkte lyd, hvor der er ret kraftig forskel med hensyn til klarhed, separation af kanaler og effekter eller lydkvaliteten generelt...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2023 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan oplyse dig om, at du ikke er den eneste, der tror, de har digital surround-lyd

Øh, det har jeg da ikke skrevet at jeg troede. Jeg har hele tiden vidst at jeg fik PLII. Jeg var bare ikke klar over at min udstyrs-kæde faktisk kunne give diskret surround.

Mit første surround-anlæg var Pro Logic (I) på en analog kilde. Og med de stuer og anlæg jeg har haft, må jeg sige at springet derfra til PCM2.0 PLII i praksis opleves som noget større end springet fra PCM 2.0 PLII til DD/DTS5.1. Ihvertfald når budgettet er nogenlunde lavt. Selvfølgelig kommer PLII til kort i specifikke situationer, som f.eks hvis en snigmorder skramler lidt bagved dig uden andre lyde. Men i scener med mere lyd, virker det efter min mening overraskende godt.

Anyway. Jeg ville bare lige slå fast at jeg altså godt kender forskellen.

Forhåbentlig gør eArc det lettere fremover bare at sætte enhederne sammen og så spiller det uden at man skal fedte rundt i så mange indstillinger som jeg var nødt til.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2023 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Tak for svaret, igen.

Jeg kan jo bare erkende at sådan ligger landet. Og hvis far vil have ægte surround, så kan han bare bruge tv'ets apps når han en sjælden gang skal se en film hvor lyden er vigtig. 

Jeg har heller aldrig fået andet end Pro Logic II ud af de højtalere før nu. Så jeg burde kunne stille mig tilfreds med det. Selvom jeg altid har syntes PLII encoding svinger gevaldigt i kvalitet.

Meeen. Hvis nu jeg kunne undvære eARC HDMI udgangen kunne jeg måske sætte sådan en box her på:

Mon der findes en som kunne håndtere lyd ud og hdmi ind fra en af konsollerne? Alternativt kunne jeg sætte den mellem tvbox og tv og så acceptere at konsollerne (som alligevel sjældent bruges) kun kan få lyd ud igennem tv-ets højtalere. Eller sætte dem på en HDMI splitter, men så bliver det snart meget nyindkøb for at lappe på en gammel løsning. 

Vær opmærksom på CEC. Jeg har har lige haft nogle stykker på prøve, som skulle understøtte CEC, men ikke virkede efter hensigten. Jeg har pt. Audioextractor med toslink. Men er ikke tilfreds med den lyd der leveres via toslink. Så jeg har i nogen tid forsøgt at finde en splitter, som gør det via HDMI. Jeg har tidligere haft gode erfaringer med produkter fra EZCOO (som også er den jeg pt. bruger). Har lige bestilt en i går, og så håber jeg den virker efter hensigten. EZCOO har bekræftet det burde virke. (Men det havde de andre fabrikater også iflg. deres datablad). 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu