recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround i nybyg - spørgsmål/erfaring til tomrør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround i nybyg - spørgsmål/erfaring til tomrør

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jofal Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-December-2016
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jofal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround i nybyg - spørgsmål/erfaring til tomrør
    Sendt: 20-Januar-2023 kl. 09:57
Hejsa,

Vi skal snart til el møde, ved vores nye hus fra et typehus firma.

Jeg har i dag, et fuldt Arendal 5.1 setup, i en 70'er villa. Alle kabler er derfor trukket rundt i kabel bakker.
I vores nye hus er der brugt en del tid på at tænke skjulte kabler ind. Men er i tvivl om hvad der teknisk kan lade sig gøre.

Jeg kører i dag med Canare kabler, med en diameter på 11 mm. Ikke jordens mest fleksible kabel, ej heller det mindste :)
Men har været glad for dem, og vil derfor gerne kører videre med dem.

"Udfordringen" er at jeg i et værelse har lavet plads til et stort rack skab, der skal indeholde mine forstærkere surround processor mm. til hele huset. Værelset ligger et stykke fra stuen, og kablerne skal derfor på en lille rejse over loftet "se billede, lilla prik markere skabets placering, røde er højtalere".

Jeg har spurgt elektriker inden møde, om dåserne de slutter i kan indeholde større en 20mm tomrør, hvilket svaret er nej til. Har aldrig arbejdet med tomrør før, men har hørt en del skræk historier, om hvordan det kan være svært at trække noget reelt igennem.

Størrelsen gør det samtidig umuligt at trække XLR kabel, HDMI stik mm. igennem.

Hvad har i af erfaringer derude, hvad har i evt. gjort ved samme "udfordring" ved nybyg.

Lad mig hører og se :)





Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 23:25
Det er rigtigt, at installationsdåser maks tager 20 mm rør generelt. Det er som regel også nok. 

Til de tilfælde, hvor der ikke er, har jeg ind i mellem projekteret en løsning med et 50 mm rør, der føres ud af væggen og afsluttes bag et klaplåg. Fx mellem bagsiden af et væghængt TV og så en udstyrsreol under TVet. Hvis det ikke er i brug, ligner det bare en stikkontakt med låg, og hvis det er, så se man jo bare kablerne komme ud under dækslet.

Jeg husker ikke præcist, om vi kunne finde noget færdigt afbrydermateriel til det, eller det var lidt custom made ift fastgørelse af røret i dåsen, men i Giras E2 program fx, findes et klaplåg, der kan monteres på en ramme/dåse uden indsats. Det var det, vi brugte. Jeg mener blot, at vi skulle have en ting på hver side til at støtte, fx en stikkontakt på den ene side og et HDMI udtag på den anden. Så kunne de være rammen og holde klaplågsindsatsen på plads. Det fungerede super i praksis.

Vil i øvrigt generelt anbefale EU dåser i nybyg. Der er så mange muligheder, ved at dåserne bliver større og er harmoniseret i EU, ligesom livet er langt nemmere med Schuko stikkontakter end de danske ift. både jord, men også fx hvor langt en stikprop rager ud fra væggen.

Der er også mange muligheder for fx A/V udtag, herunder modulære og kombinerede udtag, fx en ethernet og en antenne i samme 1 moduls indsat og med stik vinklet 30 grader, så netværksstik osv. ikke rager langt ud fra væggen heller.

Lykke til med projektet. Smile
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2023 kl. 10:36
Jeg ville tage fat på RoomAV eller CSN teknik og få lidt sparring. Med det samlede budget er 10-20.000 til en professionel ikke dårligt givet ud. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu