recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustikpanel ???   go ide ?  give de noget ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustikpanel ??? go ide ? give de noget ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sr7009 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2015
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sr7009 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustikpanel ??? go ide ? give de noget ?
    Sendt: 02-Maj-2023 kl. 13:15
hej der inde  .  jeg overvejre at sæt Akustikpanel op i min stue

men jeg ved ikke noget om dem så håber der en nogen der kan hjælpe mig.

fx hvor mange og hvor sider de bedst ?  
hvor meget hjælper de på lyden ?

min stue er 3.7 gange 6 meter .  og det er betong vægge.

og hvad gør man med stik kontagter?
give det noget at bygge rockwool ind bag ved ?

hjææælp


Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 11:43
De sidder bedst over det hele - hvis man skal have lydstudie kvalitet Wink

Hvor mange er svært at sige, det handler om stuens øvrige indretning. Nøgne bare flader reflekterer de høje frekvenser, mens bogreoler mv vil tjene samme hensigt som akustikpaneler. Akustikpladerne sidder allerbedst der hvor man fra lyttepositionen ville kunne se højttalerne hvis der hang et spejl i stedet - Det samme gælder i øvrigt i loftet og på gulvet, hvor man kan indtænke et tykt gulvtæppe.

Basresonansen, der kan være et stort problem med hårde betonvægge og kræver andre tiltag, der skal man ud og have fat i bass-traps som man stiller i hjørnerne bag højttalerne

Jeg er gået den ekstreme men billige vej og har tapetseret mit projektorrum/stue, der har omtrent samme dimenssioner som det du beskriver, med akustisk skum hele vejen rundt + bass-traps i hjørnerne. Før var lyden ulidelig, nu er der bedre akustik end i biografen og tættere på et lydstudie. Jeg har ingen anelse om hvor meget der skal til for at du kan lande den et sted i midten, da jeg bare selv gik all in da jeg ellers følte at jeg havde spild pengene på anlæget efter flytning til den nye lokalitet. Men der er der sikkert andre der kan give nogle bud på.
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 15:09
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2023 kl. 08:11
Hvis du sætter den type akustikpaneler op som du kan købe i byggemarked, så skal der minimum 100mm rockwool bag dem for at de virker "optimalt" ...
Hos mig havde jeg store problemer med ekko, det løste jeg ved at sætte tunge gardiner op langs væggene og ved bagvæggen. Har også et gulvtæppe på, det hjælper også. I hjørnerne bag mine fronthøjttalere har jeg akustikpaneler med 115mm rockwool bag og på venstre/højre væg, fra gulv til loft 140mm rockwool. Alt i alt så har det gjort at det hele lyder bedre og at det stadigvæk en stue som er hyggelig at opholde sig i uden at det springer i øjnene. 

Frank 
Til top
sr7009 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2015
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sr7009 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2023 kl. 18:32
jeg var lidt i tvilvl om hvordan det ville hjælpe at have noget tungt bag ved højtalerene ... så jeg sat nogle flytte kasser med cder bag ved inde i stuen .. og wow ..    lige plusliglig var der meget mere ro og liv i bassen . lyden var klare og meget mere sammen hængne og jeg behøved iukke at skuge vildt højt op for at nyde det .. jeg har sa 60 silvereback højtaler og de nød det . :)

jeg holder stadig fast i at få lyd panele op på min væg men jeg er nød til at få noget det virker som mine flyt kasser med cder i de nederste ca 80 cm .


nogen der kan hjlpe med at finde det bedste materiale til det ?

er det "bARE" at ligge en bass trip ned bag reolen eller  ?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2023 kl. 21:55
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2023 kl. 09:14
Faldt over denne trådSmile
Med hensyn til ekko og klar lyd, så skal der være lidt dæmpning hist og her, f.eks møbler eller gardiner, gulvtæpper. Med hensyn til de dybe toner, så er problemet helt anderledes. Hvis man skal have nogen som helst nytte af såkaldte bas-traps, så skal de være præcist konstrueret og placeret efter den bestemte tone, som man ønsker at fange. Det er uhyre langhåret. Bare at sætte nogle basfælder op i hjørnerne giver ingen målbar forskel. Hvis man vil fjerne stående bølger generelt i bassen, så skal man fylde ca. en trediedel af rummet med dæmpning, i dit rum formentlig af størrelsesordenen 10 kubikmeter! Man skal også indtænke akustikken i bygningen fra starten med hensyn til rummets dimensioner og størrelse. Jo større rum desto bedre. 100 kubikmeter er nok minimum. Bløde vægge af f.eks krydsfiner dæmper også bassen.
For den almindelige forbruger er det ikke en farbar vej. Her får man meget mere ud af elektroniske løsninger som room perfect, dspeaker, tact eller lignende.
Powered by beer and chips
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2023 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

jeg var lidt i tvilvl om hvordan det ville hjælpe at have noget tungt bag ved højtalerene ... så jeg sat nogle flytte kasser med cder bag ved inde i stuen .. og wow ..    lige plusliglig var der meget mere ro og liv i bassen . lyden var klare og meget mere sammen hængne og jeg behøved iukke at skuge vildt højt op for at nyde det .. jeg har sa 60 silvereback højtaler og de nød det . :)


Jeg har også SA60 Sivlerback og det undre mig at du ikke har brugt det indbygget system.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
sr7009 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2015
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sr7009 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2023 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

jeg var lidt i tvilvl om hvordan det ville hjælpe at have noget tungt bag ved højtalerene ... så jeg sat nogle flytte kasser med cder bag ved inde i stuen .. og wow ..    lige plusliglig var der meget mere ro og liv i bassen . lyden var klare og meget mere sammen hængne og jeg behøved iukke at skuge vildt højt op for at nyde det .. jeg har sa 60 silvereback højtaler og de nød det . :)


Jeg har også SA60 Sivlerback og det undre mig at du ikke har brugt det indbygget system.



Det har eg gjodt og kommer også til det igen :)    syntes bare jeg har været nød til at skruge meget højt op for at få "den gode musik lyd"   og da jeg sat de kasse op af væggen så kom der meget mere musik frem ved laver højder og det lyd meget beder (og stadig højt )   håber du forstår hvad jeg mener :)
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2023 kl. 21:48
Jeg har akustikpaneler på loftet i min stue og de virker fint. Hvis man bruger trælameller, skal der som Frank13 skiver, noget rockwool eller lignende bag, hvis det skal virke. Jeg tror dog, at man når langt med 45 mm. Alternativt kan man få nogle bløde paneler med stof på (som også er omkring 50 mm i dybden). Det har vi på min arbejdsplads, og de virker også fint. 
Bare nogle få hjælper meget i forhold til ren beton, men jo flere og jo blødere jo bedre.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu