recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken løsning til backup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken løsning til backup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken løsning til backup
    Sendt: 06-Juli-2023 kl. 00:41
Som brandmand er jeg flere gange kommet ud for, at det folk beder os redde ud er deres billedsamling.

Selv har jeg selvfølgelig alle billeder på, ja du gættede rigtigt, de enheder jeg har i huset inklusive en ældre WD my cloud, og så en smule på iCloud.

Jeg kunne godt tænke mig, at have alt samlet et sted ekstra sted med løbende back up.

Vi overvejer derfor at smide en NAS op hos en af vores forældre, men burde vi overveje andre løsninger.

Der er Ca 1.5 tb billeder, dokumenter og filmklip.

Hvis NAS er den bedste løsning, hvilken model burde vi så kigge efter?

Pø forhånd tak.

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2023 kl. 06:26
Eller en usb disk opbevaret et andet sted end eget hus 

Ellers er der jo flere cloud løsninger

Selv kører jeg med 2 NAS.  En hjemme og en ud.   Så er data altid automatisk “sikret”

Men meget dyr løsning 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2023 kl. 07:10
Jeg betaler vist omkring 500kr om året for Office-pakken plus 1TB OneDrive cloud storage. Det er ikke nok til dine 1.5TB men det kan tilkøbes. 
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2023 kl. 09:51
https://www.jottacloud.com/nb/

tilbyder meget plads
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2023 kl. 10:06
Jeg bruger iDrive - 5 TB koster 80 USD om året med adgang fra alle mine PC'er, tablet og mobil. Man kan også dele med op til fire andre for 20 USD ekstra. Jeg gav 6-8 USD det første år (intropris). 

Ekstra fordel i mine øjne: Ligesom på iCloud/Google Photos kan man automatisk lave backup af foto/video fra mobilen. Og en ulempe: Alt er mappe-baseret og man kan ikke streame video og fotos på samme nemme måde som en NAS m. fx Plex.

Firmaet har været i drift siden 1995, så det virker til at være levedygtigt/stabilt. Jeg har dog alligevel en ekstra disk liggende med de absolut vigtigste fotos, hvis de nu skulle blive ramt af en bombe/hacker. 


Redigeret af longjohn2 - 06-Juli-2023 kl. 10:07
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2023 kl. 11:26
Jeg har alle vigtige billeder på min tlf, på min iPad, og på min PC. Hvis mit hus brænder har jeg stadigvæk billederne på min tlf. Hvis jeg kommer ud for en ulykke, har mine børn adgang til mine billeder derhjemme.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2023 kl. 12:55
BackBlaze
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2023 kl. 12:44
Med mindre du har et specielt behov, så er løsningen ikke en NAS til det du beder om hjælp til.
Så ingen råd omkring NAS fra mig.

Omkring Backup så bør du benytte 1-2-3 princippet. På dansk: Du skal have mindst 3 kopier af dine data.

Den måde jeg plejer at benytte overfor venner og familie er:

1. Du laver en kopi af på en ekstern SSD harddisk, som du gemmer derhjemme
2. Du laver en kopi af på en ekstern SSD harddisk, som du gemmer hos familien
3. Du gemmer en kopi på din computer, som automatisk laver en backup vha. BackBlaze (som har ubegrænset online backup)

Valgfri del:
4. Lær at bruge backup'en FØRdu står og skal bruge bruge den - specielt online delen skal du lige have styr på at genskabe dine data fra
5. Når du gemmer dine data på den eksterne harddisk, så lav en mappe med årstal og måned, og gem dine data et par gange om året i forskellige mapper. På den måde har du lavet manuel versionering. Er én mappe eller fil korrupt, så har du automatisk flere versioner at vælge imellem. Et eksempel på en mappe kan hedde "20230707" (som er dags dato)
6. Brug din kalender på din telefon og lad den minde dig om at lav en backup et par gange om året

Hvis ovenstående virker dramatisk så husk på at rigtige mænd ikke græder... før alle bryllups billederne, billederne af den første fødte og billederne af din mormor er væk for evigt. Her taler jeg af erfaring, men det var trods alt kun 5-6 år af mit liv og billeder af en eks, der forsvandt for evigt.


Redigeret af Branchekender - 07-Juli-2023 kl. 12:47
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2023 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

BackBlaze


Enig! Har brugt dem 10+ år og det er og bliver det bedste online backup på markedet, som jeg kender til.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu