recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så laver vi selv højttaler kabler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSå laver vi selv højttaler kabler.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Emne: Så laver vi selv højttaler kabler.
    Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 23:57
Så laver vi selv højttaler kabler.
 
Det er ingen kunst at gå ud og købe dyre højttalerkabler, kunsten er at tjene de penge du skal bruge for at betale dem. Det er også et spørgsmål om man virkeligt får noget ekstra lyd for investeringen. To forskellige anlæg, kan med det samme kabel lyde meget forskelligt. 
 
En enkel og billigere måde at lave højttalerkabler på, som vil tilfredsstille de flestes behov, er en separeret plus og minusleder på 6 kvmm, med afstand mellem plus og minuslederne på 10 cm.
 
Der laves altså et seperat kabel til plus og et til minus på hver højttaler. I enderne bestemmer terminalerne hvor stor / lille separationen bliver, det må vi bare finde os i.
 
Når de 4 længder du skal bruge, er tilpasset må det jo gerne se professionelt ud.
 
Hvis du ønsker det, skal du ud og købe sort eller hvide Nylon kabelstrømpe til de 4 længder, + Krympeflex i sort eller hvid  + terminaler.
 
Når dette er hjembragt, fortsætter du med at skære nylon kabelstrømperne til, og smelte enderne med et sterinlys, så de ikke trevler op.
 
Nu propper du kablerne i nylon kabelstrømperne. Her efter tilpasser du 8 stk. krympeflex som er langt nok, til både at gå ind til / over banan plug, og ca. 5 cm ind over kabelstrømperne. Krympeflex stykkerne trækkes løst på, og banan plug loddes eller skrues på. Med en varmluftpistol, varmer du krympeflexet til det sidder stramt og godt.
 
Nu ser dine højttaler kabler professionelle ud, og ingen vil drømme om at du selv har bygger dem.
 
Jeg kan love at du vil få en positiv overraskelse, når du kobler dine nye højttalerkabler til. Hvis du tidligere har forsynet dine højttalere via et sammensnoet kabel, og / eller kun 2.5 kvm. Forbedringen allene fra 2,5 kvmm. til 6 kvmm. er nærmest gigantisk.
_______________________________________________
 
Jeg har googlet lidt for at lave en indkøbsliste, måske kan du selv finde forhandler som er billigere.
 
Først et billede der ca. ligner det færdige resultat.
 
 
_________________________________________
 
 
Her kan du købe 6 kvmm. kabel.
 
 
___________________________________________
 
 
Kabelstrømper Grå /Sort /Hvid.
 
 
_________________________________________________________
 
 
Forgyldtebananstik, sæt A. 2 STK. Til max 10 kvmm kabel.
 
_________________________________________________________
 
 
 
 
Krympeflex. Eks.
 
Omslutte dine ledninger og kabler med krympeflex. Sæt det på før tilslutning - benyt derefter en
varmepistol til at fastgøre den permanent. Fås i mange farver.
 
 
 
_____________________________
 
P.P Design højttalerkabel kan fremstilles til en pris på 150 kr. pr. meter.
 
 
Din besparelse er på 6.100 kr. pr. meter i forhold til dette eksempel. 
 
______________________________
 
God fornøjelse.       


Redigeret af Peter Pan - 02-December-2006 kl. 00:57
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kjeld Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 01:16
Hvad består den positive overraskelse af?

/Kjeld
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 06:03
Det finder du først udad når du har lavet, og hørt kablerne.
Men har du allerede spenderet 6 kg for meget på kabler, så glem det.
 
/ Peter
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Decap_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 10:05
Ja jeg kan også kun anbefale at man selv kaster sig ud i at lave højtaler-kabler. Dem man laver er ofte MEGET bedre end det du køber i butikkerne - og MEGET billigere.

Jeg har selv lavet følgende kabel (kræver en masse tid - men er det værd): DIY Cat5 Speaker Cables



Har man dog ikke tålmodighed til at lave disse kabler så er der mange alternativer på nettet. Jeg vil anbetale at kigge hos TNT Audio som har en masse forskellige DIY kabler.

Mener faktisk også hifi4all.dk har en artikel omkring dette - og det er ihvertfald ik svært. Så har man mod på at få nogle RIGTIGT GODE kabler, lidt penge og tid, så er det bare at gå igang
Til top
Kjeld Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 10:16
Hvad er modstanden i de der monsterkabler ?

/Kjeld
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 09:13
Det må da være muligt at lave en beskrivelse af lytteindtrykket? Hvordan har det påvirket lyden? Selvfølgeligt er det et subjektivt indtryk man kan få ad den vej, men det kunne da være interessant med en lidt bedre beskrivelse.

Alt er jo relativt og en ting kan godt være billigt i forhold til nogle meget dyre high-end kabler, på den anden side kan 10 meter  2*4 mm købes for 150 kr. Og det kan faktisk godt levere strøm nok til et par højtalere.

Men  hvad er det der forbedres i lydbilledet? Kan det beskrives? 

Ken

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 10:04
Hej Ken_T
Den bedre lyd opnås ved at øge fra 2,5 kvmm til 6.0 kvmm, og holde plus og minus kablet godt adskilt. Den anviste kabelstrømpe giver jo bare impoefekt, men som du skriver er det et subjektivt indtryk, som også vil være afhængigt af hvad de bruges imellem.
 
Min oplevelse er, mit lydbillede er blevet langt mere åbent = placering af instrumenter fornemmes klart bedre, bassen og mellemtone fremstår renere = mindre fnidder i lyd. Jeg bruger højttalerkablerne mellem et set BeovoxPenta 150 watt i 8 ohm og et ICEpower stereo trin på 250 watt i 8 ohm. Jeg bruger 2x3 meter kabel.
 
Dette giver til sammen
________________________________________
Peter Pans hjemmeside: B&O - DIN - Adapter - Kabler - Connection.
 
                                     
                                        
 


Redigeret af Peter Pan - 30-Marts-2008 kl. 10:09
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 10:59
Jeg tror ikke jeg helt havde gennemskuet hvad det egentlig var du havde lavet, nu forstår jeg det sorry, men det ser i øvrigt imponerende flot ud. Finisen på den slags er absolut ikke uden betydning, særlig ikke hvis resten af anlægget indbyder til det.

Tillykke med kablerne, der skal da tænkes over tingene og arbejdes en del før de er der.

Men det lydbillede du snakker om er naturligvis afhænging af en del forskellige faktorer, feks en god forstærker, kabler og gode højtalere med de rigtige delefiltre. man kan faktisk godt opnå netop det lydbillede du beskriver med almindelige gode kabler. Men jeg siger ikke at det ikke kan blive bedre, det kan det faktisk altid blive. 

På den anden side er det ikke vanskeligt at finde et anlæg der ikke kan gengive som du beskriver. Jeg tror nu faktisk at jeg prøvede med adskilte 4.00 mm2  kabler engang uden at jeg gik videre med det. Imidlertid kommer det jo igen an på hvilket anlæg det var, det kan jeg ikke lige placere. Men kabler handler jo i høj grad om at kunne flytte strøm ud til højtalerne og der skal jo flyttes meget i nogle situationer. Har rodet meget lyd førhen.  Bygget forstærkere, højtalere og osv.

Ken

 



 
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 11:48

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Imidlertid kommer det jo igen an på hvilket anlæg det var, det kan jeg ikke lige placere.

Det ser du her ( Før kablerne havde strømper på)

Mit setup

 
_______________________



Redigeret af Peter Pan - 30-Oktober-2006 kl. 22:08
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu