recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra BETAMAX til DVDR-75 problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra BETAMAX til DVDR-75 problem

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Maj-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Emne: Fra BETAMAX til DVDR-75 problem
    Sendt: 06-September-2004 kl. 03:16
Jeg har en række betamax-bånd som jeg gerne vil have overspillet til DVD-skiver via min Philips DVDR-75. Der er jo ikke scartstik på betamaxen men antenne in og out. Jeg forbinder med antenneledning fra beta til dvdrecorder og igen fra dvdrecorder til TV, hvor jeg både har prøvet via scart og via antenne. Problemet er at lydsiden scrather helt vildt, mens billedesiden er acceptabel. Hvorledes kan jeg gøre lydsiden bedre - andre måder at forbinde på?

Mvh
/1000
Til top
dvd-dyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2004 kl. 09:00
Prøv at forbinde betamaxen til en VHS-maskine og brug så SCART'en fra den til din DVD-optager.

/Kjeld
Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2004
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2004 kl. 12:58

Er der ikke en video out+audio out på Beta'en? Jeg har selv haft en gammel svend af en Sony og på den var der en video/audio out.

Hvis det er tilfældet, så har jeg måske et kabelsæt til det endnu.

PS. Jeg vender først tilbage til forummet omkring kl. 17, så hvis du gerne vil ha' kabelsættet kan jeg først sige dig, om jeg stadig har kabelsættet (hvis du er interesseret).



Redigeret af p-HD
Til top
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Maj-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2004 kl. 17:48
Jo der er video out /audio out fra betamaxen, men der er ikke tilsvarende video in /audio in i DVDrecorderen. Men hvis video out / audio out-kablet kan munde ud i et scartstik til at proppe i DVDrecorderen så kan det måske være løsningen. Men findes sådan et kabel?
Mvh
/1000
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2004 kl. 17:58

Oprindeligt skrevet af 1000 1000 skrev:

Jo der er video out /audio out fra betamaxen, men der er ikke tilsvarende video in /audio in i DVDrecorderen. Men hvis video out / audio out-kablet kan munde ud i et scartstik til at proppe i DVDrecorderen så kan det måske være løsningen. Men findes sådan et kabel? 

Man kan som regel få mange forskellige kabler, eller adaptere som konverterer fra det ene til det andet. Man kan ligefrem få såkaldte "kopi-sæt" med lidt af hvert af den slags samlet i en fiks lille æske.

HVordan ser stikkene ud på Betamax'en, er det Phono / RCA ?

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Maj-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2004 kl. 18:12
Jeg sender et billede af bagsiden af betamaxen og bagsiden af DVDrecorderen (den nederste i racket). Jeg ser frem til al den hjælp jeg kan få i forbindelse med valg af det rigtige kabel.
Mvh
/1000
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2004 kl. 18:23

Hej 1000

Du skal have et godt gamlt BNC stik!

Video stikket nederst th er en BNC bøsning og dertil skal du have et BNC stik.

Hvis ikke p-HD kan hjælpe dig har jeg nok sådan et BNC-phono stik liggende og så kan du bruge alm phono video+lyd kabel hen til Philipsen, hvor du så skal have et Scart stik med Phono stik. Det fåes i de DVD kits der sælges for ca 50 kr.

Og så skal du vel også have et én phono til to phono så lyden bliver optaget i begge kanaler.

Men før komme for godt i gang så forbind phono ud til dit stereo anlæg og hør om lyden også knaser der. Knaset kan godt ligge på båndet da lyden ligger i kanten af båndet og kan være blevet ødelagt.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2004
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2004 kl. 20:37

Jeg har været nede og rode i de gamle ledningeskuffer og jeg beklager at måtte meddele, at jeg ikke længere har det kit, jeg troede jeg havde. Det røg nok altsammen, da jeg solgte min egen lille Betamax (som forresten fungerede perfekt, men jeg gad ikke beta længere). Så du må nok sætte din lid til MichaelS.

Bare lige af ren nysgerrighed: hvad hedder din beta-model (mærke og modelnr.)? For hvis du selv af ren nysgerrighed ønsker at vide lidt mere om din Betamax, så prøv at kigge på http://www.palsite.com/home.html - det er en særdeles god side, der fortæller næsten alt (u)tænkeligt om betamaxen.

Og hvis du ikke kan få din beta til at fungere ordentligt, så tag et kig på ebay. De har godt med gamle (og velfungerende) Beta-maskiner - både PAL og NTSC.

Held & lykke med dit Beta->DVD projekt.



Redigeret af p-HD
Til top
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Maj-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2004 kl. 22:08
Hej

Mange tak for de informative oplysninger. Jeg var i Brinck Elektronik idag for at forhøre mig om et BNC stik, men de havde ikke sådan et liggende og kunne ikke engang skaffe et hjem. Og hvis ikke Københavns største elektronik firma kan skaffe sådan et hjem, hvad hulen gør jeg så !! Hvis der tilfældigvis skulle være en der ligger inde med et sådan gammelt stik vil jeg meget gerne købe det. På forhånd tak.
Min beta er en Sanyo 5150 fra 1982. En gammel svend ja, men den fungerer perfekt og har aldrig været til reperation. Imponerende, synes jeg. Men som alle andre gider jeg heller ikke beta mere, så jeg vil have båndene smidt over på DVDer og så ud med betaen (måske ryger den bare ned i kælderen).

Forstår jeg det ret sådan at jeg skal have fat i følgende kabler til mit beta - DVD projekt :

Et BNC stik der munder ud i en phono (til video)
Et phonostik der munder ud i to phono'er (til audio)

De tre ovenstående phono-stik proppes derefter i et scart-stik med phono-indgange på den modsatte side og scartstikket ryger så ind i DVDrecorderen.

Tak for hjælpen, jeg håber at jeg kan finde en BNC'er.

Mvh
/1000
Til top
Morten B Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2004 kl. 22:36

hvis jeg ikke tager meget fejl, så er der BNC stik i dette kit

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp ?varenr=3163&n=60105

 

Morten B

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2004 kl. 22:43

Hej 1000

Kontakt mig i privat mail så finder vi ud af noget.

Det er sådan en dims du skal brug. (Jeg har den fra et Rudolph Smidth video kit.)

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu