recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er mit TV for gammelt ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr mit TV for gammelt ??

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
netsoum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Er mit TV for gammelt ??
    Sendt: 14-September-2004 kl. 14:31

Hi,

NEWBIE question

Jeg overvejer kraftigt at få en kiss558 eller ASUS digimatrix DVD afspiller med harddisk. Men jeg er bekymret for at mit ældre Nokia fjernsyn ikke kan vise farverne. Når jeg tilslutter min bærbare pc, via TV-out til TV`et scart-stik, /via en lille konverter i scart-stikket i TV`et) ser det hele fint ud.... bortset fra at der ingen farver kommer med. Jeg her ingen andre stik i fjernsynet !!! Har prøvet forskelllige ting uden held.

Skal jeg købe nyt fjernsyn for at få det til at virke ??? eller er det mit TV kort i PC`en der snyder mig ?? nogen ideer ?? I min PC sidder et S3 SuperSavage/IXC

Alt hjælp er mere en velkommen !!

 

Til top
larsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 14:48

 prøv med fjernbetjening, at finde den rigtige kanal på fjernsyn så kommer der sikkert farve fra pc signal.

Jeg har ihvert fald et sony fjernsyn tilsluttet sådan , der er billede på 2 indgange det ene uden farve (det fysike stik sidder samme sted)

Larsen



Redigeret af larsen
Til top
Hanien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 562
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 15:24

Kan det være fordi dit Tv kort sender billedet ud i NTSC format?

Prøv at skifte til PAL format i kortet opsætning.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 15:34

Det er fordi din PC sender et S-Video signal ud som TV'ets SCART indgang åbenbart ikke kan håndtere.

På mit (8 år gamle) Panasonic TV kan jeg vælge at SCART signalet kommer ind i S-Video eller alm. Video format. Du skulle gerne kunne gøre det samme på dit Nokia TV for at få farverne frem (altså vælge S-Video format for SCART indgangen).

Hvis du ikke har den mulighed, kunne jeg forestille mig at du skal have noget konverterings-hardware mellem PC'en og TV'et (men her er jeg på dybt vand - det har jeg aldrig eksperimenteret med).

[Opdatering: Faldt lige over dette 'vidunder kabel' der skulle kunne klare S-Video til alm. Video på SCART konverteringen]

/Lars



Redigeret af laursen
Til top
Keld Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 17:41

Hvis du bor i nærheden af en Haral Nyborg forretning, kunne du prøve at se på deres DVD-kabelsæt. Jeg har ikke prøvet det, men har set det i deres katalog til 50 - 60 kr., og du kan altid returnere, hvis det ikke virker. (Kan også bestilles på postordre)

Keld

Til top
netsoum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 19:20

 

Tak for svarene. Jeg har dog allerede et kabel (dvs dongle.. eller hvad den nu hedder) af den type der konverterer fra S-video til scart ... (som Lauersens link) dog ved jeg ikke om den gør det rigtigt.

Jeg bruger PAL ..idet det NTSC flimrer helt vildt.

På mit tv kan jeg se at på kanalen står den til PAL når jeg sætter kablet i, og jeg kan se at der står et felt med farve som man ikke kan ændre på ... æv. Så måske er det mit TV ???

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 19:54

Oprindeligt skrevet af netsoum netsoum skrev:

Tak for svarene. Jeg har dog allerede et kabel (dvs dongle.. eller hvad den nu hedder) af den type der konverterer fra S-video til scart ... (som Lauersens link) dog ved jeg ikke om den gør det rigtigt.

Nej, det er ikke helt nok. TV'et skal kunne acceptere farvesignalet efter S-Video standarden (det er normalt ikke nok med en simpel stik konvertering). Det produkt jeg henviser til (her) har åbenbart speciel konvertering af farvesignalet fra S-Video til almindelig Video/CVBS.

Manualen til dit TV bør beskrive noget om S-Video hvis TV'et kan 'forstå' et sådan signal (hvilken Nokia model er det?)

/Lars



Redigeret af laursen
Til top
netsoum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 20:57

Hi,

mmm. Manual kender jeg ikke noget til :-(

Mit TV er et Nokia Model: SP 71 B1

Min "dongle" har S-video ind (hun stik) samt tre andre små stik til audio L/R og video ... og jeg bruger selvfølgelig S-video. Og der er scart i den anden ende.

Dog bruger jeg ikke stikket mærket "video" i donglen ??? skal jeg det ?? det er vel kun til normal video ?

kigger lige lidt nærmere på de kabler/"dongler"

 

Til top
Zer0 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 22:25
Hvilket grafikkort (chip set) har du i din computer ? er det nvidia eller ATI eller måske Intel
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2004 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af netsoum netsoum skrev:

Min "dongle" har S-video ind (hun stik) samt tre andre små stik til audio L/R og video ... og jeg bruger selvfølgelig S-video. Og der er scart i den anden ende.

Dog bruger jeg ikke stikket mærket "video" i donglen ??? skal jeg det ?? det er vel kun til normal video ?

Hej

Hvis dit TV ikke kan udnytte S-VHS signal ind, skal du have et stik der sammensætter S-VHS signalerne til eet Composite signal, der så enten kan kobles ind på TV SCART stik eller Phono stik. De kabelsæt med diverse omsætter stik til forbindelse af PC - TV og video/DVD, laver ikke nødvendigvis denne sammenkobling af signalerne. Her er der link til et som åbenbart kan:

http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&partid=14& ;show=4&menuid=1

Og her er opskrift til lignende simpel løsning, hvis du selv kan anvende loddekolbe mm.

http://www.hardwarebook.net/cable/av/svideotocomposite.html

Mvh Jørgen

 

Til top
netsoum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2004 kl. 08:19

Hi,

Har netop bestillt en ny konverter (dongle) der skulle være bedre end den jeg har i forvejen. Jeg har købt hos av-supply.dk som jørgenT nævnte. Så må vi se hvad der sker. (Jeg kan ellers godt bruge loddekolbe ... men gider nok ikke lige i dette tilfælde:) .

Til top
netsoum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2004 kl. 13:40

Hi igen,

Så fik jeg min konverter ..... men ikke jeg er ikke helt glad.

Dog er der en lille forskel. Når jeg sætter min konverter direkte i TV`et og vælger S-video står billedet knivskarpt ... dog kun i sort/hvid.

Hvis jeg vælger Video i stedet for S-video, er der farver på ....men kvaliteten er elendig (læs: kan ikke anvendes).

Har prøvet at sætte konverteren i videoen, i håb om at det ad den vej kunne komme til at virke ..... uden held.

Lige pt er min konklusion: Det kommer ikke til at virke.... dvs det kan ikke svare sig for mig at købe en smart DVD-afspiller lige nu (Asus digimatrix) fordi det kommer ikke til at virke ordentligt .....før jeg osse lige skifter mit fjernsyn...

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu