recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor afstand
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor afstand

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
manke Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor afstand
    Sendt: 18-Januar-2007 kl. 16:43
Hej.   Har et sp. :   normalt taler man om hvor tæt en projektor kan hænge på et lærred !  Mit problem er lige omvendt .  Har en vinkelstue, hvor jeg havde tænkt mig at plasere en projektor på endevæggen.  Afstanden til det kommende lærred ville så blive 8m !  Kan det lade sig gøre, uden at billedet bliver mega stort !!  (havde tænkt 70-90")   
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 23:09
Nej det kan det ikke.

Alt efter hvilken projektor du vælger er der dog lidt forskel på hvilken størrelse billede de laver fra en given afstand.

Jeg har en Sanyo Z2 og på en afstand på ca 3m er det mindste billiede den kan lave omkring de 70".

På dette link: http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm
kan man vælge model og rykke lidt frem og tilbage med "skydere", for at se lidt på hvordan afstand og zoom funktion påvirker billedstørrelsen.

Jeg plejer at arbejde i "metric", og så til sidst skifte over og se hvor mange tommer det svarer til i lærredsstørrelse.

Jo længere væk du placerer projektor, jo mindre lysstærk er billedet også.
(derfor biografer bruger nogle store motherf*ckers)

Max afstand på calculatoren er for Z2 ca 6m og det giver en lærredsstørrelse på et sted mellem 153" og 200" alt efter graden af zoom.

Jeg vil sige at 8m er alt for stor afstand.
Du bliver nok nødt til at loftmontere tættere på.
Dermed bliver "lensshift" vigtigt, så billedet kan skydes nedad.

Dermed kan projektor monteres tættere på loftet i vandret position, og stadig vise et "normalt" billede i lavereliggende hæjde end helt oppe under loftet (der er dog en grænse for graden af lensshift).
Alternativet er, at vinkle projektoren, så den skyder nedad, dermed bliver billedet på lærredet trapez-formet, hvilket man digitalt kan korrigere for med noget der hedder keystone, men det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt, da det medfører at "lige streger" bliver hakkede (som en skrå streg i fx paint).
Faktisk ligeså ubrugeligt som digital zoom på en digitalkamera.

For at ridse op: Du må tættere på med projektor, og så vælge en model med lensshift, og montere så tæt på loftet som lensshift tillader for stadig at kaste billedet op (/ned ) på lærredet i den højde du ønsker.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
manke Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2007 kl. 07:35
Tak for brugbart svar.  Så må jeg se hvad det bliver til.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu