recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Macrovision på VHS film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMacrovision på VHS film

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Emne: Macrovision på VHS film
    Sendt: 04-Oktober-2004 kl. 13:08

Da jeg for et lille års tid siden købte en DVD optager var det først og fremmest med henblik på at sende min gamle VHS maskine på pension.
Jeg har derfor overspillet de bedste af mine gamle VHS optagelser til DVD. 
Der var dog nogle købte VHS film, som ikke kunne kopieres med DVD optageren på grund af kopibeskyttelse, Macrovision, bl.a. nogle gamle Walt Disney film.  VHS maskinen har så fået lov til at overleve til nu.

Da jeg har et TV kort i min PC, fik jeg for nogen tid siden med lidt besvær samlet et kabelsæt, som kunne forbinde VHS maskinen med TV kortet.

Det viser sig nu, at jeg uden problemer kan indlæse de gamle Macrovision beskyttede film på min PC og derefter redigere/kodere dem til en DVD, som afspilles perfekt i min DVD maskine.

Når det er så enkelt og nemt, så undrer det mig at Macrovision på VHS i dette forum så ofte er blevet omtalt som et problem, det er svært/dyrt at løse. Nogle har vist endda betalt op mod 1000 Kr. for en såkaldt Macrovision dræberboks.

Erik Helmer Nielsen

 

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2004 kl. 13:34

Hej Erik

Jeg synes at du skal nævne navnet på TV kortet for så kan det blive en best sellert Wink

Spøg til side, men der er faktisk mange TV kort der har problemer med Macrovision, så det er ikke en stensikker løsning du angiver. Men det er rart at du nævner den og altså gerne et TV kort navn og evt software.

Der er andre løsningsforslag - se tråden om Macrovision fjernere.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2004 kl. 12:41

Stort set alle indlæg i bl.a. dette forum har givet mig indtryk af, at det var håbløst at prøve at kopiere en Macrovision beskyttet fil uden særlige hjælpemidler, så har jeg ikke tidligere givet mig i kast med at prøve det selv.

Jeg har i mange år haft et gammelt, måske sygt Hauppage kort, som er blevet kasseret, da det  gav et dårligt billede.
Det er nu udskiftet med et Zolio kort købt i Aldi. Det er et aldeles udmærket kort, som er baseret på Philips 7134 chipset.  Det medfølgende program er ikke meget værd, men det behøver man jo ikke at bruge. 

Jeg fik nu lyst til at eksperimentere lidt med Macrovision beskyttede film, så jeg anskaffede mig et kabel til at koble VHS og PC sammen og fik med det samme et pænt billede på PC skærmen.

Jeg bruger TMPGenc3Xpress / DVDAuthor til at lave mine DVD.  Det kan jo ikke selv kan 'grabbe',  så har jeg brugt det gode og gratis program VirtualVCR til at indlæse film på min HD.  Det viste sig, at der slet ingen problemer var med Macrovision beskyttede film.   Det hele gik så let og smertefrit allerede fra første forsøg, at jeg faktisk var overrasket.  Jeg kan ikke få andet indtryk, end at al den snak, der har været om Macrovision problemer, er en storm i et glas vand.

Jeg tror ikke det er kortet, der er afgørende for resultatet, det er snarere programmet.  Zolio's program indlæser også Macrovision film, hvorimod et par andre 'finere' video programmer opdager når filmen er kopibeskyttet og nægter at medvirke til kopiering.

Det ville da være spændende at høre om andres erfaringer med en lignende opstilling.

Erik Helmer Nielsen

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2005 kl. 15:33

Hvor har du fundet dette tilsyneladende meget smarte program VirtualVCR?

Den meget snak om at købe den forholdsvis dyre Macrovision killer skyldes (så vidt jeg kan regne ud), at det der snakkes om er kopiering fra videomaskine direkte til DVD- eller HDD-optager. I sådanne tilfælde er man nødt til at sætte denne sorte boks imellem video og dvd. Grunden til at mange vil foretrække denne løsning er, at det forekommer besværligt og tidskrævende, at overføre videobånd til DVD via computer, samtidigt med, at det ikke er sikkert man får et godt resultat. Dette skyldes at det kræver en computer med et ekstra godt grafikkort - for at undgå, at lyd og billede ikke er synkront, f.eks.

Jeg ville også foretrække løsningen med direkte overspilning fra video til dvd-optager, da det er meget mere simpelt og man er sikker på et godt resultat.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2005 kl. 17:22

Mit 3 år gamle Dazzle kort har heller ingen problemer med at optage Macrovision beskyttede videobånd. Det kan derimod ikke lade sig gøre med mit nyere Happauge kort (PVR250 og USB2 udgaven).

Flemming

Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2005 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


....det forekommer besværligt og tidskrævende, at overføre videobånd til DVD via computer, samtidigt med, at det ikke er sikkert man får et godt resultat. Dette skyldes at det kræver en computer med et ekstra godt grafikkort - for at undgå, at lyd og billede ikke er synkront, f.eks.
....Jeg ville også foretrække løsningen med direkte overspilning fra video til dvd-optager, da det er meget mere simpelt og man er sikker på et godt resultat.

  Ja, det er noget mere besværligt, men resultatet kan til gengæld blive bedre, hvis du optager i AVI format med en god codec. TV kortet stilles der ikke nogen særlige krav til.
  AVI formatet kan give problemer med lyd/billed sync., hvis VHS signalet er dårligt.  Capture programmet VirtualVCR har to metoder til at synkronisere lyd/billed og det har jeg altid haft gode resultater med.
  Hvis du optager i MPG format, så vil lyd og billede være forsynet med styrekoder, så de er altid synkrone i den originale optagelse.  Det er derfor en DVD optager ikke har problemer med synkroniseringen. Synkroniseringen kan dog gå tabt ved en evt. omkodning. Programmet VideoReDo kan bruges til at regenere korrekt synkronisering i den oprindelig MPG fil.

Erik Helmer Nielsen

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2005 kl. 08:40

Jeg kan tilføje, at grafikkortet overhovedet ingen betydning har her. Det er alene capturekortet og softwaren der spiller ind. Af denne grund kunne man såmænd godt undvære grafikkortet (men af andre grunde naturligvis ikke).

Flemming 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu