recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formater - film -> andre enheder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormater - film -> andre enheder

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Birgerbc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2007
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Formater - film -> andre enheder
    Sendt: 27-Februar-2007 kl. 23:40
  1. Hvis jeg indspiller en film til HDD - og vil kopiere til DVD for at se den senere uden at bruge plads på HDD (dvs slettes efter kopiering)
  2. Skal DVD så være -R og ikke RW - eller ligemeget?
  3. Skal det optages i specielt format.
  4. Hvilken variant bruger I - DV/XP/SP/LP/EP/FR480 - har det relevans overfor afspilnings enheder som ikke er MH-300?
  5. Kan jeg ikke bruge min "gamle" dvd som source og kopiere til DVD på min MH-300?
    Ligesom på en PC cd->dvd eller omvendt.

    (Brugsanvisningen til MH-300SE er da noget af det ringeste jeg har
    været ude for - men bevares jeg er jo også nybegynder men hjælp er kun at hente her i forum.)

Irriteret Birger (fordi tingene ikke står der og jeg ikke kan finde ud af det :-))

Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2007 kl. 23:57
Nu har jeg ikke en MH-300, men byder ind alligevel på baggrund af hvad jeg har læst mig til her på forummet.

  1. Er ikke et spørgsmål så det punkt springer jeg over.
  2. Begge dele kan virke, men husk at DVD-R kan du brænde på en gang og DVD-RW kan du brænde på flere gange, og så er DVD-RW diske normalt dyrere end DVD-R. (læs side 65 i manualen for yderligere information)
  3. Nej
  4. Det er ikke varianter, men kvalitetsindstillinger. Hvilken der er den rigtige for dig og optagelsen vil jeg lade MH-300 brugere sige noget om.
  5. Kun med ikke kopibeskyttede DVD'er.
Til top
Birgerbc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2007
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 00:22

Tak for korte og præcise svar

Birger

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 00:45

Zagadka har svaret så fint på alle spørgsmål - så jeg blot vil uddybbe punkt 4

DV er et særligt format som kun MH300 tilbyder at optage i, det er samme format som benyttes af DV Videokameraer, og skal kun benyttes til at optage og redigere optagelser fra et sådant DV Videokamera. Formatet kan ikke overspilles til DVD som det er, men vil blive konverteret til mpeg2 som er standard for DVD hvis man har optaget på harddisken i dette format og vil overføre dette til en DVD der følger standarderne. Denne indstilling skal du altså ikke bruge til normale optagelser.

Alle andre indstillinger er som nævnt forskellige kvalitetsindstillinger der beskriver kvalitet kontra spilletid på en DVD skive. Der er dels nogle faste indstillinger med bestemt spilletid/optagetid på en DVD skive, dels nogle variable indstillinger så man kan fintune kvaliteten og udnytte den tilgængelige plads på DVD'en, hvis man vil optage noget der ikke har samme spilletid som de faste indstillinger. Jo længere spilletid/optagetid pr. dvd jo dårligere bliver kvaliteten.

De faste indstillinger er

XP = 1 times spilletid på en DVD skive i maksimal kvalitet
SP = 2 timers spilletid på en DVD skive i lidt dårligere kvalitet end XP
LP = 4 timers spilletid på en DVD skive i dårligere kvalitet end SP
EP = 6 timers spilletid på en DVD skive i dårligere kvalitet end LP

Derudover er der 64 variable kvalitetsindstillinger så man helt præcist kan optimere kvaliteten. Det er dem der hedder FR først og de angiver spilletid i minutter. Dvs. skal du optage en film du ved varer i 90 minutter, og du vil have højest mulig kvalitet på en DVD skive vælger du kvalitetsindstillingen FR90 så vil bitraten tilpasses så alt pladsen på DVD skiven fyldes ud. Hvis du istedet havde valgt XP som svarer til 1 time på en DVD, kan hele optagelsen på 90 minutter ikke være der, og havde du valgt SP som svarer til 2 timer så udnytter du ikke pladsen på DVD skiven maksimalt og får derfor en ringere kvalitet på optagelsen.

FRxx indstillingerne kan altså bruges til at få plads til en optagelse på en skive i bedst mulig kvalitet, selvom den har en skæv længde i forhold til de faste indstillinger. Eks. vil du optage en udsendelse der varer 2t 5min så vil den ikke kunne være på en skive hvis der vælges SP som tillader 2t, næste step i faste indstillinger er så 4t som så kun udnytter lidt over halvdelen af skiven og dermed væsentlig dårligere kvalitet. Så vælger du blot den variable indstilling FR125 svarende til de 125min optagelsen varer, så fyldes hele dvd-skiven ud med bedst mulig kvalitet.

Disse 64 frie kvalitetsvalg på MH300 er en stor fordel for kvaliteten sammenlignet med mange andre recordere der kun har de faste kvalitetsindstillinger at vælge imellem.

I alle normale forhold er SP indstillingen kvalitativt så god at du ikke kan se umiddelbar forskel på kilden og optagelsen, så den kan du roligt bruge normalt til optagelser der er kortere end 2timer, og så bruge FRxx indstillingerne når du på forhånd kender længden på det du vil optage og vil maksimere kvaliteten mest muligt. 

Derudover har MH300 en funktion der kaldes JUST som benyttes når man vil overspille en optagelse fra harddisk til DVD, og optagelsen er for lang eller optaget i for høj kvalitet til at den umiddelbart kan være på en DVD. Har du eks. optaget en udsendelse på harddisken der varer 90 minutter i kvalitetsindstilling XP som kun giver plads til 60 minutter på en DVD, men du gerne vil have flyttet denne optagelse til DVD alligevel i bedst mulig kvalitet, så vælger du JUST indstillingen i overførselsprocessen hvorefter recorderen konverterer din XP optagelse så den præcist passer til den tilgængelige plads på en DVD skive i bedst mulig kvalitet.

Det var en lang smøre med mange tal og forklaringer, men håber du alligevel kan finde noget mening i det.

vh
spawn

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 09:11

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

DV er et særligt format som kun MH300 tilbyder at optage i, det er samme format som benyttes af DV Videokameraer, ..... Denne indstilling skal du altså ikke bruge til normale optagelser.

Men man kan godt hvis man vil. Om det så giver bedre kvalitet end at anvende XP ved jeg ikke.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 10:06

Det kan man selvfølgelig - men med 30mbps bitrate fylder optagelserne 3 gange så meget som de gør med XP indstillingens 10mbps uden at der egentlig er nogen fordel ved det, ligesom det altid vil kræve en konvertering/reencodning hvis man vil flytte en optagelse til dvd så umiddelbart er det ikke noget jeg vil anbefale til normal brug.

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Birgerbc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2007
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2007 kl. 22:22

Tak til Spawn, Thorvald og Zagadka.

Hmm - OK jeg har forstået formater m.m.
Jeg kan optage på MH300 i DV og så faktisk kopiere dette til Video Kamera og omvendt - hvor det så kan redigeres og ses på MH300/TV.

OK - ehhhh ==>

Har jeg forstået det korrekt at jeg faktisk ikke er i stand til at
afspille f.eks. en film fra f.eks. video eller dvd(i mit anlæg) og optage denne på HDD - Jeg kan ihvert fald ikke få overtalt MH-300 til at se signalet.
AV1 = MH-300
AV2 = DVD/CD på anlæg -
Der er bare det at MH-300 ikke kan se AV2 - Det er meget muligt (og sikkert sansynligt) at tingene ikke er forbundet så det er muligt - MH300
sidder i scart-2 på TV og anlægget har koblet TV på Scart 1.

På forhånd tak

Birger

Til top
Birgerbc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2007
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 00:50

 

Hvis jeg har en fil i et format .AVI - kan jeg gøre noget med den sådan
at jeg kan se den på MH300?
Nogen der kender et program der kan fixe det og hvad skal et output format være - MH300 er jo åbenbart mere restriktiv med hvad den kan spille end MH220 - underligt.

Tja når I tager imod en lillefinger så har jeg en del spørgsmål.
Håber på hjælp.
Birger

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu