recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmelavet DVD-audio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmelavet DVD-audio

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nightwalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2004
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmelavet DVD-audio
    Sendt: 12-Oktober-2004 kl. 13:29

Hej alle,

Jeg har eksperimenteret lidt med programmet Audio DVD Creator (http://www.audio-dvd-creator.com), der kan lave DVD audio skiver på baggrund af enten MP3-filer eller orginale cd-skiver. Lyden er naturligvis ikke bedre end kilden, men muligheden for at få 40-50 timer musik på en DVD er da temmelig fedt.

Programmet kan hentes i en demo-udgave, der kun giver mulighed for 5 numre i 5 foldere... endda i en begrænset tidsperiode. Menustrukturen og navngivning af foldere og filer virker dog ganske prof. Desværre er demoen ustabil og programmet lidt smådyrt (40$) i forhold til funktionaliteterne.

Jeg har kigget efter andre programmer med samme muligheder men kan ikke finde nogen med tilsvarende funktionalitet. En mulighed er manual opsætning af menu og musikfiler og efterfølgende encoding via TMPgenc eller CCE. Det bliver bare drønbesværligt at lave en ordentlig menustruktur når der skal 30-40 albums på skiven.

Findes der andre måder at lave tilsvarende musik DVD'er?

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2004 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Nightwalker Nightwalker skrev:

Hej alle,

Jeg har eksperimenteret lidt med programmet Audio DVD Creator (http://www.audio-dvd-creator.com), der kan lave DVD audio skiver på baggrund af enten MP3-filer eller orginale cd-skiver. Lyden er naturligvis ikke bedre end kilden, men muligheden for at få 40-50 timer musik på en DVD er da temmelig fedt.

Man burde nok lige nævne at dette ikke er DVD-Audio i egentlig forstand, men DVD-video der kun indeholder lyd. DVD-Audio er noget andet.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Nightwalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2004
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2004 kl. 14:28

Både ja og nej.

DVD Audio Creator ligger alle filerne i AUDIO_TS folderen, hvilket vel kendetegner en DVD-audio. Desuden genkender både min afspiller i computeren og min Panasonic E95 skiven som en DVD-audio skive.

Faktisk kan DVD Audio Creator levere en lydkvalitet på 96hHz/24bits, hvilket så vidt jeg ved, ligger inden for kravene til DVD-audio.

... men som sagt skal kildematerialet være i tilstækkelig høj bitrate for at udnytte 96hHz... hvilket betyder lossless-filer fremfor MP3.

Til top
Nightwalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2004
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2004 kl. 15:01

Efter lidt søgen efter DVD-audio specifikationerne må jeg lige rette mig selv. Efter min mening ER det reelt set DVD-audio, der leveres fra Audio DVD Creator.

Kravene til DVD audio er så begrænede, at Audio DVD Creator sagtens kan leve op til både frekvens og bitrate. Dog er jeg ikke lige klar over om 6 lydspor understøttes... men man kan importere AC3 lydspor, så mon ikke mulitkanaler også er understøttet.

 

Til top
jildk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2004
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2004 kl. 10:58

Hej Nightwalker

Kan du forklare lidt nærmere, for det forstår jeg ikke helt?

Hvilken type DVD-skiver skal der bruges, blot alm. DVD +/- skiver?

Hvis der er tale om en alm. 4,8 GB DVD-skive har du vel ret i at der kan ligge ca. 6 gange så meget musik (ca. 7 timer) som på en normal 700 MB CD-skive, hvis musikken lægges i wav-format og ca. 40 timers musik i mp3-format afhængig af kompressionen.

Men hvis filerne lægges på DVD-skiven i DVD-audio format, så fylder de vel meget mere og dermed vil der være langt mindre plads til musik på DVD-skiven ... eller hva'?

Jeg har selv en Panasonic E95, der kan afspille DVD-Audio, men omvendt kan den bestemt ikke afspille alm. DVD-skiver (-r), der er fyldt op med mp3-filer!

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2004 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Nightwalker Nightwalker skrev:

Efter lidt søgen efter DVD-audio specifikationerne må jeg lige rette mig selv. Efter min mening ER det reelt set DVD-audio, der leveres fra Audio DVD Creator.

Du behøver såmænd ikke søge længere end til forsiden af den side du selv linker til:

"Please note: Audio DVD should not be confused with DVD-Audio, for which you need a special player and discs! "

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu