recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Adressesøgning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAdressesøgning

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
PeterLarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 286
Direkte link til dette indlæg Emne: Adressesøgning
    Sendt: 05-April-2007 kl. 11:51

Hej GPS fans
Jeg har en TT5 på en Ipaq 2210. Jeg er sådan set meget godt tilfreds med TT5, men der er da et par småting der genere.
Primært er det adressesøgningen, se blot her:
Jeg vil gerne til DYnamovej 4, 2730 Herlev

TT5 vil have en by/postnummer først - det er i sigselv problematisk hvis man ikke kender by/postnummer. Nå men det gør jeg jo i dette tilfælde og taster "2730", så dukker vejsøgning op og jeg taster "dynam" og opdager at vejen ikke findes. Heller ikke hvis man taster "Herlev" og så vejen har man heldet med sig

Næhhh man skal tilfældigvis vide at dynamovej er registreret under "Gladsaxe" som hvorken har et postnummer eller er en by?!? Hvad er så lige logikken i det. Jo det er nok fordi Gladsaxe er en kommune - man det er da ikke til at vide.

Nogen der kan oplyse hvad Jeres GPS gør i dette eksempel?

Hilsen Peter

Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb)
Til top
taunus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 18:57
Det samme gælder for min gamle 2210 med TT5. På min nye Garmin C550 kan jeg søge direkte på vejnavn og den angiver også Gladsaxe som "ejer".
... ovenover alting stråler Moder Sol... og ejer af et 42PV60E- nu UDEN Purple Snakes
Til top
PeterLarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 286
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 20:34

Interessant, men det er da meget fint af C550 kan søge på vejnavnet alene (jeg må snart skifte min gamle TT ud).
Hvis jeg skriver "2860" på min TT5 siger den ikke "Søborg" men "Galdsaxe"

Hele problemet er at de kære folk hos TT og sikkert andre ikke har undersøgt hvordan de danske adresser er opbygget. Det store uheld er at vores system sikkert ikke passer ind i deres design - og så må man jo tilnærme det lidt. Problemet er vores postdisktrikter ikke passer med kommunegrænser og at vi ikke opfatter en kommune som en by.
Jeg har engang boet i Brøndby kommune, med hvidovre (2650) som postnummer, lige ved siden af Rødovre station - det er da heller ikke nemt vel.

Hvordan har C550 og andre det med POI'er. Min forkærlighed for at bruge TT skyldes udelukkende tomtom-user.dk hvor jeg selv står får nogle POI'er. Det er helt fantastisk at man kan loade hvad som helst derfra og i en meget høj kvalitet, da ændringer normalt foretages hurtigt.
Jeg kender intet til andre navigations-systemers POI'er. På TT loader man en fil med endelsen OV2 og en BMP (ikon til kortet), de to placeres i kortmappen på PDA'en og så fungere det uden bavl.

I mange tilfælde bruger man jo POI'er fremfor adresser. F.eks. Lalandia, Knutheborg, diverse svømmehaller, McDonald, Føtex, Aldi, Q8 osv. derudaf.

Hilsen Peter

Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb)
Til top
PeterLarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 286
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 20:43
ha ha taunus, læste lige din underskrift med "puple snakes".
Nu har vi jo samme TV og jeg har endnu ikke set fænomenet, så jeg kan ikke rigtigt snakke med om det. Indtil videre vil jeg mene at det TV er det bedste køb jeg har foretaget i nyere tid - hamrende flot billed.
Hilsen Peter

Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb)
Til top
taunus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 01:11
For at tage det sidste først, ja - så lider jeg faktisk ret meget under fænomenet, men jeg har fejlmeldt det, og jeg forventer en udbedring her lige efter påske.

Garmin C550 kan sagtens importere POI'er fra TT. Jeg er selv aktiv medlem på TTU og har hentet mange POI'er derfra. Man skal bare bruge et lille program til at konvertere OV2-filen til en Garmin CSV-fil. Og så loader man filen med bmp'en vha. PoiLoader og voila: Så virker det.
Fra TT, hvor man frit kan vælge at vise hvilke "hjemmelavede" POI'er der skal med på kortet vil man på Garmin få alle "hjemmelavede" POI'er. Det er lidt irriterende. Man kan til gengæld dog stadig navigere direkte til en "hjemmelavet" POI.
Det er heller ikke muligt at lægge POI'er i forskellige mapper. De ligger alle under "Bruger POI".

Hvis du har flere spørgsmål så sig til, for jeg har netop både 2210'eren og C550
... ovenover alting stråler Moder Sol... og ejer af et 42PV60E- nu UDEN Purple Snakes
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 01:22
hvordan laver man "hjemmelavede" POI på TT ?
Til top
taunus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 01:35
På TT5 kan du tage et udsnit af kortet og så trykke på "firkløveren". Her kan du så vælge at tilføje som POI.
Ellers er der nogle ret så dygtige POI-konstruktører på TomTom-user.
... ovenover alting stråler Moder Sol... og ejer af et 42PV60E- nu UDEN Purple Snakes
Til top
PeterLarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 286
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 14:04

Hvid du skal lave egne POI'er og evt. uploade dem på www.poiuser.dk skal du være medlem på www.tomtom-user.dk, herfra kan du også hente mange gode POI'er.

Jeg vil anbefale at benytte programmet "POIEDIT" som kan hentes her:
http://www.poiedit.com/, programmet kan blandt andet konvertere mellem forskellige POI-formater så andre navigationsløsninger end TT også kan få glæde af de gode POI'er på tomtom-user.

Når man opretter en POI kan det gøres direkte på sin TT. Man skal blot finde adressen og taste et navn ind. Bagefter henter man *.OV2 filen til sin pc, og så kan man færdigredigere den i POIEDIT. Til TT skal man også lave en *.BMP fil, som indeholder et lille ikon på 22*22 pixels. Dette ikon vises på kortet i TT når pågældende POI er aktiv.

Hilsen Peter

Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb)
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 15:43
Hvad er det POI'er I går efter?

Kigger i fx. efter POI'er inden en ferie, eller er det bare sjove, interessante POI'er i almindelighed?

Venligst
Søren
Til top
PeterLarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 286
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 15:57

Jeg bruger dem primært på længere køreture og især ferie. F.eks. er den med 800 turristatraktioner rigtig god i DK. Ligeledes f.eks. Monarch/McDonald/BurgerKing/Q8/F24 og lignende gode at have med.

I TT kan man jo let finde det nærmeste sted at spise lidt langs motorvejen, eller hvor kan man få benzin på.

Sidste år planlagde jeg en ferietur i DK, så plukkede jeg de steder der skulle bruges ud af POI'erne og oprettede en "FERIE" POI istedet, det var rigitgt godt at have med.

110/130 km/t er også god. TT kan man sætte lyd på, så man bliver opmærksom på hastighedsskiftene.

Hilsen Peter

Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb)
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 15:04
[QUOTE=PeterLarsen]

Hej GPS fans
Jeg har en TT5 på en Ipaq 2210. Jeg er sådan set meget godt tilfreds med TT5, men der er da et par småting der genere.
Primært er det adressesøgningen, se blot her:
Jeg vil gerne til DYnamovej 4, 2730 Herlev

TT5 vil have en by/postnummer først - det er i sigselv problematisk hvis man ikke kender by/postnummer. Nå men det gør jeg jo i dette tilfælde og taster "2730", så dukker vejsøgning op og jeg taster "dynam" og opdager at vejen ikke findes. Heller ikke hvis man taster "Herlev" og så vejen har man heldet med sig

Næhhh man skal tilfældigvis vide at dynamovej er registreret under "Gladsaxe" som hvorken har et postnummer eller er en by?!? Hvad er så lige logikken i det. Jo det er nok fordi Gladsaxe er en kommune - man det er da ikke til at vide.

Nogen der kan oplyse hvad Jeres GPS gør i dette eksempel?

 

Prøv at spørge på gratispoi.dk, de ved også en hel masse om GPS´er, og så er det helt gratis, både at få råd og hente POIér

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu