recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital/Analog Converter ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital/Analog Converter ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Torben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Emne: Digital/Analog Converter ?
    Sendt: 17-Oktober-2004 kl. 17:36

Jeg faldt lige over at DAC'en i den nye Pioneer 920 er på 14bit/108mhz. Jeg gætter på at de 14bit handler om opløsning og de 108mhz er hastigheden. Men jeg ser også at en DAB tuner/radio kan have en DAC på 24bit/192mhz. er sidstnævnte skudt vildt over målet, når det "blot" handler om lyd, eller er der andre faktorer man også skal tage i betragtning.

På forhånd tak!

Torben

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2004 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Torben Torben skrev:

Jeg faldt lige over at DAC'en i den nye Pioneer 920 er på 14bit/108mhz. Jeg gætter på at de 14bit handler om opløsning og de 108mhz er hastigheden. Men jeg ser også at en DAB tuner/radio kan have en DAC på 24bit/192mhz. er sidstnævnte skudt vildt over målet, når det "blot" handler om lyd, eller er der andre faktorer man også skal tage i betragtning.

Det er to meget forskellige ting, der på ingen måde kan sammenlignes. Det er iøvrigt 24 bit 192 kHz, ikke 192 MHz. Bit-mængden afgør signal-støj forholdet, sample-raten afgør hvilke frekvenser der kan gengives. 192 kHz samplerate giver mulighed for signaler op til 96 kHz. Dette kan godt siges at være overkill, men det er en længere diskussion. Til sammenligning har en CD en samplerate på 44,1 kHz, hvilket teoretisk giver et maks på en 22,1 kHz tone (i praksis 20 kHz af forskellige årsager)

En video-dac behandler nogle helt andre ting på en helt anden måde, og kan derfor ikke sammenlignes med en audio dac, selv om det er de samme termer man bruger til at definere specifikationerne.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2004 kl. 20:00

Som Otto er inde på er det to forskellige ting.

DAC'en med 14 bit/192 MHz er til video og radioens 24 bit 192 kHz er ren lydkonvertering.

DVD standarden kræver at en DVD afspiller klarer minimum 16 bit og 48 kHz på lyd siden, Pioneeren's opløsning er også 24 bit 192 kHz jvf Hjemmekino. Sjovt nok opgiver Pioneer ikke dette data.(Hjemmekino's data skal dog tages med et gran salt).

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Torben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2004 kl. 09:11

Tak for svarene.

Ikke for at starte en længere diskussion her men DVD lydstandarden vil vel være ok for de fleste. Når så "lydnørderne" forsvarer 24bit/192khz, er det så et kapacitetstema á lá klasse A forstærkere, brug af bedre komponenter eller hvad er nøgleordene? Jeg spørger fordi jeg tænker på at indkøbe en sådan tuner - og når vi nu har den fremme.

thanks!

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2004 kl. 12:50

Det er lidt et spørgsmål om at have "overskydende kræfter".

En 24 bit konverter er typisk mere nøjagtig end en 16 bit konverter på de 16 mest betydende bit. Men under den digitale filtrering "opstår" der ekstra bits og dem kan man lige så godt tage med.

Et eksempel i alm tal: Hvis jeg vil lave en middelværdi af to tal 1 og 2 så bliver det 1,5. Der er "opstået" et ekstra ciffer ,5.

I en DAC svare en middelværdi beregning til en lavpass filtrering.

Et mere tydeligt men simpelt eksempel:

Mine data er 0, 0, 1, 2, 3, 2, 1, 9, 1, 2, 3, 2, 1, 0, 0

Laver jeg min middelværdi beregning (lavpassfiltrering) får jeg:

0, 0, ½, 1½, 2½, 2½, 1½, 5, 5, 1½, 2½, 2½, 1½, ½, 0, 0

I kurveform bliver det

Bemærk hvordan toppen blev klippet af kurven - den blev lavpass filtreret.

Når nu den digitalebehandling af signalet giver flere cifre kan man jo lige så godt bruge dem og derfor benytter man fx 24 bit.

De 192 kHz er det der hedder firdobbelt oversampling - man aflæser værdien 4 gange og bruger de 4 værdier som værende fire forskellige data under beregningen.

Her er kurven fra før med 4 dobbelt oversampling og lavpass filtrering:

 

Bemærk hvordan den blå kurve er blevet blødere i udsvingne.

Disse eksempler er en MEGET simplifisering af hvad der sker i DVD'en, men det giver en idé om at der regnes på datane og beregningen kan være et lavpass filter der kun tillader mindre udsving i forhold til det forgående data, men det kunne også være et højpass filter der tillader at der sker hurtige ændringer og fjerner de langsomme ændringer.

I en DVD afspiller bruger man et digitalt lavpass filter, idet al lyd over ca 24 kHz er uønsket. Ved at bruge oversamplingsteknik kan man bruge mindre stejle analoge filtre og dermed få en mindre fasedrejning. (Fasedrejningen i de digitale filtre er nem at kontrollere).

Men det korte svar på dit spørgsmål er: Ja!

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu