recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slimdevice på qnap
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSlimdevice på qnap

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zaxo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Emne: Slimdevice på qnap
    Sendt: 07-Maj-2007 kl. 11:32

Hejsa

For et par mdr. siden købte jeg en Qnap 201.

På denne enhed ligger jo twonky så nu skal jeg til at finde en slimdevice løsning.

Men for en i den da dette er ikke næmt.

Har kigget på flere forums og læst reviews, og det er nok dette der gør mig meget i tvivl

Har kigget på følgende: Squezebox V3, Noxon, philips 5520, teac samt kuro

Jeg vil gerne have den bedste lydkvalitet jeg kan drive ud af enheden samt understøttelse af Flac formattet.

Efter at have læst på forskellige enheder, må jeg jo desværre nok indrømme at mit valg falder på squezeboxen V3.

Men det piner mig at skulle installere slimserver på qnap, når nu jeg har twonky. Performence skulle efter sigende også være bedre. ( har ikke testet dette)

Kan det virkelig passe at der ikke findes et UPNP device derude som levere samme kvalitet som squezeboxen ??

Kvaliteten kan jeg kun snakke om i forhold til de reviews jeg har læst omkring squeze samt at den kan håndtere Flac.

Der er jo flere af jer der haft forskellige devices. Hvordan har i oplevet lyden fra disse ??

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2007 kl. 14:25

Ja, det passer. Squeeze nægter at skifte til UPnP, så that's life. Sonos skifter heller ikke til UPnP, men ud over at være suverænt det dyreste på markedet kender jeg intet til Sonos' lydkvalitet sammenlignet med nedenstående og Squeezebox.

Lydkvaliteten på Noxon, SLA5520, Soundbridge, TEAC WAP-5000 osv. (alle UPnP) er nogenlunde den samme, vil jeg vove at påstå. Personligt kører jeg nu med 192 kbit/s VBR MP3 og det lyder fremragende gennem min SLA (via Twonky) og min NAD-receiver og JBL-højttalere. VBR er i det hele taget stærkt anbefalelsesværdigt, når man nu (som jeg) kan leve med ikke-lossless! Men flac er det naturligvis ikke.

Jeg ser dog, at Qnap (gennem Hifi-hammeren) sælges med Slimserveren præinstalleret, så du kan da høre dem, om du kan købe en installation til din Qnap?

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2007 kl. 18:13

Der findes også UPnP mediaafspillere der kan håndtere FLAC, se f.eks Helios X5000 eller Hermstedt, så det kan lade sig gøre at bevare fordelen ved UPnP og ikke gå på kompromis med lydkvaliteten (selv om MP3 med 320Kb og i højeste kvalitet faktisk ikke er så ringe).

 

// JM 

Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2007 kl. 18:38
her kan du hente software

http://www.progressiveav.com/ts101_update/

du kan måske også ligge slim ind med telnet der er kommet i den sidste opdatering til qnap


Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2007 kl. 19:12
...et banal bagdel ved flac er selvsagt, at det fylder frygtelig meget med lossless - og at man derfor er nødt til at køre med flere formater, hvis man også vil loade musik til MP3-spiller (ellers fyldes den i hvert fald meget hurtigt op!). men ok - har man meget lydfølsomme ører, er det vel vejen frem! Jeg har dog læst om mange, som ikke kan høre forskel på min favorit - 192 kbit/s VBR MP3 og flac - men igen: jeg respekterer selvsagt de audiofile. jeg har i øvrigt med interesse læst dette indlæg om VBR: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000470.html

kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
zaxo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2007 kl. 21:19

takker for jeres svar pt.

selve spørgsmålet omkring det ene eller andet format er ikke det vigtigste, men hvorfor købe noget der kun understøtter x om man kan få et produkt der tager x,y

omkring kvaliteten så er der bare flere steder, squeezeboxens DAC har fået gode bemærkninger med på vejen. Det har jeg ikke set i samme omfang omkring de andre produkter.

hvis slimboxen ikke sender lyden videre i en ok kvalitet, ja så kan sourcen jo være ligegyldig

med hensyn til om flac fylder, ja så ejer jeg ikke en mobil MP3 afspiller og kommer aldrig til det. Ved ikke hvorfor men det siger mig absolut intet at rende rundt og hører musik.

De 2 xtra produkter har jeg skimmet hen over tidligere, sammen med alle de andre fra Flacs hjemmeside. Men tak for info.

Hvis jeg bestemmer mig for Slimserver, så fixer jeg det nu selv.. Hvor ville udfordringen ellers ligge  

Kigger på linket du har smidt Kris.

 

Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2007 kl. 22:40

Jeg kan se en stor fordel ved at satse på UPnP og det er der en del fabrikater og modeller at vælge imellem. Jeg vil dog medgive at vi mangler high-end afspilleren, men mon ikke det kommer. Jeg syntes historien har vist at fabrikanter, der satser på egne standarter taber i det lange løb, ikke engang en gigant som Sony kan sætte standarten. Men squeezeboxen kan måske blive reglen der bekræftiger undtagelsen.

// JM

   

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 09:10

Bonusinfo: ...en ekstra fordel ved UPnP er, at standarden nu også vinder indpas i mobiltelefonerne. Nokias tre store N-modeller er alle UPnP , så med sådan en telefon får man simpelt hen en trådløs fjernbetjening til sin UPnP-klient... ganske fikst.

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
zaxo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2007 kl. 23:08

Tak for alle de svar jeg har fået. Både her og ved at læse andre tråde.

Jeg har idag bestilt en Squeezebox. Så nu må Twonkey vente. Men lad os nu se hvad der kommer ud af dette i fremtiden.

Valget af QNAP som NAS styrer, dette har jeg igen fået bekræftet. Efter lidt læsning og et par reset's så fik jeg slimserver op at kører på QNAP ts-201

Men jeg har ikke testet den fuldt ud i rette miljø. Kun med Softsqueeze.

Jeg er igang med at lave en Guide på dansk til andre brugere af QNAP omkring install af Slimserver 6.5.1. Det kunne jo være der var andre der gerne ville prøve dette.

Vil gerne have lidt feetback omkring dette, er i den spæde start og kan stadig nå at ændre layout på siden.

link til min QNAP  http://zaxonet.adsl.dk



Redigeret af zaxo - 14-Maj-2007 kl. 23:09
Til top
@lex Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2007 kl. 08:15

Hej Saxo, godt initiativ, jeg hopper med på dit QNAP ts-201 + Slimserver projekt. Jeg har selv 3 stk. SB3, genialt produkt.

FLAC formattet lyder fremragende, det lyder ikke "komprimeret" som f.eks. MP3/320.

Hvilke disk(e) har du smidt i QNAP'en?

Med venlig hilsen

Alex Jørgensen

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu