recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 lyd fra 2.1 medie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 lyd fra 2.1 medie

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1 lyd fra 2.1 medie
    Sendt: 20-Maj-2007 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:


Så er det da nogle meget gamle film du har set, eller evt. musik DVD'er, hvis ikke de har Dolby Digital eller DTS.


2.1 er også Dolby Digital.

Oprindeligt skrevet af pvvb pvvb skrev:

Måske har du fat i noget af mit problem Lars. Jeg har den tilsluttet i 4. kolonne fra venstre med et rødt og et hvdt stik (stereo). Min DVD (Panasonic DMR E95H) har ikke HDMI eller coax lydudgange. Ville det derfor være bedre at bruge optisk?

Mvh. Peter



Ja du får ikke 5.1 kanals lyd ved at forbinde med et kabel der kun kan indeholde 2 kanaler (i hvert fald kun det omtalte Pro Logic (II).

Du skal forbinde med et digitalt kabel (optisk i dit tilfælde).

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 13:04

 

 Du vil ikke kunne få Surround med en Analog forbindelse, der skal anvendes Digital. Prologic kan opnås Analogt, men selv dertil er en Digital forbindelse bedst.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
pvvb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-November-2004
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af pvvb pvvb skrev:

Jeg har lige fået min Denon 4306 receiver sat op, og jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg får lyd fra baghøjtalerne når jeg afspiller DVD'er. De DVD'er jeg har afspillet indtil videre har kun haft 2.1 (stereo) lydspor. Men kan min receiver ikke kovertere dette, så baghøjtalerne også spiller med?

Hvordan er de forbundet ?

Valgmulighederne er:

  • HDMI (2. kolonne fra venstre)
  • Optisk (3. kolonne fra venstre midt i)
  • Coax (3. kolonne fra venstre nederst)

Hvis du f.eks. bruger HDMI, så kan det være DVD afspilleren der står forkert. At den sender et downmix ud (kanalerne mixet ned til stereo). Prøv at se om der er en indstilling for digital lyd som hedder bitstream el.lign.

  /Lars

Måske har du fat i noget af mit problem Lars. Jeg har den tilsluttet i 4. kolonne fra venstre med et rødt og et hvdt stik (stereo). Min DVD (Panasonic DMR E95H) har ikke HDMI eller coax lydudgange. Ville det derfor være bedre at bruge optisk?

Mvh. Peter

Til top
mortenkn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af pvvb pvvb skrev:

De DVD'er jeg har afspillet indtil videre har kun haft 2.1 (stereo) lydspor. Men kan min receiver ikke kovertere dette, så baghøjtalerne også spiller med?

Peter



Så er det da nogle meget gamle film du har set, eller evt. musik DVD'er, hvis ikke de har Dolby Digital eller DTS. Ser du en film med et stereo-lydspor, skal du stadig vælge Surround på din receiver, så forsøger den at lave 5.1 vha. noget Pro Logic II. Men ellers skal du vist kigge på at sætte din DVD afspiller rigtigt op, eller vælge den rigtige lyd i filmens menu (Dolby Digital eller DTS)
Til top
pvvb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-November-2004
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 12:39

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Så skal du vist ud i noget "prologic surround", hvor der skabes "pseudo-surround" ud fra stereo lydsporet.
Det er det samme der sker(/skete) fra VHS bånd.

Mvh Michael

Pro Logic nævnes også i manualen, men jeg er ikke helt klar over, hvordan det udnyttes. Er der evt. andre med en Denon receiver der kan vejlede? Igen er jeg dybt skuffet over manualen.

Peter

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 12:38

Oprindeligt skrevet af pvvb pvvb skrev:

Jeg har lige fået min Denon 4306 receiver sat op, og jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg får lyd fra baghøjtalerne når jeg afspiller DVD'er. De DVD'er jeg har afspillet indtil videre har kun haft 2.1 (stereo) lydspor. Men kan min receiver ikke kovertere dette, så baghøjtalerne også spiller med?

Hvordan er de forbundet ?

Valgmulighederne er:

  • HDMI (2. kolonne fra venstre)
  • Optisk (3. kolonne fra venstre midt i)
  • Coax (3. kolonne fra venstre nederst)

Hvis du f.eks. bruger HDMI, så kan det være DVD afspilleren der står forkert. At den sender et downmix ud (kanalerne mixet ned til stereo). Prøv at se om der er en indstilling for digital lyd som hedder bitstream el.lign.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 12:26
Så skal du vist ud i noget "prologic surround", hvor der skabes "pseudo-surround" ud fra stereo lydsporet.
Det er det samme der sker(/skete) fra VHS bånd.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
pvvb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-November-2004
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 12:21

Jeg har lige fået min Denon 4306 receiver sat op, og jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg får lyd fra baghøjtalerne når jeg afspiller DVD'er. De DVD'er jeg har afspillet indtil videre har kun haft 2.1 (stereo) lydspor. Men kan min receiver ikke kovertere dette, så baghøjtalerne også spiller med?

Peter

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu