recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC med 5 kanals indbygget forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC med 5 kanals indbygget forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC med 5 kanals indbygget forstærker
    Sendt: 31-Maj-2007 kl. 13:26
Hej allesammen
 
Så er jeg efterhånden helt færdig med mit DIY projekt.
 
Projektet gik ud på at bygge én enhed, som kunne det hele.
 
Det resulterede i et HTPC byggeprojekt med en indbygget 5 kanals digital forstærker.
 
HTPC'en består af følgende komponenter:
Kabinet  - OrigenAE H6
Bundkort - AOpen i945GTm-VHL
CPU  - Intel Core 2 Duo T7200 / 2 GHz Processor (Socket 479)
CPU-køler - Arctic-Cooling Super Silent 4 Ultra TC
RAM  - 2GB SAMSUNG DDR2-667 SO-DIMM (2x1GB moduler)
Harddisk - Samsung SpinPoint T166 HD321KJ
Strømforsyning - NorthQ 4300GP-Fanless
DVD-drev - ASUS DVD-E616P1
Grafikkort - ASUS 8500GT silent
Lydkort  - AudioTrak Prodigy 7.1 Hifi
TV-tuner - VistaView Saber 2020
Styresystem - Windows XP MCE 2005 DK
 
Forstærkeren består af følgende:
5 stk. Hypex UcD180 AD moduler
3 stk. Hypex transformere
3 stk. Hypex powersupply
1 stk. Hypex softstart modul
 
Inden opbygningen har jeg været nød til at lave diverse modifikationer på nogen af komponenterne, så lad os starte med kabinettet.
For at få plads til højttalerterminaler og sub udgang har jeg fjernet de to luftudtag på bagsiden.
Billede filnavn: 2k34836dfc94.jpg
 
Terminalerne bliver monteret på et stykke MDF og skruet fast til de eksisterende huller hvor evt. kabinetblæsere ellers skulle have siddet. Her forsiden...
Billede filnavn: 2kadb5043d8f.jpg
 
Bagsiden...
Billede filnavn: 2k371a466f06.jpg
 
Monteret...
Billede filnavn: 2k5cc17cfdf1.jpg
 
Derudover har jeg måtte bore et par ekstra huller i bunden, så pladen til UcD180 AD modulerne,transformere samt strømforsyninger kan monteres.
Billede filnavn: 2ke2529b5e39.jpg
 
Strømforsyningen har også fået en tur.
Da kabinettet stort set bliver proppet til randen har jeg fjernet overskydende strømstik, så kun de nødvendige kabler stikker ud. Det giver et bedre airflow i kabinettet.
Så har jeg loddet 2 kabler fast så forstærkeren får strøm fra samme tilgangskabel som computeren. Det har jeg gjort så jeg ikke skal have 2 strømkabler fra stikdåsen i væggen til HTPC'en.
Billede filnavn: 2k03d0947ef9.jpg
 
Her et billede hvor hele herligheden ses...
Billede filnavn: 2k02d2b86d77.jpg
 
Jeg har ikke lige fået taget et billede hvor HTPC'en står i møblet, men det kommer...
Derudover mangler der også lige et billede af indmaden med grafikkort, lydkort og tunerkort installeret, men det kommer også...
 
Nu kan i så komme med kommentarer, spørgsmål, ris og/eller ros
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 13:56

Ser rigtig interessant ud, synes jeg. Måske en god ide med lidt pol indikering til dine højtalerudtag

En måske lidt mere interessant spørgsmål kunne være, om den så også virker?

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 14:24

@Kandersen

Den virker skam

Der er pol indikering på, man kan bare ikke se det på billedet... der er en sort ring på minus og en rød på plus

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2007 kl. 16:26

Så er der lige 2 billeder mere:

Til top
beauville Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2007 kl. 16:33
holy moly - 
Til top
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-December-2005
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2007 kl. 16:59
Den er blevet virkelig flot. Må man høre hvad sådan en fyr koster (minus arbejdstimer ).
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2007 kl. 18:41
Jeg har først dit din HTPC nu. Det ser ret imponerende ud. Det er svært at lave alt det i samme kabinet. Det ser oven i købet velordnet ud. Kan ellers let  tage sig rodet ud,  når der kun lige er plads og der er mange kabler.

Hvordan er det med brum, kan du godt holde det borte fra dine forstærkere?

Klasse D forstærkere kan spille utrolig godt, men også det modsatte. Men du har nok fundet nogle der lyder som de skal. De har udviklet sig til det helt gode som tiden gik.

Jeg vil se om jeg kan finde nogle tests på dine forstærkere. Du har måske et link?

Tillykke med din avancerede  HTPC.      
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2007 kl. 09:42

@beauville
Tak...

@Langemor84
Takker...

Jeg har slet ikke prøvet at regne det hele sammen endnu... har jo måtte købe lidt diverse småting hist og her, men idet jeg ikke rigtig syntes jeg har sparet på noget nogen steder, så tror jeg det har været et dyrt projekt... hehe... det syntes fruen i hvert fald
Ej, hun er meget glad for den og kan godt se det smarte...

@Ken_T
Tak...

Jeg har så sent som igår prøvet at rydde lidt op i alle kablerne, sat lidt flere strips hist og her, så det netop ser lidt mere arrangeret ud...

Mht. brum, så er der lidt... om det er modulernes egen brum eller om det er fra støj i kabinettet, ved jeg ikke, men det er ikke noget som er generende, slet ikke når der lyttes til musik eller ses film.

Inde på Hypex's hjemmeside kan man se lidt omtale om modulerne, fra producenter der har valgt dem... Ellers har jeg ikke noget link.

Jeg gjorde faktisk det at jeg bestilte moduler og tilbehør til et stereo setup for lige at høre om kvaliteten var tilfredsstillende, syntes ikke der var nogen grund til at købe en komplet 5 kanals forstærker hvis ikke det lød godt.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2007 kl. 10:54
Dine forstærker moduler burde være i deres eget kabinet, altså forstået på den måde at de var i deres egen lukkede afdeling, men det er måske  forsent.  Og alle kabler der sender lyd ind fra lydkort, bør naturligvis være skærmede og trækkes korrekt, ellers er der brum.  Tror godt man kunne få det helt bort. (har lavet adskillige for og effektforstærkere, så jeg kender godt problemerne der kan være, men ikke i samme kabinet som en PC (HTPC)

Men det ved du naturligvis godt? Jeg siger det lige hvis andre starter noget lignende.

Igen, meget flot. 

 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2007 kl. 12:05
Er det med vilje at låget ikke er på?
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2007 kl. 17:34

@Ken_T

Det er jeg klar over og jeg tror også at jeg skal prøve at arbejde med en eller anden form for afskærmning... Men hvad er bedst at afskærme med? Et alu' gitter eller anden form for metal gitter?

Jeg har hørt noget om at man kan købe ferritkerner til kabler, ville det kunne gøre noget?

Lige nu er den på 1. stadie, jeg var på forhånd klar over at med sådan en stående vil der løbende være ting at arbejde med, men det er kun lækkert

@Kandersen

Ja, det er med vilje... låget er helt tæt lige nu, så varmen vil ikke have en chance for at slippe ud, så det tager jeg lige af når jeg benytter den og på igen bagefter... Jeg skal lige finde ud af hvad jeg gør med låget, så varmen kan slippe ud igennem... Det bliver nok noget med nogle huller eller sådan noget... gode ideer modtages

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu