recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Diy: 230V Stjerne connected box.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDiy: 230V Stjerne connected box.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Emne: Diy: 230V Stjerne connected box.
    Sendt: 16-Juni-2007 kl. 11:48
Min nye stereoforstærker, med 2 X 500Watt APS ICEpower, har jord ben på de to stik til forstærkerne, så jeg har lavet en boks med 6 stikkontakter, som er stjerne forbundet.
 
Stikdåse Link: Her
 
Her kan du følge min fremstilling af en stjerne forbundet boks til 230V.
Jeg har bygget denne Stjerneboks, for tilslutning af Hi-Fi produkter.
 
Du kan købe noger linende her men så koster det kassen.
 
Teorien ved at Stjerne forbinde:
 
En anden måde at parallel forbinde de enkelte stikdåser på, end i en strømskinner. Nogen mener den anderledes mekaniske opbygning i stjerne boksen giver en hørbar forskel.
 
 
 
En sidegevinst er at stik placeringen tillader AC adaptere at blive tilsluttet lodret.
 
 
Jeg har brugt en kabel kasse B= 450 mm H = 90 mm D = 40 mm.
 
 
 
Div. materialer til mit projekt. Her er huller til stikkontakter udskåret.
 
 
 
Ender er først udskåret i træ, og derefter har jeg brugt spardelmasse.
 
 
 
Der er brugt 6 stk. Kennig stikkontakt 2-pol med jord. Pris 40 kr. + 6 stk.. indfatninger.
 
 
 
Montering af div.
 
 
 
Delene er nu grundmalet.
 
 
 
Jeg har brugt stift 2.5 kvadrat  installations kabel. 18 stykker af 34 cm, er ´monteret på stikkontakterne. Og delene er malet sort.
 
 
Stik uden front.
 
 
 
Stik monteret på front panelet.
 
 
 
De 18 ledninger er nu forbundet.
 
 
 
Ledningerne er samlet med 6 stk.kabel muffer. Alle ledninger er lige lange, så boksen er pakket godt.
 
 
 
 
Stjerne boksen er nu samlet og afprøvet, der er strøm på alle stikkene, så den fungere fint. Min fremstillings pris 240 Kr. + lidt fra rode kassen.
_______________________________________________
 
 
 


Redigeret af Peter Pan - 19-November-2007 kl. 16:47
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2007 kl. 15:16
Du kan købe noger linende her men så koster det kassen.



Redigeret af Peter Pan - 27-Juli-2007 kl. 21:14
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2007 kl. 20:14
Hvad skal man vælge ?. Jeg har valgt lidt af hvert.
 
I forbindelse med indkøb af stikpropper til mit projekt, hvor jeg vil have jord forbindelse i mine stikkontakter, ved mit Hi-Fi- A/V anlæg, støtte jeg på dette eksempel, som direkte vildfører køberen, da det ikke er rigtigt. Dette eksempel er desværre ikke egenstående. 
 
Disco Support, www.discosupport.dk. skriver på deres hjemme side:
 
" Bemærk at Schuko stik kun må bruges under specielle forhold i Danmark."
 
Her følger breve fra folketinget.
_________________________
 
2004-05, 2. samling - Svar på § 20-spørgsmål: Om det tyske Schuko-stik
 
Folketingets Lovsekretariat Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer min foreløbige besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005. 
 
Med venlig hilsen Flemming Hansen
 
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 21. april 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.10 09 24 85 oem@oem.dk www.oem.dk
 
Besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005. Spørgsmål :
 
”Vil ministeren i forlængelse af sit svar på spørgsmål nr. S 537 redegøre for, hvad der oprindeligt var argumenterne for at tillade det tyske Schuko- stik, herunder om lovliggørelsen af dette stik skete på baggrund af forslag fra erhvervslivet, og hvilke dele af erhvervslivet der stod bag dette foreslag ?”
 
Svar: Jeg har bedt Sikkerhedsstyrelsen om at undersøge de oprindelige argumenter for at tillade Schuko-stikpropper (Schuko-stikpropper er identiske med det i spørgsmålet benævnte Schuko -stik). Schuko-stikpropperne har været lovlige siden midten af 1940’erne op til sidst i 1970’erne, hvor der blev indført et forbud imod stikproppen, dog med adgang til dispensation.
 
I midten af 1980’erne blev Schuko-stikproppen igen lovliggjort. Argumenterne for en lovliggørelse af stikproppen kræver dog en nærmere undersøgelser i Rigsarkivets materialer.
 
Jeg vil derfor vende tilbage med et uddybende svar herom. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 21. april 2005 Ø KONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 oem@oem.dk www.oem.dk
_________________ 
 
16. juni 2005
 
Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer af min endelig besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005.
 
Endelig besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005.
 
Med venlig hilsen Bendt Bendtsen.
 
Svar:
 
Jeg har, som nævnt i mit foreløbige svar på spørgsmålet, bedt Sikkerhedsstyrelsen om at undersøge de oprindelige argumenter for Schuko-stikpropper i Rigsarkivet. Der findes referencer til Schuko-standarden i Stærkstrømsreglementet fra den 1. oktober 1946.
 
Sikkerhedsstyrelsen har søgt i Rigsarkivet og kan ikke fremskaffe dokumentation for argumenterne bag accepten af Schuko-stikproppen i disse referencer. Dette skyldes, at den procedure udarbejdelsen af Stærkstrømsreglementet fulgte i 1945 -1946 ikke medførte registrering af disse argumenter. Accepten af  Schuko-stikproppen skyldes formentlig, at der tidligere sjældent var jordforbindelse i danske stikkontakter, og typen af beskyttelsesjord i stikproppen var derfor mindre væsentlig.
 
Der blev sidst i 1970’erne indført et for bud mod Schuko-stikproppen i Stærkstrømsreglementet, men indførelsen af forbuddet blev aldrig endelig gennemført. Der blev dels givet dispensationer fra bestemmelsen, og inden overgangsfasen var forbi, blev forbuddet trukket tilbage. Schuko- stikpropper har derfor i praksis været lovlige i Danmark i en lang årrække. I forbindelse med ændringen af Stærkstrømsreglementet af den 1. april 1985 blev Schuko-stikproppen igen formelt accepteret i Danmark. Denne ændring blev besluttet på et møde den 10. april 1984 med deltagere fra ministeriet.
 
DEMKO, Elektricitetsrådet og FEHA (Foreningen af fabrikanter og    importører af elektriske husholdningsapparater), og ændringer blev godkendt ved ministeriets brev af den 9. juli 1984.
 
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 16. juni 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 oem@oem.dk www.oem.dk
 
2/2 FEHAs Argumenter for fortsat accept af Schuko - stikpropper var henholdsvis risikoen for ulykker, hvis brugerne selv udskiftede deres Schuko-stikpropper, og da kun en begrænset del af boligmassen havde en dansk jordforbindelse, ville forbrugernes sikkerhed ikke blive forbedret ved indførslen af et  krav om danske stikpropper.
__________________________________________________________
 
Ophævelse af monopol.
 
Der har hidtil været monopol på udformningen af stikkontakter til installation i danske hjem,
men Den danske Sikkerhedsstyrelse har besluttet, at der pr. 1. juli 2008 kan installeres
stikkontakter produceret efter fransk-belgisk standard i danske ejendomme.
Hidtil har firmaet Lauritz Knudsen domineret det danske marked med en andel på over 60 %.
 
Henvisninger til stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 107-2-D1.
 
Alt om EL gode oplysninger:   http://newz.dk/forum/item/66917/
 
 
Husk arbejde med 230 volt er forbundet med livsfare.
 
___________________________________________________________
 
Det er et svært valg, og her skal tænkes fremad.
 
Schuko stikprop til kabel 230V/16A med jord.
 
 
Schuko Tysk standart med jord til box montering
 
______________________________________
 
230V/13A stikprop med Dansk jordstik ben, til kabelmontering.

______________________________________

Kombi Schuko stikprop / Apparatstik med jord. (Findes på de fleste EL apparater der købes idag.)
 

Stikdåsen med jord er den Franske/ Belgiske type stikdåse med jord,
der bliver tilladt i Danmark fra 1. Juli 2008.
______________________________________
 
Slut med dansk monopol på stikkontakter
 
Ingeniøren skriver: http://ing.dk/artikel/70837
 
 
De nye Franske stikdåser giver mange muligheder.
 
Se her 
 
Pris eksempler.
 
Se her
 
Her kan du se hvad der også findes i Europa.
 


Redigeret af Peter Pan - 27-Juli-2007 kl. 21:09
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2007 kl. 21:14

Tryk på billedet.



Redigeret af Peter Pan - 23-Oktober-2007 kl. 20:56
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu