recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til Matrox grafkikkort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til Matrox grafkikkort

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
pnr.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2004
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2004 kl. 08:14

Alle filmene er PAL.

Her fra morgen testede jeg lidt videre på det og kom frem til følgende:

Jeg har aktiveret DVDMax og mine film (DivX, Mpg2) Stod rigtig godt, og idag hakkede de ikke. Problemet ved at bruge DVDMax er at den så ikke kan vise andet end film, Dvs. ingen menu eller lignede. Jeg bruger SageTv på min HTPC og når jeg "zapper" igennem mine tv-programmer bliver der ikke vist alt den info som SageTv normalt viser (tid, volume, EPG osv.) Det spiller ikke! Det skal lige siges at billedet fra mit Hauppauge PVR-250 står bedre end nogensinde!

Jeg bruger Min HTPC til meget andet end video, så derfor skal jeg ikke have et grafikkort der kun kan vise video. Alle menuerne i SageTv står elendigt, mine digitale billeder står elendigt. Det kan da ikke passe at den kun kan vise et ordenligt output når man ser video?

Et andet problem er at den kun viser video engang imellem, tit når jeg vælger en fil får jeg bare sort skærm, det spiller heller ikke.

Hvis jeg vidste hvad jeg ved nu ville jeg ikke have købt dette kort, nu giver jeg det et par dage mere og håber på at der er en løsning på mine problemmer, ellers ryger det retur, og mit kabel bliver nok lavet om til at passe til et ATI grafikkort, så vil  jeg håbe at det er bedre!

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2004 kl. 12:23

Nu er det ikke for spille smart eller noget, men nu har jeg læst flere steder her på recorderen, at Matrox skulle være den bedste løsning - hvor har I det fra?
Jeg mener, når man læser på alle andre HTPC sider, er konklusionen at de bedste kort til dette formål er ATI baseret (9200 og op). Så hvorfor vælge Matrox?

Til top
pnr.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2004
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2004 kl. 12:41
Jeg har også læst og spurgt på alverdens HTPC forums, og ja ATI er nok det mest brugte, men de fleste nævner også at det bedste billede får man fra Matrox. Derudover skulle Matrox være det eneste grafikkort som er beregnet til at køre RBG på et scart stik (Ved godt at man kan lave noget ligende med ATI) 
Til top
steyr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-November-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2004 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af dkoclni dkoclni skrev:

Nu er det ikke for spille smart eller noget, men nu har jeg læst flere steder her på recorderen, at Matrox skulle være den bedste løsning - hvor har I det fra?
Jeg mener, når man læser på alle andre HTPC sider, er konklusionen at de bedste kort til dette formål er ATI baseret (9200 og op). Så hvorfor vælge Matrox?

Der er vel ligeså mange forskellige meninger & løsninger om specifikke problemer som der er brugere, og det siger jo ikke så lidt

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du selv bruger dkoclni? Hvilken løsning har du valgt  - bruger du et grafikkort som kan sende RGB til SCART vha. et specielt kabel som Matroxen (tilsvarende løsning for et ATI-kort ses her: http://ryoandr.free.fr/english.html) Eller har du valgt en helt tredje løsning?

Oprindeligt skrevet af pnr.dk pnr.dk skrev:

Jeg bruger Min HTPC til meget andet end video, så derfor skal jeg ikke have et grafikkort der kun kan vise video. Alle menuerne i SageTv står elendigt, mine digitale billeder står elendigt. Det kan da ikke passe at den kun kan vise et ordenligt output når man ser video

Min HTPC er dedikeret til udelukkende at vise video, så jeg kan måske godt "nøjes" med en Matroxløsning. Hører selvfølgelig gerne fra dig pnr.dk, hvis du skifter til en ATI-løsning og bliver tilfreds med denne

Til top
pnr.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2004
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2004 kl. 08:20

Jeg har nu rodet frem og tilbage med det grafikkort og kan nu konkludere følgende:

 

Matrox G550 med Scart kabel viser ikke dos startup, dvs. der er sort skærm indtil Windows startes. Det er lidt træls når ingen monitor man har tilsluttet, men jeg kan vel læreat leve med det.

 

Når jeg afspiller video (DivX) står det HAMMER godt! Jeg har aldrig et noget lignende!

 

Når jeg afspiller tv signalet fra min Hauppauge PVR-250 står det ok, det står ikke helt så godt som mit tv, men jeg ved ikke om det er et spørgsmål om indstillinger. Det står ihvertifald noget bedre end mit Geforce2 (Som jeg efterhånden har fået til at står rigtig godt!).

 

Mit desktop, billeder (.jpg 5 Mpixel), menuer osv. står ikke så godt som mit Geforce2, billedet er meget mere uldent. MEN der er en funktion på grafikkortet som hedder ”overlay” Når jeg aktiver denne står mit desktop faktisk ret godt, problemet er så bare at hele mit desktop ikke bliver vist. Det har jeg så ikke helt fundet en løsning på endnu.

 

Når man viser video ved hjælp af DVDMax (En special indstilling på Matrox kortet til video, det er i øvrigt kun ved brug af denne funktion at billedet er bedre en mit gamle Geforce2) kan man ikke få vist menuer eller andet info oven på video billedet. Dvs. Epg, tider osv. kan ikke ses nogle steder. Dette er jeg lidt i tvivl om jeg kan undvære.

 

PÅ mit gamle Geforce2 videokort havde jeg problemer med at billedet hakkede lidt, og når jeg på mit Hauppauge PVR-250 så tv hvor der var meget bevægelse blev billedet sløret, dette problem har jeg ikke med Matrox!

 

Så indtil videre roder jeg videre med kortet, og kan jeg få det overlay til at virker optimalt beholder jeg det måske også.

 

Jeg kunne også godt tænke mig at høre om der er nogen der har prøvet ATI med Scart stik?

 

Og til steyr, hvis du kun skal bruge det til video og godt kan undvære div. menuer oven på video billedet vil jeg varmt anbefale Matrox kortet.

 

Til top
dota Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 02:12

Mht. til visning af andet end video via matrox's DVDMax, så tror jeg du kan prøve flg. som jeg har fundet på nettet:

Citér Note: There is one downside to the DVDMax feature, you can't see the interface of the program you're using once DVDMax is activated (the moment you start a videoclip). There are some workarounds. You can use dibdraw instead of overlay or vmr, or disable part of the graphics card hardware acceleration but that reduces the video image quality drastically. One other option is to create a shortcut to temporally disable DVDMax when you need the interface and enable it again when you're done.
(commandline: C:\WINDOWS\system32\PDesk\pdeskcmd.exe /DVDMax:OFF (and ON to disable))
Just program it in your remote and you can quickly switch. I personally don't need the interface when watching a video.
PS: This is only for divx/mpegs not for DVD's, DVD's use overlay for the menu as well so no problems at all when watching a DVD.

Kilde: http://www.cask-of-amontillado.com/htpc.html


MEN MEN: Jeg har også købt et Matrox G550, da jeg læste om dets fremragende tv-out kvalitet på nettet. Jeg har nu kæmpet med kortet i flere omgange, uden at det spiller. Sætter jeg kortet til en monitor, kan jeg alt. Men så snart jeg kun har tv-out tilsluttet driller det ad h. til. Jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg kommer igang/videre med indstillingerne for at få det til at spille.

Er der nogen der kan give mig en guide til en komplet opsætning af kortet? Det skal lige nævnes at jeg anvender Composite udgangen, da jeg ellers mister farverne på SVHS-udgangen.

Til top
pnr.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2004
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 06:54

dota: det ser eller spændende ud, det må jeg prøve.

Hvad er det dre driller dig når du bruger tv-out?

Til top
dota Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 10:28

Stort set det hele driller! - Jeg aner ikke engang hvordan jeg sætter kortet ordentligt op til brug med tv-out. Plejer normalt set ikke have problemer med den slags, men her har jeg altså.
Det eneste jeg får frem på tv-skærmen er skrivebordet + menuer. Programmer jeg åbner er væk.

Hvad gør jeg?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu