recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En sag hos forbrugerklagenævnet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEn sag hos forbrugerklagenævnet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Emne: En sag hos forbrugerklagenævnet
    Sendt: 29-August-2007 kl. 12:38

En sag, der aldrig rigtig nåede at blive til en sag. Men jeg vælger alligevel at fortælle om den, da den kan være motiverende for andre, der måske sidder i en tvivlende situation.

Sagen går nogle år tilbage efterhånden.

Jeg bestilte et bundkort til en computer hos en af de store veletablerede online forhandlere. Det var ikke et specifikt valg ud fra laveste pris, men derimod ud fra bundkortets ydelse, samt erfaringer fra venner og bekendte, hvad angår forhandleren.

Da varen ankom var der intet at bemærke på kassen, ej heller varens egen kasse var der noget at bemærke.
Men da jeg åbnede den opdagede jeg dels, at der var mangler. Der skulle følge et lille printkort med som er en ATA sikkerhedsnøgle, der sættes mellem bundkort og harddisk. For at få adgang til dataerne skulle man være i besiddelse af denne nøgle.
Både printkortet og nøglen manglede.

Udover ovenstående mangler, så bemærkede jeg at 2 tapper på to ramsokkler (dem til at låse ramklodsen fast med) de var knækket. Årsagen var klar og tydelig pga. den måde indholdet i kassen var pakket på fra producentens side. Med et mellemlæg af pap der blev vinklet lige præcis over hvor disse tapper sidder, samtidig med to fyldte og forholdsvis tunge æsker oven på, der ligger og trykker. Det er dømt til at gå galt, da et tryk på kassen vil resultere i, at trykket lægges direkte på tapperne.
Der var også tydelige mærker efter dette tryk indvendig i kassen og på den anti-statisk pose som bundkort er pakket ned i.

Nå, men efter at have gennemgået indholdet kontaktede jeg forhandleren via email og gjorde dem opmærksom på fejl og mangler i indholdet.
Forhandleren svarede tilbage meget hurtigt, og beklagede det der var sket, samt bad mig returner varen så de kunne sende mig nyt.

Herfra gjorde jeg desværre en fejl, som rigtig mange nok kan nikke genkendende til:

Jeg skrev tilbage til forhandleren, at jeg godt kunne leve med de mangler der var. Og mht. de knækkede tappe, så havde jeg stadigvæk to ram sokkler der var intakte. Og jeg vurderede at jeg ikke fik behov for mere.
Så efter jeg selv valgte at tage bundkortet i brug og fik konstateret, at det ikke fejlede det mindste, plus at jeg stod i en akut situation, hvor jeg ikke havde tid til at vente yderligere (mindst 2 dage), så valgte jeg at beholde bundkortet.
Dette skrev jeg til forhandleren, men modtog aldrig svar retur på det.

Nå, men bundkortet susede derud af i de næste 5 mdr. Så begyndte det pludselig at te sig underligt. Jeg fik problemer med min CPu meldte for høj varme konstant (over 90 grader).  Jeg kunne ikke umiddelbart finde årsagen, da blæseren kørte som den plejede. Men da jeg alligevel skulle have den af for at se, om det evt. kunne være kølepastaen som var problemet, så valgte jeg at skifte blæseren i samme omgang.

Så gik det helt galt. Efter skift af blæseren, så ville maskinen slet ikke køre mere. Der skete absolut intet når der blev sat strøm til. Bundkortet var totalt dødt.

Jeg valgte derpå at sende bundkortet til forhandleren med besked om, at nu virkede det ikke mere.

Et par dage efter fik jeg bundkortet retur med besked om, at pga. de kunne se de knækkede tappe på ramsoklerne, så vurderede de, at jeg havde mishandlet bundkortet på en sådan måde, så det ikke længere var omfatttet af reklamationsretten.

Stor var min overraskelse, da jeg netop 5 mdr. forinden havde været i dialog med dem om netop dette punkt.
Så jeg kontaktede forhandleren og skrev, at der vist måtte være tale om en misforståelse. Og vedlagde derpå den email samtale vi havde haft.
Forhandleren var ret ligeglad med dette nu. De havde vurderet, at jeg selv havde mishandlet bundkortet, på trods af, at jeg insisterende forsøgte at få dem til at gennemgå kassen indvendig samt se på det anti-statiske papir. Skaden er 100% sket indefra. 

Nå, men der var selvfølgelig en hæftig debat i et par timer, hvorefter jeg opgav og gjorde dem opmærksom på, at dette ville jeg ikke finde mig i. Og sagen blev derpå oprettet hos forbrugerklagenævnet.

Et par dage efter oprettelsen modtager jeg et papir (med postmand per), om at de har modtaget min sag, men pga. af lang behandlingstid og mange sager, så kan der godt gå et stykke tid.
Tid havde jeg sådan set massere af, da jeg havde indset at forhandleren ikke var imødekommende på nogen som helst måde, og jeg stadigvæk er afhængig af min computer, så havde jeg været i byen og handle et nyt bundkort. Så det var sådan set bare at vente.

Og vente, det gjorde jeg.

Efter ca. ½ år kontaktede jeg forbrugerklagenævnet omkring status i min sag. De kunne fortælle mig, at de havde sendt min klage til forhandleren og afventede derpå dennes side af sagen.

Efter yderligere 3 mdr. kontaktede jeg igen forbrugerklagenævnet omkring status i min sag. Der lå stadigvæk og ventede på svar fra forhandleren.

Godt 10 mrd. efter sagens start modtager jeg pludselig et brev med posten. Brevet viser sig dog at indholde svar fra en anden forhandler i en helt anden sag. Forbrugerklagenævnet har åbenbart fået byttet rundt på nogle sagsnumre.. Det jo det der sker. (Og forøvrigt en ret underholdende sag at læse. Men den får i ikke ).
Jeg kontaktede forbrugerklagenævnet for at fortælle dem, at de vidst lige skal have et par sagsnumre kontroleret. Spurgte derpå omkring status for min egen sag, som stadigvæk stod og ventede på svar fra forhandleren.

Kort tid efter blev modtog jeg så pludselig et brev fra Forbrugerklagenævnet. Dette var en kopi af et brev de nu havde sendt til forhandleren, hvori de skriver, at de nu beder mig om at indsende produktet til gennemgang for deres tekniker.
Tak, tænkte jeg. Så kan det være der sker noget.

Senere samme dag bliver jeg pludselig ringet op telefonisk af en medarbejder fra Forbrugerstyrelsen. Han kunne fortælle mig, at forhandleren nu havde reageret, og at de tilbyder mig at jeg kan få pengene igen, hvis jeg lige sendte dem den defekte vare (endnu engang).
Dvs. der var tale om en ren og skær kapitulering fra forhandlerens side, og pudsigt nok samme dag de modtager besked om, at nu vil tekniker fra forbrugerklagenævnet kigge nærmere på produktet.

Så sagen endte sådan set med, at der slet ikke rigtig blev en sag ud af det. Jeg sendte bundkortet retur. Det havde ligget i kassen lige siden jeg fik det tilbage fra forhandleren. Så de fik det retur præcis som de havde sendt det.
Jeg fik mine penge retur få dage efter (på en check) - Og alle var glade og tilfredse. Eller var de?

Set i bakspejlet, så er jeg nok i virkeligheden den eneste som ikke burde være tilfreds. Skylden skal dog mest af alt lægges på systemet. Det tager simpelthen for lang tid. I det her tilfælde har forhandleren jo nærmest kunne nå at afskrive og forrente prisen for bundkortet indtil flere gange. Så der har højst været tale om administrative omkostninger for dem. Forbrugerklagenævnet ligger i sager til halsen, så jeg formoder de har mere end rigeligt at se til. Og hvis det ikke var fordi, at jeg rent økonomisk havde mulighed for at anskaffe mig et bundkort mens sagen kørte, så ville jeg havde stået i næsten 1 år uden computer.
Det er simpelthen ikke optimalt for forbrugeren. Men det er nok svært at ændre.

Den her sag skriver jeg udelukkende for at vise andre forbrugere, at det skam ikke nødvendigvis er svært eller farligt at oprette en sag hos forbrugerklagenævnet. Man bør altid gøre det, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet. Men man bør ikke gøre det før man som minimum har sat sig en smule ind i reglerne for, hvilke rettigheder man har.
Den omtalte sag jeg fik tilsendt ved en fejl, der var det meget (MEGET) tydeligt, at forbrugeren på ingen som helst måde havde sat sig ind i reglerne. Og desværre et eksempel på, at forbrugerklagenævnet åbenbart også bruger tid på sager, der slet ikke burde bruges tid på. Forhandleren var i den sag så serviceminded og venlig, at jeg har noteret mig navnet til fremtidig brug, hvis jeg skal bruge en vare fra denne.

Jeg har med vilje valgt ikke at nævne forhandleren i min egen sag. Jeg er dog villig til at oplyse dette i en privat besked, såfremt nogen skulle have en interesse i det. Årsagen er, at de stadigvæk er aktive, og der er flere positive sager med dem end negative jvf. andre. Så jeg vil ikke på baggrund af min ene sag, lade dem komme til offentlig hængning. Omvendt er det helt klart, at jeg handler der ikke mere. Aldrig mere. End ikke i deres "under-afdelinger" handler jeg. Der er jeg meget principfast.

 

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 16:47

Som du selv er meget godt inde på skal man ikke give op, men skal bare finde løsninger frem for at se problemerne. Nuvel der er meget stor forskel i pris på ting fx et bundkort fair nok man køber et nyt mens man venter men det gør man ikke med en plasmaskærm til over 10.000 fx (eller jeg gør i hvertfald ikke).

Jeg giver dig helt ret i man altid bør oprette en sag når loven ikke er overholdt, det er bare så forbandet ærgeligt de har så få ressourcer til at løse dem hos forbrugerstyrelsen og det at de har så travlt sender også et vink med en vognstang til mig om der er noget galt med lovgivningen og det at få afggjort sager fordi der er for mange der ikke overholder reglerne.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 17:35

Jeg glemte selvfølgelig lige at sige, at prisen for bundkortet lå omkring 1400,- Så det var ikke et helt billigt bundkort

Men du har ret, at det kan på ingen måde samlignes med eksemplevis et tv eller andet, som er noget dyrer. Det var også kun tiltænkt som et principielt eksempel, og så et eksemple på hvordan en sag også kan ende.

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu