recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nu skal det være.. HTPC projekt begyndes.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnu skal det være.. HTPC projekt begyndes.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mikker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Emne: nu skal det være.. HTPC projekt begyndes.
    Sendt: 16-November-2004 kl. 13:14

hejsa.. jeg har nu luret jeres iagtagelser med HTPC oplevelser, og kan godt se det er federe end HDD Rekordere. Men jeg aner ikke noget om det der skal inden i, altså jeg kender alm commputer sammensætning men syntes det er en anden måde man skal bygge HTPC på da den helst skal være lille processor-mæssigt, pga varme.... jeg har en PII 650 mhz processor til at ligge og har kigget på dette kabinet http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/CASEDV6S03.html men hva skal jeg ellers bruge?? og skal jeg have noget bedre end de to først nævnte ting?? jeg skal sige kabinettet skal være børstet stål look. og ellers jeg den type som ikke gider nogen halten og venten af edb systemer..

 

Håber i vil hjælpe en Newbie..

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2004 kl. 13:38

Mit bedste råd er at vente med alt det dyre og gejlede! Det er tid nok til senere!

Start på et niveau hvor du kan teste om det overhovedet er noget du gider bruge tid og penge på. For det er ikke fedt at sidde med et kabinet til 2.000 kr. - hvis konceptet alligevel ikke levere det du forventede eller du ikke kan få plads i kabinettet til det du gerne vil osv. (eller omvendt, et kæmpe kabinet til en lille løsning!)...

Derfor: Køb en tv tuner og thats it! Dette er nok til at du komme i gang med din nuværende PC, også selvom den på ingen måde ligner og indeholder det din endelige HTPC kommer til.

Jeg har selv gjort det at jeg købte et Hauppage 250 og så fandt jeg en 160 gb. hdd jeg kun brugte til backup - og så kørte jeg test på denne i min nuværende PC! Jeg har derfor formateret, installeret, testet og alt muligt gennem de sidste måneders tid (har haft travlt med meget andet) - uden det reelt har kostet mig andet end de ca. 1.000 kr. for tuneren, som jeg jo alligevel skulle ud og købe for overhovedet at komme i gang.
På den måde får du ikke låst dig fast på et system som måske ikke kan det du egentlig ville. Hvis du f.eks. finder ud af at, du langt hellere vil optage tv programmer i Divx - ja så er der måske ingen grund til at købe en tuner med hardware mpg2 encoder, da dette alligevel skal reencodes af CPU'en på computere - og derfor skal du også have en større CPU i systemet end hvis du vælger MPG2 encoding. Det er blot et eksempel - men det er disse ting du lære gennem erfaring - som du kun får ved at teste hvad der er af muligheder på markedet. Man kan læse sig til meget, men de endelige valg skal altså testes og prøves på egen krop!! Det er nemt at lade sig lokke til de store forkromede ting, fordi det hele er nyt og spænnende.....

Derfor: Lås dig så lidt fast fra start som muligt!!! Vent med kabinetter, motherboards, CPU, Lydkort osv. før du er tryg ved konceptet og mulighederne!!
Dog vil jeg sige at det klogeste du kan købe til at starte med, er en Hauppage TV tuner (PCI udgave) - da den understøttes af alle programmerne til Windows og Linux! Så med denne er alle døre stadig åbne! Så er valget bare om du vil have 250 eller 350'eren! ;)

Det var det bedste råd jeg lige kunne komme med...

**Claus

Til top
Ray33 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2004 kl. 13:41

Oprindeligt skrevet af Mikker Mikker skrev:

Håber i vil hjælpe en Newbie..

Jeg har fået meget hjælp ved at følge denne guide på htpcnews.com: http://www.htpcnews.com/main.php?id=htpcmidbuyersguide_1

Den fortæller meget godt om de ting man skal være opmærksom på.

Jeg har selv købt en P4 3,0 Ghz Intel processor - men jeg har heller ikke støj problemet - da jeg har placeret maskinen i et klædeskab i soveværelset og trukket kabler (S-video, lyd og IR remote) ind til stuen hvor fjernsynet står. Derfor har jeg nul støj .

Jeg har ingen personlig erfaring - men jeg ville gætte på at en 650 Mhz vill kunne trække en HTPC.

Ray!

Til top
Bølge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 167
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2004 kl. 16:05

 

Er vi et par stykker der er friske på at kigge hinanden over skuldrene i forbindelse med HTPC-hjemmebyggeri?

Personligt så er min største udfordring software, dvale og tv-forbindelse.

Jeg mener jeg har hardware på plads, måske på nær fjernbetjening og trådløst signal til tv.

Er der andre friske på parallelprojekter?

Til top
Skrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-November-2004
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2004 kl. 19:03

Hej Bølge,

Jeg er selv ved at bygge en HTPC, så jeg er frisk på et parallel projekt.

Jeg har en række punkter som jeg gerne vil have opfyldt:

1. Afspille DVD med Dolby digital & DTS via ekstern dekoder

2. Afspille DivX & varianter

3. Afspille MP3 og varianter

4. Fungere som netradio

5. Optage et antenne signal i stereo

6. Time shift

7. Fungere som web, mail & fil server (Hvilket betyder min HTPC skal køre 24x7)

8. Den skal være støjsvag

9. Mulighed for at programmere optagelser via Internettet / mobil telefon

10 Evt streame optagelser via internettet og eller til en anden device i huset 

11. Være så bruger venlig at min kone kan finde ud af den

12. Kom med en ide....

Lidt om den HW jeg har til projektet:

PIII 1Ghz med 512Mb ram

Hauppauge PVR-250

200 GB HD

Trust 714DX lydkort (514DX vil nok være et bedre køb da det også har optisk udgang)

Geforce 2 GTS Gfx kort (crap)

DVD drev

Papst blæsere

Coolermaster Cavalier 4 (Som ikke kan være i mit tv møbel uden jeg benytter en sav! doh...)

PT er jeg ved at installere OS på dåsen, derefter har jeg tænkt mig at afprøve sage tv & beyond tv.

En ting jeg har fundet ud af er at min gfx kort STINKER til tv out, så jeg går og leger lidt med tanken om at lave et vga -> scart kabel og købe et ati radeon 9xxx gfx kort.

Med hensyn til lydkortet har jeg købt et billigt trust istedet for et soundblaster, da alt hvad jeg skal bruge er s/pdif out til min receiver

Jeg er klar over at der er ting på min liste som ikke er helt nemme at få til at fungere, men lad mig leve i håbet.....

 

Til top
Ipaq Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2004
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2004 kl. 20:41

 Lyder seriøst, punkt 11 bliver nok det sværeste..

Kør på & lad os høre om dine erfaringer, btw hvilket os vil du køre med?

Mvh./Ipaq
DP-558 REV.09 FW 1.1.2
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2004 kl. 08:55
Er det bare mig eller findes Hauppauge 250/350 ikke på edbpriser.dk? Hvor kan man købe det?
Til top
pnr.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2004
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2004 kl. 09:02
Til top
Skrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-November-2004
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2004 kl. 13:42

Jeg vil prøve med både WinXP (Hvilket bliver dyrt i licens) & en eller variant af linux med Myth TV.

Jeg har netop droppet min nVidia gfx kort, og har bestilt et ATI i stedet, med det kort vil jeg forsøge at lave et VGA -> Scart kable, og styre kortet med powerstrip.

Håber meget på at jeg får en masse tid i weekenden til at lege med dåsen.........

Til top
Bølge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 167
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2004 kl. 14:43

Hej Skrog:

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 10 burde ikke indeholde de store funktionelle udfordringer for din valgte HW/SW; øvelsen bliver vel mere at få det pakket ind i en on-screen SW der virker nem og hurtig.

mht 1 - kan man få optisk-ud til pc-lydkort?

Til top
Skrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-November-2004
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2004 kl. 14:59

Ja trust 514DX (www.trust.com) der er både coax og toslink, faktisk pretty nice, jeg købte 714DX fordi butikken ikke havde 514 og jeg kunne bare ikke vente mere.

Creative har også deres audigy platinum serie men de er alt for dyre dvs over 1000 kroner

De punkter jeg har løst under XP er 1,2,3,5,6 & 7 det er over halvdelen, nu mangler jeg bare de svære ;) resten har jeg ikke haft tid til at kigge på.

Du har helt ret med SW, det hele kræver at der er en frontend som kan styres med remoten, da jeg ikke har tænkt mig at have keyboard/mus til dåsen.

 

Til top
Bølge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 167
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2004 kl. 15:07

Jeg overvejer lidt at smide tv-out-signalet i en trådløs antenneløsning (fra fx kontor) og så hente det ind i stuen.

Dvs antenne-ind er på alm. kabel til pc, men signalet fra pc til tv, kan man jo sende med trådløs fidus.

Jeg ved at de fleste trådløse antennefiduser kun kan sende en kanal, og ikke kan styre et kanalskifte, men det gør jo ikke noget i dette tilfælde - medmindre signalet bliver for dårligt.

Så er der jo selvfølgelig lyden... hmmm

 



Redigeret af Bølge
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu