recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor mange gange må en vare repareres?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor mange gange må en vare repareres?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor mange gange må en vare repareres?
    Sendt: 10-September-2007 kl. 17:18

Jeg har nu sendt min JVC MH330 HDD til rep. igen (2. gang). Det er den samme fejl. Den pixelere kraftigt ved afspilning fra både HDD og DVD.

Da jeg spurte Elgiganten hvordan de ville forholde sig, hvis den kom tilbage med sammen fejl eller at den ikke kunne ordnes ville de ikke svare.

Nu spørgsmålene: Hvor mange gange kan Elgiganten sende den til rep.?
Hvis den fejler efter 2. forsøg mener jeg, at jeg har ret til en ombytning eller pengene tilbage - efter mit eget valg.

Kan en herinde be- eller afkræfte?

Samsung 7505 55"
Til top
plouger Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 206
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 18:09

Hejsa.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener det er 3. gang

Oprindeligt skrevet af Zappy Zappy skrev:

Jeg har nu sendt min JVC MH330 HDD til rep. igen (2. gang). Det er den samme fejl. Den pixelere kraftigt ved afspilning fra både HDD og DVD.

Da jeg spurte Elgiganten hvordan de ville forholde sig, hvis den kom tilbage med sammen fejl eller at den ikke kunne ordnes ville de ikke svare.

Nu spørgsmålene: Hvor mange gange kan Elgiganten sende den til rep.?
Hvis den fejler efter 2. forsøg mener jeg, at jeg har ret til en ombytning eller pengene tilbage - efter mit eget valg.

Kan en herinde be- eller afkræfte?

Hilsen

Plouger

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Zappy Zappy skrev:

Hvor mange gange kan Elgiganten sende den til rep.

Jeg er ikke jurist, men jeg mener, at der er præcedens for, at 3. gang et apparat fejler med samme fejl, så er det tid til ombytning til nyt eller pengene retur...

Om det er dig, der afgør, hvad det skal være eller forretningen, det ved jeg ikke...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 19:44

Jeg har fundet disse citater på http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/:

Reparation
Hvis en vare har en mangel, skal sælgeren afhjælpe manglen 1. gang, han reparerer varen. Lykkes reparationen ikke, kan sælgeren have lov til at afhjælpe for 2. gang, men der skal være en grund til, at manglen ikke blev afhjulpet i det første forsøg. Det kan fx være at fejlen var svært af finde, fordi den er periodisk.

Var sælgeren længe om at reparere 1. gang, kan det i sig selv betyde, at sælgeren ikke har flere forsøg.

Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid,  kan du kræve pengene tilbage (hæve købet), ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade fejlen afhjælpe for sælgers regning hos en anden. Du kan hæve handlen, selvom manglen ikke er væsentlig.

Hvor længe må sælger være om at afhjælpe eller ombytte?

Uanset om det er dig, der kræver afhjælpning/ombytning eller sælger, der tilbyder at afhjælpe eller at ombytte, skal det ske “inden rimelig tid”.

Der kan ikke gives noget klart svar på, hvor lang tid ”rimelig tid” er. Ofte taler man i stedet om, at sælgeren har ét til to afhjælpnings-/ ombytningsforsøg.

 

Samsung 7505 55"
Til top
Dulciana Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2007 kl. 22:37

Fedt - det må jeg fortælle Merlin.

Min bærbar er inde for 4   gang med samme problem...batteriet strejker efter ca. 1 måneds brug, men da det ikke viser sig på samme måde hver gang, siger de, at det er en ny fejl....det kan jeg ikke forstå, for de skifter batteriet og strømforsyningne hver gang...

Mit eneste plus er, at jeg får noget for pengene. Computeren kostede 5k og hver reperation koster 3500-4500...

Måske skulle jeg henlede opmærkesomheden på dette næste gang.

-Dulc

TV: Phillips 42PF5320 Optager: Phillips 3330H
Kamera: Canon MV830i (video) & Nicon 5000, Canon 960
Anlæg: Denon 2106 reciver + Dali højtalere & ProJect med Ortofon pickup
Computer: for mange
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2007 kl. 14:26

Endnu bedre er det, at der er fornyet garanti/reklamationsret på batteri og strømforsyning hver gang

Men det virker ret uforståligt, at de vælger det nu for 4. gang, hvis prisen er så høj hver gang. Det bør højst have været sket een gang, og derefter kasseret maskinen.

 

Til top
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2007 kl. 23:46

Når en butik sender en vare til rep. har de vel ikke selv nogen udgift. Udgiften må vel ligge hos producenten? Er det mon producenten, der "tvinger" butikken til at sende varen til rep.? Og når de vælger at ombytte eller betale pengene tilbage hvem står så med tabet? Er det butikken eller producenten?

Se eventuelt denne side: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/5/

Samsung 7505 55"
Til top
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2007 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af Dulciana Dulciana skrev:

Fedt - det må jeg fortælle Merlin.

Min bærbar er inde for 4   gang med samme problem...batteriet strejker efter ca. 1 måneds brug, men da det ikke viser sig på samme måde hver gang, siger de, at det er en ny fejl....det kan jeg ikke forstå, for de skifter batteriet og strømforsyningne hver gang...

Mit eneste plus er, at jeg får noget for pengene. Computeren kostede 5k og hver reperation koster 3500-4500...

Måske skulle jeg henlede opmærkesomheden på dette næste gang.

-Dulc

Jeg har fundet dette (bemærk den sidste linie):

Ophævelse af købet

Forbrugeren kan kun kræve ophævelse, hvis manglen ikke er uvæsentlig. Selvom manglen er uvæsentlig, kan du dog have ret til at hæve købet, hvis sælger ikke har afhjulpet eller ombyttet varen inden rimelig tid.

Ophævelse betyder, at hver part tilbageleverer den modtagne ydelse. Køber tilbageleverer den mangelfulde vare, og sælger udbetaler pengene, der er blevet betalt for varen. Det gælder uanset om prisen på varen i mellemtiden er faldet eller steget. Du har ikke pligt til at tage imod et tilgodebevis eller vælge andre varer i forretningen i denne situation.

Det er en betingelse for både ombytning og ophævelse, at varen tilbageleveres i nogenlunde samme stand, som den var i ved leveringen. Køberens almindelige brug af varen på sædvanlig måde, inden manglen viste sig, afskærer ikke køberen fra at hæve købet. Selvom varen er mere forringet, end almindeligt brug vil medføre, kan køberen dog hæve købet alligevel, hvis forringelsen skyldes et forhold, som køberen ikke er skyld i.

Vidste du at, sælger kan afvise forbrugerens krav om at hæve købet
Hvis køber kræver ophævelse, kan sælger afvise og i stedet tilbyde omlevering eller afhjælpning (reparation), og køberen vælger herefter mellem de to muligheder. Der er dog ikke helt frit valg. Sælger kan afvise fx et krav om omlevering, hvis det er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger. læs mere om sælgers mulighed.

Sælger kan ikke afvise købers krav om ophævelse, hvis han allerede har forsøgt at afhjælpe eller ombytte.

Kilde: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/3/

Samsung 7505 55"
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Zappy Zappy skrev:

Når en butik sender en vare til rep. har de vel ikke selv nogen udgift. Udgiften må vel ligge hos producenten? Er det mon producenten, der "tvinger" butikken til at sende varen til rep.? Og når de vælger at ombytte eller betale pengene tilbage hvem står så med tabet? Er det butikken eller producenten?

For erhvervsdrivende gælder normalt 1 års garanti, medmindre andet er aftalt. Så umiddelbart står forhandleren med håret i postkassen efter 1 år.

Det er bla. lidt af det deres fortjeneste skal kunne dække

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu