recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RGB / S-VHS / SCART
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRGB / S-VHS / SCART

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
scandal Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Emne: RGB / S-VHS / SCART
    Sendt: 22-November-2004 kl. 16:00

Hej.

Jeg har forsøgt selv at finde lidt info, men jeg er stadig ikke helt sikker.

Hvis man har mulighed for at bruge både RGB, S-VHS og SCART - hvad skal man så vælge?

Jeg tror jeg har læst mig frem til at RGB er at foretrække - dernæst S-VHS og til sidst SCART. ... er det korrekt ?

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2004 kl. 16:21

Hej Scandal,

For at være sikker på at vi taler om samme signal-typer, så er Scart ikke et signal i sig selv (snarere en standard for en stik type). Scart kan overføre både RGB, S-Video og/eller composite signaler.

Hvis det er de tre signaltyper du spørger til, ja så har du ret at kvaliteten er bedst med RGB, dernæst på S-Video og ringest med composite.

Et lidt bedre (og mere internationalt) alternativ til RGB over Scart er Component signaltypen som overføres over separate skærmede kabler med Phono stik.

Iøvrigt har S-Video også en tilhørende stik-type (S-Video) - men kvaliteten af signalet er det samme med Scart og S-Video (så længe kabelkvaliteten er den samme).

/Lars

Til top
scandal Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2004 kl. 13:47

jeps .. .det var noget i den stil.

componet ... er det den der ofte består af tre farvede stik (ikke gul, rød, hvid, men nogle andre)?
Er der lyd med i det signal eller er det kun billede ?

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2004 kl. 14:09

Ja, Component er tre stik med farvekode Rød, Grøn, Blå (RGB - ) se f.eks. bagside af Sony HX1000 i billedgalleriet.

Og nej, der er ikke lyd med i signaloverførslen - kun billede.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
scandal Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2004 kl. 13:19

Sikke klog jeg bliver

Kan det stadig betale sig at bruge Component udgangen hvis der ikke er component indgang på TV'et?
konverterer man så signalet til SCART eller til (nu skal jeg passe på ..) Composite? (som er det gule stik?)

Mvh
Anders - en IT-nørd, absolut ikke A/V-nørd

Til top
John G J Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2004 kl. 14:10

Det kan ikke betale sig...

Den går tilbage til en "lavere fællesnævner" altså i dit tilfælde RGB eller composit.

john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV
Til top
mr_keep_smiling Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 11:31

 

 



Redigeret af mr_keep_smiling
Til top
Hitzie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hvis det er de tre signaltyper du spørger til, ja så har du ret at kvaliteten er bedst med RGB, dernæst på S-Video og ringest med composite.

/Lars

Et spørgsmål. Når jeg i min opsætningsmenu til HX900 vælger RGB i stedet for VIDEO (under Line 1-udgang), så bliver billedkvaliteten ikke bedre, men tværtimod væsentlig ringere. Skal jeg gøre andet end at ændre Line 1-udgangen?

Venlig hilsen Hitzie  

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 12:41

Oprindeligt skrevet af Hitzie Hitzie skrev:

Når jeg i min opsætningsmenu til HX900 vælger RGB i stedet for VIDEO (under Line 1-udgang), så bliver billedkvaliteten ikke bedre, men tværtimod væsentlig ringere. Skal jeg gøre andet end at ændre Line 1-udgangen?

Du skal sikre dig at dit TV kan benytte RGB signalet. Samtidig skal du formentlig fra en menu på TV'et vælge at bruge RGB fra Scart indgangen (istedet for composite / video).

Mit TV kan ikke bruge RGB, men jeg har alligevel forsøgt at vælge RGB på Line 1. Jeg får ligeledes et dårligere billede - det lader altså til at optageren udsender både composite og RGB, men at composite er af ringere kvalitet når RGB er aktiveret (måske kabel-støj eller blot elektronikken der ikke kan begge dele på en gang).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
newbie 2004 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2004 kl. 22:50

Et spørgsmål. Når jeg i min opsætningsmenu til HX900 vælger RGB i stedet for VIDEO (under Line 1-udgang), så bliver billedkvaliteten ikke bedre, men tværtimod væsentlig ringere. Skal jeg gøre andet end at ændre Line 1-udgangen?

Jeg har præcies det samme problem ogf mit TV, sony, kan godt håndtere RGB. og den kommer også frem med at den er tilsluttet en RGB-enhed. men det er kun når jeg bruger tuner'en - med DVD er billedet skarpt nok.....hmm

Til top
corder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-November-2004
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2004 kl. 23:28
Jeg får også dårligere signal - (specielt farverne) når jeg vælger rgb på min hx 900 og b&o mx 7000. Men det er ikke sådan at jeg ikke kan se udsendelsen - farverne er bare matte.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2004 kl. 23:55

Hej Corder

Oprindeligt skrevet af corder corder skrev:

Jeg får også dårligere signal - (specielt farverne) når jeg vælger rgb på min hx 900 og b&o mx 7000. Men det er ikke sådan at jeg ikke kan se udsendelsen - farverne er bare matte.

Hvilket sansynligvis skyldes at det ikke er et RGB signal du ser på - på TV'et - men derimod resterne af et composite signal som sendes med over til TV'et (for brug til synkronisering af billedet).

Ved RGB benyttes composite benet i SCART kablet til synkronisering. For nemheds skyld sendes et almindeligt videosignal med over, men med den forskel at styrken er lidt anderledes.

Hvis man ser det svagere composite signal - som egentlig kun var beregnet til synkronisering - på et TV, så virker det mørkere i lysstyrke og svagere i farverne.

Ældre B&O TV (fra før 2000) duer normalt ikke til visning af RGB signaler. Jeg har ikke helt fundet ud af endnu om der er modeller som virker med RGB, men det er min erfaring af mange B&O modeller fejler på det punkt.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu