recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TMC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTMC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kurt Larsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: TMC
    Sendt: 30-September-2007 kl. 22:15

Har lige købt en Garmin 660  og den model leveres med en Garmin TMC trafik modtager hvorved man vil blive orienteret om f.eks. vejarbejde, kødannelser og ulykker.
- jeg er dog kommet i tvivl om hvordan det virker. Jeg har ikke været så uheldig at at jeg har haft brug for det.

Fungere det sådan, at der vil komme et symbol på den rute jeg følger, der viser at der er et vejarbejde eller en ulykke, der giver problemer for trafikken?
Kommer der en advarsel via GPS'ens stemme?

Den medfølgende betjeningsvejledning er ikke helt tydelig på det område og da jeg ikke selv har prøvet det i praksis, håber jeg at der er en garvet Garmin-bruger der kan hjælpe mig.

/Kurt

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2007 kl. 19:37

Virker det overhovedet i Danmark?

/Peter

Til top
Kurt Larsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2007 kl. 19:59

www.trafikken.dk kan man læse følgende:
"TMC, som betyder ”Traffic Message Channel”, er et europæisk informationssystem, der er en del af FM Radio Data Systemet (RDS). I Danmark udsendes trafikmeldinger for de overordnede veje direkte af Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter (T.I.C.) 24 timer i døgnet via TMC. "

- så det burde findes/virke i DK

/Kurt



Redigeret af Kurt Larsen - 01-Oktober-2007 kl. 19:59
Til top
Bendtsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2007 kl. 21:38

 

På garmin kommer der en advarsel op hvis der på din planlagte rute er "sket" noget. Du vil så få et valg der hedder Undgå ?

 

Virker fint herhjemme, men den er selfølgelig afhængig af at der kommer en melding.

Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2005
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 22:27

Har lige fået ombyttet min Nüvi 660 T Europa, bl.a. pga defekt TMC-modtager.

1. Sæt den tynde antenne som foreskrevet. Virker det ikke, så prøv udenfor bilen (nyere forruden kan være metalliserede).

2. Iagttag at der tænder en klysdiode 2 på cigarstikket. Blinker gult (måske en enkelt gang rødt) og derefter lyser konstant grøn.

3. På GPS'ens menuside har du nu et nyt symbol - en blå firkant med en streg i - nederst til højre (under værktøks-skiftenøglen og lydstyrke-højtaleren)

Hvis det ikke opfører sig som nævnt, så er TMC-modtageren defekt. Send den til ombytning.

 

Hvis det virker, så tag en køretur til nærmeste trafik-problem og se hvad der sker.

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 23:32

Jeg har haft TMC siden 2001 dels via 2 VDO anlæg og nu iAudi eget system.
Det fungerer fint, men herhjemme er de elendige til at styre det, jeg tror de hver dag lægger den samme kø ind de samme steder og samme tid hver dag. Om de ikke har resurser eller de ikke går op i det i vejdirektoratet må guderne vide.
Det er noget andet med tysk grundighed. Lige da jeg havde fået det i 2001 kørte vi hjem fra skiferie om natten, hvorefter systemet meddelte at der var trafikulykke om 50 km og at der var 1 km kø. Det var kl 3 om natten for 6 år siden. Herhjemme når de ikke at lægge det ud i æteren før der er ryddet op.

Så se og vågn op i vejdirektoratet.

SVP03
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu